Ny googleopdatering skal nedrangere syndikeret indhold

Award

I den perfekte verden ville Google rangere originalt indhold højere end det indhold, som er blevet genudgivet. Dog har det ikke hidtil været sådan.
Verdens største søgemaskine er kommet under stigende kritik deres indflydelse på nyhedsmedierne. Dette skyldes især deres algoritmer, som flere bebrejder for at belønne autoritetssider til højere rangering på baggrund af ”deres” indhold, som ofte er produceret af mindre sites, som dermed ikke får credit for deres arbejde, og på samme tid nærmest forsvinder online.
Google har derfor netop offentliggjort en ny algoritmeopdatering, som skal gøre, at originalt indhold kommer til at rangere højere end det syndikerede indhold.

Denne artikel indeholder:

  1. Hvad er syndikering?
  2. Brug syndikering korrekt.
  3. Ny opdatering vil belønne originalt indhold.
  4. Indhold syndikeres igennem RSS-feeds.
  5. Forkert brug kan føre til duplikering.
  6. Du risikerer at fremstå som en tyv.

Hvad er syndikering?

Stor mod lille

Syndikering er et kernebegreb i søgemaskineoptimering- og content marketing-branchen. Syndikeret indhold opstår, når det samme indhold bliver offentliggjort på flere forskellige medier, eller når et website modtager indhold fra den originale kilde mod at sende trafik tilbage til den oprindelige indholdsudbyder. Et eksempel på syndikeret indhold er Erhvervsnyhedernes side, som i venstre rubrik af deres site linker til Børsens nyheder og dermed også deres nyhedssite. Dette gør, at de selv kan stille flere artikler til rådighed for deres besøgende, og medvirker dermed også positivt på Børsens side, fordi de får mere trafik igennem Erhvervsnyhederne.
Disse artikler bliver oftest stillet til rådighed igennem forskellige feeds som eksempelvis RSS.
Umiddelbart findes der ingen faste rammer for, hvordan disse aftaler skrues sammen. Det er op til parterne selv, at vurdere hvor meget indholdet er værd.
Der er dog i dag delte meninger om syndikeringens funktion, da mange mener, at større autoritetssider belønnes af Google ved højere rangering, imens de originale udbydere af indholdet forsvinder i mængden.

Brug syndikering korrekt

I dag findes der mange virksomheder, som arbejder seriøst med syndikering. Dog findes der på samme tid desværre også mindst lige så mange udbydere, som praktisk talt kun leverer spamlinks til de medier, de har aftaler med.
Som udgangspunkt er Google ikke modstander af det syndikerede indhold, men dog er de imod syndikering, hvis formålet udelukkende er at skaffe links til ens side igennem publiceringerne.
Syndikering blev lavet med formålet om at få dit indhold ud og arbejde for dig, så det kan tiltrække rigtige brugere til din side, og derfor kan det andet hurtigt opfattes som snyd.
Hvis du ønsker at gøre brug af syndikeret indhold på en korrekt måde, er det derfor vigtigt, at du husker at påsætte nofollow-tagget på dine links. Dette vil signalere til Google, at du ikke har anbragt linket for at få pålagt din side værdi.

Ny opdatering vil belønne originalt indhold

Reward

I forbindelse med Googles nye algoritmeopdatering som blev offentliggjort d. 12. september i år, forklarer Googles nyheds-vicepræsident, Richard Gingras, at deres søgninger blev lavet for at give alle adgang til den bedst mulige information på nettet. Googles job er at søge gennem alt indholdet for at give brugerne de bedste kilder og artikler, – og dette kan ofte være en udfordring, når dette indhold findes på de titusinder af websider, hundreder timers video samt tusinder af tweets og nyhedshistorier, som udgives hvert eneste minut året rundt.
Derfor vil de derfor hæve originale indholdsudbydere i deres søgerangeringer, som de åbenbart ikke tidligere har gjort.
Google fortæller, at de tidligere har sat de nyeste og mest omfattende resultater i deres søgeresultater, men nu vil de i stedet lægge fokus på at prioritere det originale indhold, så dette vil være mere synligt i længere tid.
Derudover introducerer Google også nogle nye retningslinjer for de mennesker, deres såkaldte raters, som gennemgår deres søgemaskine. Disse vil nu få besked om at sætte deres højeste bedømmelse på originalt indhold frem for syndikeret, under den forudsætning at indholdet giver oplysninger, som ikke kan findes andre steder.
Dette vil forhåbentlig være med til at rangere originale indholdsudbydere højere i søgemaskinernes resultater i fremtiden.

