Magasinpost kan også nytænkes

Her på marketingbloggen er det ofte online markedsføring, vi har fokus på. Søgemaskineoptimering og sociale medier er uden tvivl to vigtige begreber og markedsføringskanaler i moderne markedsføring, og der er ingen tvivl om, at en effektiv indsats i den grad kan lede til succesfuld markedsføring.

På trods af effektiviteten af moderne markedsføringsindsatser er det ikke nødvendigvis helt slut med den mere traditionelle markedsføring som for eksempel magasinpost, flyers og andre trykte og printede medier.

De mere traditionelle markedsføringsmuligheder har nemlig også sine fordele, og det er altså ikke kun på sociale medier som for eksempel Facebook, at det er muligt at segmentere sine opslag – det kan man nemlig også gøre med sine forsendelser.

Segmentering er afgørende for magasinpost

I online markedsføring er segmentering et meget velkendt ord. Segmentering og segmenter som helhed er nemlig afgørende at arbejde med, hvis man vil opnå markedsføringsmæssig succes.

Alle der arbejder med markedsføring ved, at identificering af primær målgruppe er det, der ligger til grund for enhver indsats – og det gælder også, når man arbejder med magasinpost og andre trykte medier.

Målgruppen repræsenterer den type mennesker, der er relevante for den enkelte virksomhed. Det kan både være eksisterende kunder, forhenværende kunder og i særdeleshed også potentielle kunder.

Der findes mange forskellige måder at segmentere på. Som virksomhed bør man vide, hvilken segmenteringsmulighed der præcisere målgruppen mest muligt. Det kan enten være interesser, civilstatus eller måske professionel karriere?

Hvis det for eksempel er en datingservice, der skal markedsføres, giver det ingen mening at segmentere således at markedsføringen henvender sig til ægtepar eller samlevende, men den skal naturligvis henvende sig mod singler. Eksemplet her virker måske lidt for enkelt, men det giver alligevel et godt billede af, hvordan man segmenterer.

Skab værdi for din modtager

Vi kender det fra markedsføring på sociale medier: brugerne skal opnå en reel værdi ved at følge en virksomheds side på sociale medier. De skal kunne få informationer, der er relevante for netop dem, og de skal føle, at der er en mening med, at de følger med.

På internettet har virksomheders potentielle kunde meget lidt tålmodighed. Værdien skal være tydelig med det samme, og den skal ikke pakkes ind eller være placeret mellem linjerne. Denne tankegang er også afgørende, når det kommer til magasinpost.

Hvis modtageren ikke finder materialet relevant, eller hvis modtageren ikke føler, at der er en mening med, at de modtager det, ryger det hurtigt i skraldespanden uden nogen videre betænkningstid.

For at gøre forsendelser af magasinpost endnu mere personlige og målgruppeorienterede, kan man benytte indstik i sin magasinpost. Det kan være, at en særlig rabatkode kan have værdi for den konkrete modtager. Måske magasinposten når ud til nybagte forældre, der har brug for en rabatkode til en webshop, der sælger babytøj? Lige med et gøres magasinposten langt mere interessant, og får en reel værdi for modtageren.

Det handler om at tænke kreativt. Hvis man formår at ramme sin målgruppe offline, kan det i mange tilfælde være ligeså effektiv som online markedsføring.

John Nielsen