Kan Googles udfasning af tredjepartscookies få konsekvenser for online markedsføring?
Tirsdag d. 14. januar annoncerede Google, at de i løbet af de næste to år vil udfase en af de mest invasive former for tracking på internettet; de såkaldte tredjeparts-cookies.
Dette gøres i et forsøg på at gøre internettet mere privat og sikkert for brugerne, men dog kan dette også få konsekvenser for virksomheder som til dagligt arbejder med online markedsføring.
Bliv klogere i artiklen herunder.
Denne artikel indeholder:
- Hvad er tredjeparts-cookies egentlig?
- Hvem sporer mine data?
- Google fjerner tredjeparts-cookies.
- Online markedsføring uden effektmåling?
- Et nyt alternativ til tredjeparts-cookies.
Hvad er tredjepartscookies egentlig?
Som du nok allerede ved, er cookies små tekststykker, som efterlades på din browser, imens du søger på nettet.
Tredjepartscookies er cookies, der bliver sat af andre end den hjemmeside, som du som bruger har opsøgt, og disse stammer ofte fra værktøjer og indlejret indhold, der er i brug på siden, som du besøger. Altså hvilke artikler du kører forbi, hvilke artikler du standser op ved og læser, samt hvad der får dig til at klikke på dem.
Formålet med denne form for cookies er normalt at indsamle data om dig i form af personfølsomme data, som kan bruges til fremadrettet markedsføring. Og netop disse data om brugerne er i dag blevet yderst værdifulde, da det bliver lettere for virksomheder at sælge produkter til brugerne og dermed maksimere deres profil, fordi at de netop har så mange oplysninger om brugerne.
Hvem sporer mine data?
Egentlig gør cookien dit digitale liv meget lettere, fordi at den tilpasser oplevelsen på din browser til netop dig, da den husker dine præferencer, og dermed kan komme med forslag, inspiration og information, som matcher netop dine interesser og behov.
Derudover sparer den dig også for masser af tid og besvær ved at gemme dine data, så du eksempelvis ikke behøver at indtaste alle dine oplysninger igen, hver gang du køber noget. Og det er jo super smart!
Men dog er der også et ”men” i denne sammenhæng, da cookies indsamler information om din færd på nettet, som ofte giver anledning til utryghed hos brugerne.
For hvilke data spores? Og hvem sporer dem? Til hvilket formål? Hvor bliver de sendt hen? Og hvem deles de med?
Spørgsmålene er mange fra brugerne, når det kommer til cookies, og her er især tredjepartscookies ofte blevet kritiseret, fordi de, som navnet antyder, ikke bliver sat der af hjemmesiden, som du besøger, men af andre ”udefrakommende”. Og netop derfor er Googles nye plan for tredjeparts-cookies godt for brugerne.
Google fjerner tredjeparts-cookies
Ved at fjerne tredjeparts-cookies, som er deres mål inden for de næste to år, følger Google med andre store techgiganter som Mozilla, Apple og Microsoft, der alle har nedlagt forbud mod de kontroversielle cookies. Og det er der jo en særlig grund til: Netop fordi at de små tekstfiler, som tidligere nævnt, har været kritiseret for at invadere internetbrugernes privatliv og ved at udfase disse, vil det resultere i en forbedring af privatlivets fred på nettet.
Som Google selv siger i deres udmelding, er deres mål med udfasningen at gøre internettet mere privat og sikkert for brugerne, der i dag kræver større privatliv – herunder gennemsigtighed, valg og kontrol over hvordan deres data bruges. Og netop derfor er det rigtig godt for brugerne, at Google nu vil arbejde på at imødekomme disse stigende krav.
Online markedsføring uden effektmåling?
”Hvad så med os der arbejder i reklame- og publiceringsbranchen?”, sidder du måske så og tænker nu, hvis du til daglig arbejder med online markedsføring.
At Google er ved at smide tredjepartscookies på porten, kan ifølge flere fagfolk få flere forskellige konsekvenser for det digitale annoncemarkeds økosystem.
For efter at annoncemarkedet for kun få år siden troede, at de endelig havde fundet vejen frem i den digitale tidsalder inden for målrettet markedsføring og annoncering, som blev baseret på brugerdata indsamlet af cookies, må branchen nu til at tænke i nye baner.
Og det kan blive en udfordring, da et farvel til tredjeparts-cookies generelt kan komme til at betyde at indkøb og annoncesalg i højere grad, vil skulle foretages i mere lukkede miljøer.
Og dette vil komme til at betyde, at du som annoncør kan få svært ved fx at få indblik i det fulde forløb af en annoncekampagne eller hvordan effekten er på de tiltænkte målgrupper og forbrugere. Simpelthen fordi at effektmåling og evnen til at følge forbrugerrejser over tid kan blive svær uden de små tekstfiler.
Måske kan det altså blive en nødvendighed at gentænke din forretningsmodel, hvis du på nuværende tidspunkt arbejder med leadgenerering, retargeting og lignende, da fremtiden uden tredjepartscookies potentielt kan gå hen og give udfordringer.
Et nyt alternativ til tredjeparts-cookies
Selv om at det lige nu kan virke uoverskueligt, at du ikke længere kan benytte dig af tredjeparts-cookies i din online markedsføring om blot få år, så er der en god nyhed.
Med til Googles annoncering om at de vil fjerne tredjeparts-cookies, udmeldte de nemlig på samme tid, at selskabet ikke har tænkt sig at fjerne de små tekstfiler uden at komme med et nyt alternativ til de værdifulde cookies.
Deres nye Privacy Sandbox, som blev offentliggjort tilbage i august sidste år, er en ny platform, som de har udviklet til at stille data til rådighed, som ikke er forbundet til hver enkelt bruger, og dermed ikke giver mulighed for tracking.
Dog er der stadig kun sparsom information at finde om, hvad denne nye platform konkret vil komme til at give af muligheder, men den information vil dog komme løbende, og netop derfor er det stadig for tidligt at vurdere, om denne Privacy Sandbox kan blive en ny branchestandard.
Det må tiden vise.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407