Mobilvenlighed er vigtigt for SEO
21. april 2016 var en vigtig dag, for dem, der arbejder med SEO. Dagen er i branchen kendt som ”Mobilegeddon”. Denne dag lavede Google en ændring i sin algoritme, som betyder, at mobilvenlige hjemmesider bliver prioriteret i søgninger foretaget på mobiltelefoner.
Ændringen i algoritmen var Googles første skridt i retning mod bedre at imødekomme brugerne, som i stigende grad anvender deres mobil, når de søger på Google. De sidste måneder af året tog Google det næste skridt, og begyndte at opdele søgeindekserne i to: et mobilindeks og et desktopindeks. Dette betyder altså, at når du søger på det samme ord fra henholdsvis din mobil og din computer, vil du blive mødt af to forskellige resultatsider.
Ikke nok med at Google har delt søgeindekset op i to, så har de også valgt, at mobilindekset skal være det primære. Det betyder med andre ord, at det er mobilindekset, der oftest vil blive opdateret.
Flere søger fra telefonen
Der er sket en stor stigning i antallet af søgninger fra mobiltelefoner. Allerede i 2014 var der flere, der søgte fra deres telefon frem for fra computeren. Mobile søgninger har altså oplevet en stor vækst – en vækst som kun forventes at fortsætte.
Det er denne udvikling, der er grundlaget for Googles ændringer. Google vil skabe gode brugeroplevelser, og når brugerne søger fra deres telefoner, skal Google imødekomme dette. Derfor er det også vigtigt for alle hjemmesideejere, at deres hjemmesider er mobilvenlige.
Mobilvenlige hjemmesider og SEO
Det er ikke kun Google, der skal imødekomme sine brugere. Det skal hjemmesideejere også – i hvert fald, hvis de gerne vil findes i søgeresultaterne. Hvis man ikke kan findes i søgeresultaterne, risikerer man, at man mister omsætning, da kunderne let kan finde en anden forhandler.
Derfor er en mobilvenlig hjemmeside også en vigtig faktor for SEO. Hvis man er god til at SEO-optimere, vil man ikke skabe resultater, hvis man ikke også har en mobilvenlig hjemmeside. SEO-optimeringen vil dog stadig fungere på desktopindekset, men der kan gå længere tid, inden man kan se resultater, da desktopindekset ikke bliver opdateret lige så ofte som mobilindekset.
Det kan lyde besværlig og omkostningsfuldt, at man skal have en mobilvenlig hjemmeside. Betyder det, at man skal starte forfra? Altså skal man lave en helt ny side, der er udviklet specielt til mobilvisning? Svaret er nej. Det kan man godt, men der findes en smartere måde.
Responsivt webdesign
RWD eller responsivt webdesign er løsningen, hvis du vil have en mobilvenlig hjemmeside. Med et responsivt design tilpasser hjemmesiden sig selv efter, hvilken type skærm, det bliver vist på. Det betyder, at din hjemmeside både fungerer på en computerskærm, en tablet og en telefon.
Responsivt webdesign er derfor blevet meget populært. I forskellige CMS-systemer som WordPress, Prestashop, Joomla m.fl. er der mange muligheder for at finde et responsivt tema, som danner rammen for hjemmesiden.
Med en responsiv hjemmeside har man kun én url. Det betyder, at man kun skal lave sine ændringer ét sted – og så er de gældende uanset hvordan brugeren tilgår din hjemmeside.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407