LinkedIn kopierer Facebook med tre nye features – en af dem er ulovlig i Danmark
LinkedIn har netop, onsdag d. 15. januar, offentliggjort, at de kommer med tre nye features, som skal være med til at opbygge stærkere forhold med virksomhedernes følgere og dermed øge engagementet i de forskellige communities på platformen. Og faktisk findes de features allerede på Facebook, som LinkedIn må have følt sig stærkt inspireret af.
To af de nye features er rigtig smarte, mens den tredje faktisk er ulovlig her i Danmark.
Bliv klogere på hvorfor den ene af de nye features er ulovlig, og hvad de andre indeholder i artiklen nedenunder.
Artiklen indeholder
- Fokus på relationer til virksomhedernes følgere.
- Feature 1: LinkedIn Live Integration.
- Feature 2: Post as a page or member.
- Feature 3: Invite to follow.
- Ny LinkedIn-feature er i strid med dansk lov.
Fokus på relationer til virksomhedernes følgere
Som LinkedIn selv forklarer, er der i dag mere end 50 millioner organisationer verden over der er afhængige af LinkedIns sider som bl.a. hjælper dem med at samarbejde med deres ansatte, kunder og samarbejdspartnere. Måske er du en af dem?
Netop derfor investerer LinkedIn konstant i disse, ved at implementere nye funktioner der skal være med til at opbygge relationer til de mennesker, der betyder mest for virksomhederne.
Og dette må derfor også en af årsagerne til, at dette kvartals opdateringer på platformen bliver i form af tre nye værktøjer, som vil hjælpe dig som virksomhed med at engagere dig i dine følgere på en mere interaktiv og personlig måde.
De nye funktioner hedder ”LinkedIn Live Integration”, ”Post as a Page/Member” og ”Invite to Follow”, og skal være med til at give dine følgere, medarbejdere og kunder en bedre fornemmelse af de værdier og mennesker, som er bag jeres brand, så I dermed kan danne stærkere relationer, end I har haft mulighed for tidligere.
Vi kigger nærmere på hver funktion herunder.
Feature 1: LinkedIn Live Integration
I følge LinkedIn genererer livestreams op til 7 gange flere reaktioner og 24 gange flere kommentarer sammenlignet med standard videoindlæg. Og derfor får du og din virksomhed nu muligheden for at udsende live-streams, hvilket tidligere har været en funktion, som var reserveret til private profiler.
Livestreaming så faktisk dagens lys på Facebook for snart fire år siden, i april 2016, og er en fantastisk måde at interagere med dine følgere og tiltrække endnu flere.
At klare sig godt på de sociale medier handler i høj grad om personlighed, og livestream er derfor en oplagt mulighed for at personalisere din virksomhed. Livestreaming giver nemlig ikke kun muligheden for at vise din virksomhed frem, men i lige så høj grad også dig og dine medarbejdere.
Og denne mulighed får du altså nu også på LinkedIn i form af deres nye LinkedIn Live, som giver din virksomhed mulighed for at udnytte lyd, syn og bevægelse til at have direkte interaktioner og samtaler med jeres følgere.
Feature 2: Post as a page or member
Indtil nu har alle LinkedInbrugere skulle besøge deres virksomhedsside for at offentliggøre et indlæg lavet af virksomheden, men nu får vi alle mulighed for at offentliggøre alle vores indlæg fra et og samme sted.
Og det gør det altså nemmere end nogensinde for dig og din virksomhed at engagere dig med dit netværk ved at have muligheden for at poste dit indhold som privatperson eller som virksomhed, når du laver et opslag på platformen.
Feature 3: Invite to follow
Mange virksomheder på LinkedIn, og på alle andre sociale medier for den sags skyld, har oplevet at en af de største udfordringer ved, at opbygge et stærkt brand på denne platform er, at øge deres antal af relevante og engagerede følgere. Det er sikkert også noget, du og din virksomhed har kæmpet med.
Og netop derfor kommer LinkedIn nu med deres funktion ”Invite To Follow”, som vil give virksomheder muligheden for at invitere førstegrads-profilforbindelser til at følge deres side for at hjælpe dem med at udvide deres følgerskare.
Eksempelvis vil det altså nu være muligt for en virksomhed at invitere personer, som de blot har mødt til et møde eller på en messe til at følge deres side.
Dog kan brugere som ikke ønsker at modtage sådanne invitationer fravælge dem i deres privatindstillinger.
Ny LinkedIn-feature er i strid med dansk lov
At kunne invitere potentielle forbindelser til at følge din virksomhedsside på LinkedIn ved hjælp af deres nye ”Invite to Follow”-funktion lyder jo egentlig meget smart. Men faktisk er dette i strid med den danske markedsføringslov, som siger at det er ulovligt, hvis en virksomhed i en mail, sms eller i dette tilfælde via LinkedIn tager kontakt til forbrugere og potentielle kunder for at høre, om de ønsker at modtage elektroniske henvendelser – eller i dette tilfælde ønsker at følge virksomheden på LinkedIn. Fordi at sådanne henvendelser simpelthen ses som spam, som af forbrugerombudsmanden beskrives som værende henvendelser sendt via mail, sms og andre digitale kanaler, som modtageren ikke har bedt om. Reglerne om spam har vi bl.a. også omtalt i et tidligere blogindlæg som du kan se lige her.
Vær derfor opmærksom på at du og din virksomhed altså kommer på kant med loven, hvis I vælger at gøre brug af denne nye feature på LinkedIn.
Dog kan du stadig se frem til at benytte dig af de to andre features, som skulle blive rullet ud på platformen inden for kort tid.
To features som helt sikkert vil være med til at styrke forholdet mellem din virksomhed og jeres forbindelser og følgere på LinkedIn.
DK-31929407