LinkedIn fjerner og gentænker stories formatet
– det betyder det for dig

Lige siden maj sidste år, har det været muligt for LinkedIn brugere at lave uformelle og sjove stories på mobilen, på deres LinkedIn profil. Men dette sjove format forsvinder dog helt.

LinkedIn har nemlig for nylig annonceret, at de ønsker at fjerne stories fra mediet og gentænke formatet. Lige lidt over et år efter lanceringen af LinkedIns nye feature, stories, har det sociale medie allerede set sig nødsaget til at ændre formatet, hvilket vil ske pr. 30. september i år.

LinkedIn stories mindede rigtig meget om konkurrenternes (Facebook og Instagrams) story format. LinkedIn stories var således små, korte videoer som var synlige i 24 timer, hvor de herefter forsvandt fra profilen.

Ligesom LinkedIn, havde Twitter også lanceret et story format kaldet Fleets, men det blev fjernet fra platformen juli i år.

Men hvad betyder fjernelsen af disse populære story formater for dig, der jævnligt bruger LinkedIn? I artiklen her, kigger vi nærmere på, hvad der ligger til grund for LinkedIns udmelding, og hvad det betyder for dig.

Det betyder ændringen for dig

Som nævnt, blev LinkedIn stories lanceret sidste år, men fornøjelsen var kort, for allerede i slutningen af september i år, vil mediet fjerne de såkaldte stories. Du vil således ikke længere kunne lave stories på dine sider.

Endvidere vil dine eventuelle planlagte video- eller billedeannoncer, som ville være blevet vist imellem stories, i stedet blive vist i LinkedIns feed. Dog vil dine sponsorerede stories fra din side ikke blive vist i LinkedIn feedet. Dem skal du derimod selv lave gennem deres campaign manager igen, som en video- eller billede annonce.

At LinkedIn vælger at fjerne stories formatet kommer måske ikke, for nogle, som en overraskelse. For mange professionelle har det nemlig været tydeligt, at stories formatet ikke hørte hjemme på den faglige platform. Dets korte og uformelle format har langt større succes på både Instagram og Snapchat, hvor det på LinkedIn ikke gav de ønskede resultater, i form af større rækkevidde og højere klikrate.

Var din virksomhed en af dem, som jævnligt brugte stories formatet til markedsføring, skal du nu til at gentænke din markedsføring. Kommer du til at savne stories formatet, bør du nok hoppe på vognen på en af de andre medier, som eks. Facebook, Snapchat eller Instagram, hvis ellers det giver mening for din virksomhed. Er du i tvivl om, hvilket socialt medie der er bedst til din virksomhed, kan du læse mere om det lige her. Du kan derfor med fordel bruge Facebook eller Instagram til at lave stories til dine kunder, og inspirere dem der, hvor de allerede er. Er din målgruppe kun på LinkedIn, kan du stadig benytte LinkedIn til en masse andet end stories. LinkedIn er og vil stadig være en stor spiller inden for b2b segmentet, og du kan derfor stadig brande dig selv gennem forskellige typer af indhold og annoncer.

Håber du på, at videoformatet forbliver på LinkedIn, skal du dog ikke afskrive mediet helt. Der vil højest sandsynligvis komme mulighed for at lave mere professionelle videoer med et personligt touch som kan bruges på din profil eller side. Jeg vil desuden anbefale, at du tager et kig på, om du kan have gavn af at lave how-to videoer til branding af din virksomhed, da det lader til at være den vej, LinkedIn også har planer om at gå, jf. deres samarbejde med Jumprope. How-to videoer er enormt gode til at skabe god og brugbar værdi til dine brugere, så du øger dit brandkendskab, og fremstår som eksperten inden for dit område.

Ikke klar med nyt videoformat

Selvom LinkedIn har planer om at fjerne stories allerede fra september af, har de endnu ikke et nyt videoformat på plads. Men selvom beslutningen om videoformatet ikke er afjort endnu, har LinkedIn planer om at imødekomme de mange brugeres feedback. Med stories har skaberne af mediet nemlig fået en stor indsigt i, hvad brugerne i stedet ønsker, og ikke ønsker, og de kan derfor nemmere producere et format, som brugerne bliver glade for. Samtidig kan de medtage de elementer fra stories, som fik positiv feedback.

Brugerne har bl.a. givet udtryk for, at de ønskede videoer der ikke forsvandt fra siden, men derimod blev ved at være tilgængelig efter de 24 timer. Samtidig har det været et ønske, at brugerne fik endnu flere kreative værktøjer til at producere engagerende videoer. Stories formatet gav brugerne mulighed for at indsætte ”Klistermærker” eller “dagens spørgsmål”, men dette var altså ikke nok til at få brugerne med på vognen.

LinkedIn følger Twitter

Med så mange sociale medier, kan det være svært at konkurrere med dem alle. Særligt Instagram og Snapchat har stor succes med det flygtige videoformat (stories). Derfor har det også synes naturligt for de to andre medier at følge trop. Desværre har både LinkedIn og Twitter ikke oplevet samme begejstring som på de øvrige medier. LinkedIns fjernelse af stories kommer da også relativt kort tid efter Twitters annoncering om at droppe deres Fleets. Fleets var, ligesom LinkedIn stories, også et kortvarigt videoformat, der skulle få brugerne til at interagere mere på mediet. Desværre viste tilfældet sig at være det modsatte, og Twitter oplyser, at de ikke så den forventede øgning i engagement af flere nye brugere på mediet som først antaget. Derfor fjerner de således Fleets for at bygge videre på noget endnu bedre til Twitterbrugere, lige såvel som LinkedIn også er i gang med.

Hvad sker der så nu?

Selvom LinkedIn ikke har sit nye videoformat på plads endnu, er der ikke tvivl om, at de ønsker at lave et mere blivende videoformat til deres brugere. For mange brugere blev LinkedIn stories aldrig rigtig en succes, og det var et format der slet ikke passede ind til målgruppen på LinkedIn. Derfor vil LinkedIn forhåbentlig også arbejde videre med brugernes feedback og skabe et nyt format. Formatet skal højest sansynligt kunne blive på brugernes profil, og være med til at fortælle brugernes historier gennem personlighed og kreative finesser. Vi må blot væbne os med tålmodighed lidt endnu.

Hvis du ønsker hjælp til de sociale medier, så kontakt os på tlf. 70 13 63 23 eller via kontaktformularen, så hjælper vi dig med den rette strategi.

Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage

Maria Røser