Indhold syndikeres igennem RSS-feeds

Som tidligere nævnt bliver syndikerede artikler ofte stillet til rådighed igennem forskellige feeds som fx RSS.
Feeds er en speciel måde at lægge information ud på nettet, og er ofte i heldige tilfælde en effektiv måde til at skaffe nye læsere til sit site.
RSS står for Rigtig Simpel Syndikering, og er en simpel version af en hjemmeside, som kan gøre det lettere for læserne at følge med i strømmen af informationer på sider som fx blogs og nyhedstjenester.
RSS-feeds fungerer ved, at en side tilbyder en syndikering via RSS, som består af sidens indhold i en speciel version, kaldet XML, som er specielt indrettet til, at forskellige brugere kan læse den.
Disse feeds vil ofte ses som en overskrift, der linker til websiden. Disse skal derfor ses som syndikeret indhold, da det er nyheder, som er placeret på en side, men som linker over til en anden.
Dog er det vigtigt at være opmærksom på, at det ikke er hensigten med syndikering, at man skal at trække alt syndikeret indhold med over på ens side, da dette vil blive set som duplikering.

Forkert brug kan føre til duplikering

Duplikering betyder at der ligger ensartet indhold på flere forskellige sider på nettet. Dette kan både ske på dit eget site eller på andre sider. Google opfatter som udgangspunkt hver linkadresse som en selvstændig side, men er nogle af disse ens eller ensartede, vil det blive anklaget for at være duplikeret indhold.
I dag er op mod 30 pct. af internettets indhold duplikeret, og dette er frustrerende, da alle på nettet bliver involveret. Både dem der søger efter indhold, og især dem der producerer det.
Alle søgemaskiner har til formål at skabe den bedste oplevelse for deres brugere, som søger information, og derfor forsøger især Google, at slå ned på dem der duplikerer indhold.

Ved hjælp af Googles robotter og scripts der befinder sig over alt på nettet, indekserer de hvad de finder undervejs. På den måde bliver dit indhold og din side synligt i Googles søgeresultat.
Der hvor Google først noterer et indhold, er der hvor de formoder, at ejermanden hører til.
Dette er vigtigt for, at Google kan anskue din side som oprindelsessted, så du bliver set som syndikat i stedet for, at andre sider får æren for dit gode indhold.
Sørg derfor for at kende forskellen på syndikering og duplikering for at undgå at ryge i vanskeligheder.

Du risikerer at fremstå som en tyv

Tyv

Det er vigtigt at være opmærksom på at undgå at skabe duplikeret indhold, hvis dit egentlige formål var at syndikere.
Når tekst og billeder kopieres uden tilladelse fra ophavsrethaveren, er det nemlig i strid med loven, og dette kan give rettighedshaveren mulighed for at sende en faktura for de billeder eller den tekst, der er blev stjålet.
Derudover er stjålne tekster også skadeligt i forhold til søgemaskineoptimering, da den oprindelige forfatter skades i form af sine placeringer i søgemaskinerne.

Det er en selvfølge at alle, selvstændige til større virksomheder, ønsker, at deres indhold får absolut mest rækkevidde, og at der falder flest mulige øjne på det, – og her er syndikeret indhold en god hjælp.
Dog er det vigtigt, at du sætter dig ordentligt ind i, hvilke regler der gælder for at undgå misforståelser eller i værste fald straffe som konsekvens af forkert brug.
Vi håber, at dette indlæg gjorde dig klogere på syndikering, og hvilke konsekvenser det kan få, hvis du anvender dette forkert.
Har du alligevel spørgsmål til emnet, er du altid velkommen til at kontakte os.

 

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

Julie Elkær

Julie arbejder med virksomheders øget online synlighed og rækkevidde på sociale medier, som eksempelvis Facebook, Instagram og LinkedIn. Herudover beskæftiger hun sig med content marketing, PR og kommunikation.
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *