Opdatering: Er Meta Referrer Tag stadig nødvendigt?
Tilbage i august 2015, altså for 2 år siden, skrev vi et blogindlæg om, at det var nødvendigt at implementere Meta Referrer Tag, når man skiftede fra http til https på sin hjemmeside. Dette var nødvendigt, hvis man ikke ville miste oversigten over henvisningskilder i Google Analytics, da denne i stedet ville blive vist som direkte trafik.
Som det er med teknologi, sker der konstant en udvikling – og det er der bestemt også i forhold til det føromtalte blogindlæg.
SSL er blevet mere kendt
For 2 år siden var det kun få virksomheder, der kunne se nødvendigheden og vigtigheden i at få et SSL certifikat på sin hjemmeside. Denne udvikling har i høj grad vendt sig, særligt fordi Google sætter højere krav til (brugernes) sikkerhed.
Ifølge Google bør alle hjemmesider være beskyttet, og derfor vil vi i fremtiden også se en tendens til, at de viste hjemmesider i søgeresultaterne er sikre. Dette skrev vi også om tilbage i januar i blogindlægget ”Chrome og Firefox øger brugernes sikkerhed”.
Hvad er SSL, og hvorfor er det vigtigt?
SSL står for Secure Sockets Layer, og er altså et redskab til at kryptere den information, der bliver sendt mellem en hjemmeside og den bruger, der besøger hjemmesiden. Med andre ord kan hackere ikke tilgå denne data, som ellers er muligt, hvis hjemmesiden ikke er beskyttet af SSL.
Det er derfor det er særligt vigtigt for webshops at være beskyttet. Hvis ikke er der stor risiko for, at kundernes (følsomme) data kommer i de forkerte hænder.
Når Google udtaler, at alle hjemmesider bør være beskyttet, er det af hensyn til brugernes sikkerhed. Det kan godt være, at du tænker, at du ikke har behov for SSL på din hjemmeside, for ”der bliver ikke sendt data mellem den og brugerne”. Men er det nu helt rigtigt?
Prøv at gennemgå din hjemmeside. Noget så simpelt som en kontaktformular kan være nødvendigt at beskytte. Hvilken data er det, som brugeren vil sende til dig? Hvilke oplysninger giver brugeren? I mange tilfælde er det ’blot’ en mailadresse – men den har også en værdi for brugeren.
Hvad er sammenhængen mellem Meta Referrer Tag og SSL?
For at komme tilbage på sporet om, hvad dette blogindlæg egentlig handler om, vil vi hurtigt henvise til blogindlægget fra 2015. Den gang skrev vi, at Meta Referrer Tag var en nødvendighed, for ” I det øjeblik du skifter til HTTPS er også indgående trafik krypteret. Ud fra kypteret trafik får du ikke referrer-data og du kan derfor ikke se hvilke hjemmesider i Google Analytics, der sender trafik til dig”.
Vores udgangspunkt var altså i 2015, at alt data fra SSL-beskyttede hjemmesider ville være krypteret, og at alle hjemmesideejere derfor burde medtage Meta Referrer Tagget i <head>-sektionen på hjemmesiden. Når du gjorde dette ville andre kunne se, når din hjemmeside henviser til deres. For at du kunne se, når andre henviser til dig, krævede det, at de andre havde implementeret meta referrer tagget i deres header.
Er meta referrer tags nødvendige i dag?
I dag vil du kunne se henvisningstrafik, selvom ikke-beskyttede sider og beskyttede sider henviser til din beskyttede side. Det er kun i tilfældet, at en beskyttet hjemmeside henviser til en ikke-beskyttet hjemmeside (altså https-side linker til http-side), at du ikke vil kunne se henvisningskilden uden et meta referrer tag.
Det betyder at i de øvrige tilfælde, vil henvisningskilden kunne ses i Google Analytics. Dette gælder for:
- http henviser til http
- http henviser til https
- https henviser til https
Opsamling: Hvad gælder stadig fra blogindlægget fra 2015?
Som nævnt først i dette indlæg, så er der sket mange teknologiske ændringer i løbet af de sidste to år. Dengang skrev vi, at der er mange ulemper ved SSL. Det har dog ændret sig meget siden, særligt i takt med Googles øgede fokus på SSL og https.
I dag anbefaler vi hos OnlineSynlighed.dk, at din hjemmeside bliver beskyttet. Det øger brugeroplevelsen, hvilket også er hvorfor Google udtaler, at alle hjemmesider bør være beskyttet. Vi forventer, at vi fremtidigt vil se, at https bliver prioriteret over http i søgeresultaterne.
Herunder giver vi 3 ekstra gode grunde til, at din hjemmeside skal implementere SSL.
- Browsere afslører tydeligt om en side er sikker eller usikker. Allerede inden url’en viser browsere i dag, om en side er beskyttet eller ej. Den lille grønne hængelås, som viser, at en hjemmeside er sikker, er blevet mere iøjnefaldende. Dette er den, dels fordi den er farvet, dels fordi teksten ”Sikker” (eller i nogle tilfælde virksomhedens navn) er tilføjet efter.
- SSL kræves for at kunne benytte AMP. AMP kan anvendes til statiske sider, og betyder, at disse sider loades med det samme. Med andre ord har AMP-sider en ultrakort indlæsningshastighed, hvilket er godt for selv brugeroplevelsen. Du kan læse meget mere om AMP og om, hvordan du kommer i gang her.
- SSL beskytter både din hjemmeside og dine besøgende. Med SSL bliver din hjemmeside beskyttet mod ubudne gæster, der forsøger at installere malware eller forsøger at få adgang til alle dine filer – herunder også cookies, scripts, billeder m.m. Derudover beskytter SSL også dine besøgende og deres privatliv, da disse ubudne gæster ikke vil få mulighed for at se, hvad I kommunikerer om – herunder også den data, som den besøgende sender til dig.
Har du brug for hjælp til at få implementeret SSL på din hjemmeside, er du velkommen til at kontakte os på telefon 70 13 63 23 eller skrive til mail@onlinesynlighed.dk. Du kan også udfylde kontaktformularen nederst på siden, så kontakter vi dig.
Få søgeordsdata
I blogindlægget fra 2015 skrev vi desuden også, at du kunne finde søgeordsdata gennem AdWords, hvis du blev mødt af ”not provided”-tagget i Analytics. Dengang var AdWords – i vores øjne – også større end det er i dag, hvor en stor del af annoncekronerne er flyttet over på Facebook i stedet.
Det er ganske rigtigt, at langt størstedelen af dine søgeord i Google Analytics er skjult bag ”not provided”-tagget. Men det betyder ikke, at du slet ikke kan komme til at se disse søgeord. Med en korrekt opsat Google Search Console kan du se en langt mere udførlig søgeordsliste, som du kan bruge i dit arbejde.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407