Lokal SEO

Lokal SEO: Den ultimative guide. Få flere salg med lokal SEO.

Lokal SEO

Hver dag foretages der tusindvis af søgninger, hvor potentielle kunder søger efter den lokale frisør, håndværker, restaurant, læge, tøjbutik osv.
Stræber du og din virksomhed efter at rangere højt i søgeresultaterne, når lokale brugere søger? Og ønsker du på samme tid også at stjæle kunderne fra de konkurrenter, som tilbyder de samme produkter og services som dig? Så er du kommet til det rigtige sted, for netop dette vil vi guide dig til i denne ultimative guide til lokal SEO.

Denne artikel indeholder:

1. Hvad er lokal SEO?
2. Derfor er lokal SEO vigtig for din virksomhed.
3. Før du begynder arbejdet.
4. Søgeordsanalyse for bedre lokal rangering.
5. Det vigtigste værktøj til lokal SEO.
6. Opsætning af GMB.
7. Googles Snack Pack.
8. Gør brug af lokale henvisninger.
9. Flere informationer igennem struktureret data.
10. Saml brugeranmeldelser ind.
11. Optimér hjemmeside til lokal rangering.
12. Linkbuilding og godt content understøtter lokal SEO.
13. Understøt din lokale SEO på de sociale medier.
14. Mål på dine lokale SEO-indsatser.

Hvad er lokal SEO?

Lokation

Lokal søgemaskineoptimering er i familie med almindelig SEO, og har fokus på at optimere en hjemmeside, så den bliver synlig i lokale søgeresultater.
Lokale søgeord omfatter alle ord, som indeholder et lokalt ord som en del af sætningen. Det kan eksempelvis være en søgning efter en butik, produkt eller lignende i et geografisk afgrænset område, som kan være bydel, by eller region, men også flere områder eller byer. Hvor det eksempelvis kan være svært for en frisør at rangere højt på Google på søgeordet ”frisør”, vil det være nemmere at gøre det på ”frisør Hadsten”. For virksomheder der er afhængige af lokale kunder, er dette derfor en rigtig god optimering at gøre brug af. Lokale søgeord er altså derfor en helt uundværlig del af arbejdet med lokal SEO.
Der findes mange forskellige måder, hvorpå en bruger kan finde lokale virksomheder på, og her er Google, Bing, Maps og Tripadviser kun få ud af mange hjælpende metoder. Dog dækker Googles markedsandel 97% i Danmark, og er derfor den største og mest brugte søgemaskine, som du bør have mest fokus på, når det omhandler lokal søgemaskineoptimering.
En amerikansk undersøgelse har vist, at lokal SEO virkelig betaler sig da hele 76 % af de brugere, som gennemfører en lokal søgning via deres mobil vil besøge en lokal forretning inden for et døgn – og heraf resulterer hele 28% af disse besøg rent faktisk i et køb!

Derfor er lokal SEO vigtig for din virksomhed

Hvis din virksomhed har en geografisk afgrænset målgruppe og opererer lokalt, er lokal SEO uden tvivl en strategi, som du med fordel kan benytte dig af for at øge både dit kendskab til målgruppen men allervigtigst også din synlighed.
Inden for de seneste år er antallet af lokale søgninger vokset hurtigt grundet det øgede forbrug af mobile enheder, og netop derfor er lokal søgemaskineoptimering mere relevant nu end nogensinde.
Søgninger der er lavet med lokal hensigt, er nemlig langt mere tilbøjelige til at medføre både besøg og salg inden for samme dag end de almindelige søgninger er, og dette er fordi, at søgningerne efterspørger produkter og services, som brugerne har akut brug for lige nu og her.
Faktisk så har flere undersøgelser vist, at 20 procent af de lokale søgninger fører til salg sammenlignet med de ikke-lokale søgninger, som kun når op på knap 10 procent, som fører til salg.
Eftersom at de fleste lokale søgninger bliver foretaget med hensigten om at få kontaktoplysninger, er det derfor vigtigt, at din virksomheds informationer for det første er mulige at finde og for det andet viser korrekte oplysninger.
Viser din virksomhed eksempelvis forkerte oplysninger i form af forkert telefon nummer eller åbningstid, så vil kunder enten gå forgæves eller helt afskrive dig på deres shoppingtur. Og netop derfor er det så vigtigt, at du fokuserer på din lokale SEO.

Før du begynder arbejdet

Før du går i gang med at optimere mod de nærliggende lokale søgninger, er det vigtigt, at du har én bestemt ting på plads, – og det er mobilvenlighed. Mere end halvdelen af alle online salg i Danmark kommer nemlig i dag fra mobil, og netop derfor er mobile enheder fremtiden.
En let måde at teste mobilvenlighed på din side er at bruge Googles værktøj Mobile Friendly, hvor du blot skal indtaste URL’en på din hjemmeside. Efter kort tid vil du få vist et skærmbillede af, hvordan din side ser ud på en mobilenhed samt en liste over eventuelle mobile brugervenlighedsproblemer, som er blevet fundet.

Søgeordsanalyse for bedre lokal rangering

Specifik soegning

Når det kommer til lokal SEO, er det vigtigt, at du finder de søgeord, som dine potentielle kunder bruger, når de søger efter de produkter eller ydelser, som du tilbyder. Disse ord skiller sig nemlig ud fra de ord, som du normalt vil bruge til organiske rangeringer.
Er du eksempelvis frisør, og ønsker du at rangere højt lokalt, bør du fokusere på søgeord som:
– frisør adresse
– frisør nær mig
– frisør åbningstider
– dit virksomhedsnavn
– dit virksomhedsnavn + telefon

En god idé til at finde flest mulige potentielle søgeord er at brainstorme dine SiLs, som står for: ”Service In Location”. Her laver du en liste over alle de tjenester, som du tilbyder, og de steder hvor du opererer og fletter dem sammen for at oprette flest mulige potentielle søgeord.
Efter at du har fundet relevante søgeord, som du ønsker at rangere på lokalt, er det vigtigt, at du sørger for, at din hjemmeside indeholder netop disse informationer, for at Google kan vise dem til brugerne.
Google viser nemlig specifikke lokale søgninger på en lidt anderledes måde en de almindelige søgninger. Søger en bruger eksempelvis efter et telefonnummer på din virksomhed, vil Google trække oplysninger i Google My Business og dermed være i stand til at være telefonnummeret under søgefeltet.
Ønsker du inspiration til lokale søgeord, kan du med fordel bruge en konkurrents navn til, at se hvad Google foreslår som relaterede søgning. Brug eventuelt Ahrefs Content Gap-værktøj, som viser uddrag af almindelige søgeord på én gang for et bedre resultat. Google Ads  er på samme tid også god til at hjælpe dig til at afsløre, hvilke lokale søgeord der benyttes i forbindelse med en virksomhed som din egen. Husk altid at gå efter de søgeord som har den største volumen.
Derudover kunne du også se nærmere på dine eksisterende søgeord fra en anden vinkel, og overveje hvad en person ville søge, hvis vedkommende akut havde brug for at finde din virksomhed.

Det vigtigste værktøj til lokal SEO

Vaerktoej

Når du skal i gang med lokal søgemaskineoptimering, er Google My Business uundværligt i forhold til lokal rangering, og er derfor det vigtigste værktøj for din optimering. Google My Business er nemlig et samlingssted for din virksomheds praktiske oplysninger, da din konto rummer adresse, hjemmeside, mail, kontaktoplysninger, åbningstider, kundeanmeldelser og meget andet. Herudover kan man også give et visuelt indtryk til brugerne ved at tilføje billeder af sine fysiske lokaler, medarbejdere, produkter osv.
Fordelen ved disse oplysninger er især, at de bruges på to forskellige platforme: Både igennem den ”normale” Google søgning og igennem Google Maps søgninger.
En mulighed som ikke særlig mange bruger i GMB er indlæg, som gør det muligt at skrive en tekst, som kan være en begivenhed, en annonce eller link til nyheder på din side.
Har du en fysisk forretning, kan du eksempelvis lave et indlæg om, at du har 25% rabat i kommende uge eller holder ekstra længe åbent i weekenden.
Google My Business er virkelig værd at gøre sig umage med, da stadig kun få forstår vigtigheden af dette værktøj. Brug det til din fordel.

Opsætning af GMB

GMB

Egentlig er opsætningen af GMB ikke særlig svær, men for at hjælpe dig godt på vej, har vi alligevel givet dig en komplet gennemgang af opsætningen, så du kan komme i gang allerede nu.

