Marketing do’s og don’ts for nystartede virksomheder

Marketing betyder alt i dag. Men det betyder ikke, at det er en nem disciplin for at blive succesfuld. Nystartede virksomheder har det per definition sværere end etablerede brands, og der er ualmindeligt mange forhindringer og ting at tage stilling til.

Nicheprodukter eller services er efterhånden ved at være repræsenterede på markedet, men mon ikke, der er flere uopdagede derude et sted. Om du sidder inde med et nichepræget produkt eller ej, skal du stadig have skarp fokus på, hvordan du vil håndtere marketing. Mange nyopstartede virksomheder fokuserer for lidt på basal marketing og for sent.

Du kan have en genial idé og fornuftige ressourcer, men hvis de potentielle kunder ikke er klar over, at du eksisterer eller de ikke ved, hvordan du kan løse deres løsning, er det op af bakke for din virksomhed.

En klassiker inden for traditionel (online) marketing for eksempel med henblik på webshops er at lave et hurtigt og overfladisk webdesign, for derefter at trække tiden ud for at alt skal være perfekt, og være så begejstret for ideen/servicen/produktet, at folk glemmer at skabe værdi for kunderne. Kunderne skal forstå, hvad det kommer til at betyde for dem.

I marketingbranchen er der utroligt mange ’guruer’, og det kan være svært at navigere mellem do’s og don’ts for nye virksomheder, der måske ikke har en erfaren marketingmedarbejder til rådighed. Vi vil gerne komme med et par gode, men ikke mindst vigtige og pragmatiske råd til mindre virksomheder.

 

  1. Lad vær med at fortælle kunderne, hvor god du er. Hvis du sidder som en papegøje og gentager en generisk besked om, at du har super kundeservice, stor værdi og stort udvalg, fortæller du faktisk, at du ikke har noget unikt.
  2. Fald ikke i salgstalefælden. Pas på med at blive fristet til at give tomme løfter, store løfter og overvældende jargon. Du skal lære at tale med en kundespecifik dialekt baseret på nuværende research og hjemmearbejde. Gå direkte til kilden – dine faktisk kunder og få deres prioriteter, issues og udfordringer.
  3. Spild ikke din tid på at netværke med fremmede. Begynd med at netværke smartere og mindre. Du kan fx invitere på kaffe eller frokost, og lære dem og deres virksomhed at kende. Målet skal primært være at opbygge et venskab, og forbindelser til andre personer vil komme naturligt. Der er højst sandsynligt ingen grund til, at du bruger en masse energi på store grupper af fremmede. Der er ganske enkelt ikke produktivt.
  4. Brug ikke for meget tid på opfølgning. Hvis du er fokuseret på mulige kunder, der aktivt leder efter hjælp til at løse det problem, du kan løse, behøver du ikke fire, fem eller seks forsøg for at få deres opmærksomhed. Udarbejd et ikke-opfølgningsbrev efter du har tilkendegivet dig som den rette problemløser/ekspert med underbyggende argumenter. De ringer tilbage.
  5. Vær opmærksom på contentkvaliteten på sociale medier. Mange (især) nystartere er nervøse eller modstandere af vidensdeling. De er modvillige over for at strategier, skarpe indsigter eller gode værktøjer skal deles med andre, da det eventuelt kan formindske efterspørgsel og profit. Realiteten er imidlertid når kunder opfatter ægte værdi i det, du giver deler/giver væk, begynder de at forestille sig, hvor meget mere, de kan få som reelle kunder.
  6. Passion er ikke altid nok. Nok er passion altafgørende og nødvendigt for succes, men vær opmærksom på at sætte tilliden til din passion for din idé over styr. Det er ikke nok for din virksomhed at vækste. Udover passion må du udvikle en stærk plan – og en stærk plan B. Jo mere du tænker forud for fiasko og udover fiasko, jo bedre er dine chancer for succes.

 

Som ’nybegynder’ skal man undgå spørgsmålet om ”hvordan og hvornår kan jeg generere salg?”. I stedet skal man fokusere mere på, hvem man skal målrette sin markedsføring til og hvorfor.

En rigtig god tilgang til at sælge er den samme måde, som du køber. Du kigger efter en bestemt værdi hos en bestemt løsning. Det kan være prisen for en flybillet eller en ny frisør. Du vil formentlig gerne have en form for ’dialog’ med den potentielle sælger, om det er en fysisk person overfor dig eller en webshop. De færreste køber på baggrund af opsøgende salg, spam emails eller sælgere, der ringer midt i aftensmaden. Overfør denne tanke til dine kunder.

De handlinger, der skaber resultater er dem, der får dig til at skille dig ud fra mængden, tiltrække, engagere og vinde flere kunder end de konkurrenter.

John Nielsen