Kan én negativ artikel slå din virksomhed ihjel?
Forestil dig, at din virksomhed bliver omtalt i de danske medier. Ikke for noget positivt, men fordi en medarbejder føler sig dårligt behandlet eller en kunde ikke har fået sin vare i tide.
Det kan være retfærdigt og en god anledning til, at du kan oprette op på forholdene. Men det kan også være en helt urimelig udlægning af et langt hændelsesforløb fra blot den ene part.
Det fremgår blot ikke af artiklen – og artiklen i sig selv kan gøre det svært for din virksomhed at få kunder i fremtiden, hvis den når langt nok frem, når en potentiel kunde søger på din virksomheds navn i Google.
Søren Pind: Hårdere straffe til medier
Søren Pind foreslog i august 2015, at medier, der skriver urigtige artikler om kendte mennesker og virksomheder, skal straffes hårdere.
Uden at tage stilling til forslaget anerkender vi i OnlineSynlighed.dk den enorme skade, blot én negativ artikel kan volde for en person eller en virksomhed.
I forbindelse med Søren Pinds kommentar blev en historie om Amin Jensen hevet frem. Han blev i Se og Hør hængt ud som depressiv og det kostede komikeren mange jobs. Amin Jensen fik senere erstatning af Se og Hør i byretten, men det er de færreste danskere, der har overskud – både personligt og i sandhed også økonomisk – til at føre en sag, hvis de får fingrene i mediemaskinen.
Overfor behovet for at straffe medier for urigtige oplysninger står samtidigt et behov for en fri og uafhængig presse. Søren Pind balancerer således på en knivsæg med sine udtalelser.
Præventiv online reputation management
Heldigvis har du som virksomhed mulighed for at reagere inden skaden sker. Og du har andre reaktionsmuligheder end en dyr og langtrukken stævne for det danske domstolssystem.
Løsningen hedder præventiv online reputation management. Du gør et aktivt stykke arbejde for at skabe et ”boldværk” af positive eller neutrale resultater. Når så den dårlige omtale rammer har du et skjold, et værn, der får den dårlige omtale til at ’drukne i mængden’.
Alder er en stor faktor i søgemaskinerne. Derfor vinder du meget ved at igangsætte dit arbejde med online reputation management før dit problem opstår. Hvis du først reagerer efter skaden er sket vil du have flere kvartaler, hvor den dårlige omtale er synlig, mens du og din ORM-mand arbejder på at overdøve med positive og neutrale resultater.
Din investering i online reputation management er således at sidestille med en forsikring. En forsikring mod, at én vred kunde eller én negativt vinklet artikel i et større dansk medie tvinger din virksomhed i knæ – eller som minimum til et navneskifte.
DK-31929407