  1. Virksomhedens navn
    Det første du skal gøre er at indtaste dit firmanavn, og her får du to forskellige valgmuligheder. Enten kan du oprette en ny virksomhed, eller også kan du gøre krav på en nuværende virksomhed. Her vil virksomheden altså dukke op ved indtastning, hvis den allerede er oprettet. Er den ikke det, sørger du blot for at oprette den fra bunden.
  2. Adresse information
    Herefter skal du indtaste virksomhedens adresse. Er din virksomhed allerede i Googles system, vil felterne blive udfyldt automatisk, men hvis dette ikke er tilfældet, indtaster du selv adressen.
    Har din virksomhed ikke en fysisk butik med fast adresse, kan det anbefales, at du indtaster adressen på den person, som bor tættest på det område, som virksomheden arbejder i.
    Arbejder du derimod virtuelt og kan servicere hele landet, er det bedst, at du indtaster din egen adresse.
  3. Lokation
    Flyt herefter den røde nål i Google Maps til det sted, hvor din virksomhed er placeret.
  4. Kategori
    Når du når til at indtaste kategori, er det kun muligt at vælge én kategori, og derfor er det vigtigt, at du overvejer dette nøje, før du beslutter dig for det endelige valg.
    Tænk over hvilken type virksomhed du har og start med at skrive dette i kategorifeltet. Herefter vil Google foreslå relevante kategorier, imens du skriver, og her er det til sidst op til dig at vælge den kategori, som passer bedst på din virksomhed.
  5. Hjemmeside og telefonnummer
    Husk at sørge for at dine oplysninger stemmer overens, når du udfylder disse oplysninger.
  1. Tjek din side før bekræftelse
    Før du går live, er det vigtigt, at du dobbelt tjekker alt på din liste. Når du er helt færdig og har tjekket det hele igennem for eventuelle fejl, skal du løbe tre trin igennem, og derefter verificerer du via din telefon.

Googles Snack Pack

Snack Pack

Efter at du har fået din Google My Business på plads, har du mulighed for at blive vist i Googles lokale resultater, også kaldet ”Google Snack Pack” eller ”Google 3 Pack” på engelsk.
Disse er de tre første resultater, som en bruger ser, når vedkommende søger efter en lokalitet i nærheden.
Efter Googles mening er disse tre de mest relevante lokale lokaliteter for brugeren. Efter Snack Packen vises alle de almindelige organiske søgeresultater nedenunder.
I dag får de organiske resultater 40 procent af alle kliks, mens de lokale resultater får 33 procent, og derfor er det attraktivt for din virksomhed at være vist i både de lokale resultater, men også at være placeret på side 1 på Googles organiske søgeresultater, for at flest muligt klikker sig ind på netop din forretning.

Gør brug af lokale henvisninger

Ud over Google My Business er det også vigtigt, at virksomhedens centrale kontakt- og lokationsinformationer kan findes andre steder på nettet. Her er NAP-oplysninger relevante at kende til, da disse er en af de vigtigste parametre for at blive placeret højest på lokale søgninger. NAP står på engelsk for Name, Address og Phonenumber hvilket på dansk selvfølgelig svarer til navn, adresse og telefonnummer og går ganske enkelt ud på at sørge for at alle virksomhedens oplysninger er ens overalt på nettet. Google er utvivlsomt et intelligent værktøj, men hvis den samme virksomhed har flere forskellige oplysninger om navn, adresse og telefonnummer vil det komme til at virke forvirrende.

Der findes to hovedtyper, når det kommer til NAP-oplysninger, og det er strukturerede- og ustrukturerede henvisninger.
Strukturerede henvisninger præsenteres på en struktureret måde og er ofte opstillede. Disse kan eksempelvis findes på de sociale medier, på GMB eller på din egen hjemmeside.
Ustrukturerede henvisninger er derimod dem, hvor din virksomhed nævnes i et ustruktureret format som eksempelvis på netaviser, i blogindlæg og lignende.
NAP-henvisninger er især vigtige, fordi henvisningssignaler er en af de højeste faktorer, når det gælder ranking. Dette gælder både for de organiske resultater og for Googles Snack Pack resultater. Sandsynligvis skyldes dette, at konsekvente NAP-oplysninger på tværs af sider verificerer dine data, som Google finder i dine oplysninger på din GMB.
Det er altså vigtigt at være klar over, at Google ikke er det eneste sted der søges, og netop derfor er det vigtigt at være synlig på så mange sider og platforme som muligt.
Udfyld derfor dine NAP-oplysninger korrekt på både kort- og anmeldelsestjenester, sociale medier, online ”telefonbøger” og i virksomhedsfortegnelser. På din hjemmeside er NAP-oplysningerne især gode at have i din footer i bunden af dit websted. Her er det også vigtigt, at du gør dine kontaktoplysninger klikbare for at øge din konverteringsrater, da dette gør det lettere for brugerne at kontakte dig.
Husk altid at få disse oplysninger opdateret, hvis du skifter telefonnummer, adresse osv., så der ikke opstår forvirring.

Flere informationer igennem struktureret data

Hvis du ønsker at give Google endnu mere information om din virksomhed, kan du gøre brug af struktureret data, også kaldet Schema markup, som er en kode der sættes ind imellem <HEAD> og </HEAD> på din hjemmeside. Disse informationer bliver dog ikke synlige på siden, og kan ikke ses som et alternativ til at have kontaktoplysningerne i sidens footer, men dog giver de i stedet Google en bedre chance for at aflæse din hjemmeside og koble den til lokalområdet.
I dag er arbejdet med struktureret data blevet noget lettere, end det var tidligere, og derfor kan du med fordel bruge Googles Struktureret Data Markup Helper til at markere bestemt data på dine landingssider, som værktøjet vil generere et stykke kode ud af, som du herefter blot skal placere det rigtige sted på din side.

Saml brugeranmeldelser ind

Anmeldelser

Det har vist sig, at anmeldelser på din GMB-profil og andre sider som Facebook, Yelp og Trustpilot har betydning for din lokale SEO, og derfor er det en god idé at opfordre dine nuværende kunder til at anmelde dine produkter eller ydelser online. Både antallet og kvaliteten af disse har meget at sige, da Google bruger dine anmeldelser, når de rangerer din virksomhed.
Ud over at det er relevant at indsamle anbefalinger, er det ligeliges vigtigt, at du tager dig tid til at besvare dine brugere, da dette vil bekræfte din autoritet og tilstedeværelse. Derudover vil det bidrage til, at potentielle kunder får et indtryk af, at din virksomhed ønsker at give dem en god oplevelse, når de tager kontakt til dig.
Husk på samme tid også at overvåge eller stedet hvor det er muligt at anmelde din virksomhed, da anmeldelserne i høj grad afspejler, hvordan andre vil opfatte din virksomhed. Særligt hvis der skulle ske at komme negative anmeldelser, er det vigtigt at tage hånd om dem hurtigst muligt ved at forsøge at løse problemerne. Lykkes dette ikke, er det vigtigt at andre kan se, at du har svaret på en konstruktiv og saglig måde. Negative anmeldelser kan nemlig i værste tilfælde skræmme potentielle kunder væk, selv om det måske slet ikke er udtryk for, hvordan størstedelen af dine kunder opfatter din virksomhed.

Optimér hjemmeside til lokal rangering

Når det kommer til lokal søgemaskine optimering, er det vigtigt, at din hjemmeside eller webshop udsender tydelige signaler om, hvilke steder du ønsker at sælge dine ydelser eller produkter. Det gør det nemlig lettere for Google at guide de søgende hen på din side i stedet for konkurrenternes.
På din hjemmeside skal du derfor gøre brug af lokale søgeord og på samme tid også indarbejde dem der, hvor du normalt vil fokusere på on-page søgemaskineoptimering. Dette gør du bl.a. ved at inkludere lokale søgeord i: webadresser, sidenavne, beskrivelser, title tags, overskrifter (særligt H1, da denne er den vigtigste), metabeskrivelser og alt tags på billeder.
Derudover skal du også huske at have dine NAP-oplysninger på din hjemmeside i form af en kontaktside som minimum. Det er dog også anbefalelsesværdigt at have oplysningerne som en del af footeren på siden som tidligere nævnt.
Husk også at integrere Google Maps på dine kontakt- og placeringssider. Dette hjælper dog ikke så meget på din lokale SEO, men det bidrager til at skabe en god brugeroplevelse for de besøgende.

Linkbuilding og godt content understøtter lokal SEO

Linkbuilding og godt content understøtter lokal SEO

To andre ting som er vigtige for din hjemmesides lokale SEO er linkbuilding og godt content som både bidrager til at blive vist bedre i Snack Packen og på samme tid også i de generelle lokale søgninger.
Indgående links til din hjemmeside fra andre sites er nemlig helt essentielle fordi at de sender et signal til Google om at din side både er troværdig og relevant.
For at etablere lokal autoritet bør du derfor have fokus på at have links fra domæner i dit lokale område. En stærk linkprofil med links fra lokale og stærke domæner er nemlig vigtig for din position på lokalplan.
Links kan eksempelvis være fra lokale samarbejdspartnere, fagkataloger og foreninger, men også omtale på de sociale medier omhandlende lokale begivenheder osv.
Husk dog altid på at holde dit fokus på organisk linkbuilding da du ellers risikerer at overtræde Googles retningslinjer, som kan medføre i søgeresultats-straffe, som du ikke ønsker at blive ramt af.

Derudover belønner Google også gode og levende hjemmesider, som regelmæssigt opdateres med nyt indhold, som tilfører værdi til brugerne.
Når du har formået at komme frem på side 1 i søgeresultaterne, er det vigtigt, at du sikrer dig, at kunderne bliver på din side i stedet for at klikke sig væk med det samme.
Google spotter nemlig hurtigt, hvis din afvisningsprocent er høj, og er dette tilfældet, vil du blive placeret lavere i søgeresultaterne.
Brugerne ønsker at vide hvem, de har med at gøre, og netop derfor er det uhyre vigtigt, at du sælger dig selv rigtig godt. Din hjemmeside skal derfor afspejle din forretning og give dine besøgende tillid til dig.
Derfor er det både vigtigt for Google og den besøgende, at din side rummer et godt og fyldt tekstindhold.
Eksempelvis kan du berette om din forretning, dine mål, dit produktprogram eller eventuelt udviklingen inden for den branche, du befinder dig i. Og husk her hele vejen igennem at få nævnt relevante geografiske betegnelser som fx Jylland, Hadsten, Postnummer 8370, Østergade osv.
Har du en fysisk butik, er det en god idé at sørge for at vise billeder af både virksomheden og dine medarbejdere, da dette også bidrager til at præsentere din virksomhed til dit publikum.
Er din virksomhed lokal, er det på samme tid også vigtigt, at din side udstråler, at du er klar til at møde din kunde face-to-face.

Understøt din lokale SEO med de sociale medier

Dine sociale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn bør også være en del af din strategi for lokal søgemaskineoptimering.
Sørg for at få udfyldt så mange oplysninger om din virksomhed som muligt og lav desuden også en linkkobling fra disse til din hjemmeside. Da størstedelen af Danmarks befolkning i dag er aktive på de sociale medier og aktivt søger efter virksomheder i form af restauranter, frisører, tøjbutikker m.fl. her, er dette også absolut et vigtigt led i din lokale SEO.
Husk at opdatere dine sociale medier løbende med nye indlæg om personer, events og produkter.

Mål på dine lokale SEO-indsatser

Mål på dine lokale SEO-indsatser

En god og tydelig lokale tilstedeværelse vil give dig flere kunder, og både Facebook Pixels og Google Analytics giver dig mulighed for at måle på dine indsatser.
Begge værktøjer er gratis, og viser dig hvor mange besøgende du får, hvem de er, hvor de geografiske kommer fra og meget mere.
Husk hele tiden at måle på dine indsatser for at være i stand til at forbedre dig løbende.

Faktisk kræver lokal søgemaskineoptimering ikke hverken uanede ressourcer eller stor ekspertise og netop derfor, er det en optimering, som alle virksomheder burde benytte sig af.
Start med at oprette en GMB og udfyld dine NAP-oplysninger på alle steder hvor det giver mening. Sørg derefter for at lave værdifuldt on-page SEO, content og ikke mindst linkbuilding så du både øger dine chancer for at bliver set i Googles organiske søgeresultater samt deres Snack Pack.
Der er mange, som ikke har forstået potentialet i at udnytte lokal søgemaskineoptimering, og derfor bør du udnytte dette, før dine konkurrenter gør det.
Har du brug for hjælp til at komme i gang med lokal SEO? Så tøv ikke med at kontakte os! Ring på 70136323 eller udfyld formularen herunder – så kontakter vi dig!

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen