selvsikker forretningsmand på baggrund af truende skyer

Hvordan undgår man en shitstorm?

selvsikker forretningsmand på baggrund af truende skyer”Hvordan undgår man en shitstorm?” Det spørgsmål optager hele tiden flere virksomheder, for det er efterhånden blevet tydeligt, at en shitstorm kan have betydelige følgevirkninger. Det emne har magasinet Puff, der er et nichemedie for trælast- og byggemarkedsbranchen, derfor valgt at belyse i maj-nummeret af deres blad.

I den anledning kontaktede journalist Louise Skjellum Strøbech direktør for OnlineSynlighed.dk, John Nielsen, for at få ekspertudtalelser på området. Det er der blevet en fin artikel ud af, som man selvfølgelig ikke skal snydes for her på bloggen.

Hvad er en shitstorm?

Begrebet shitstorm er på ganske få år blevet et fast udtryk i det danske sprog – og især shitstormen om Jensens Bøfhus har fået opmærksomhed i det brede, danske landskab, måske fordi restaurantkæden er, eller tidligere har været, en folkekær og familiær kæde. Udbredelsen af begrebet shitstorm til den brede, danske befolkning kan måske endda tilskrives Jensens Bøfhus-shitstormen.

Eksemplet med Jensens Bøfhus er desuden også et godt eksempel på, at en shitstorm kan være altødelæggende for en virksomhed. Netop derfor er der al mulig god grund til at holde sig godt rustet til at klare en shitstorm, hvis det skulle ske en dag.

haand-med-paraplyForebyggelse af en shitstorm

Der findes et par gode redskaber til at forebygge en shitstorm. Det ene redskab er online reputation management, og det andet er social media management. Begge redskaber tjener det formål at forebygge negativ omtale ved at skabe positiv omtale og opbygge goodwill hos brugerne.

Online Reputation Management mod shitstorms

ORM bruges som forebyggelse mod, at dårlig omtale ophober sig i søgeresultaterne, når potentielle kunder og søger efter virksomhedens navn. Gennem en aktiv indsats søgemaskineoptimerer man på de resultater, man helst findes på – blandt andet gennem linkbuilding. En aktiv, løbende indsats på området vil gøre det nemmere at ”vinde” over den negative omtale, der kan komme som følge af en shitstorm.

Du kan læse mere om Online Reputation Management her.

Social media management

En god tilstedeværelse på de sociale medier, og især Facebook, er et særdeles effektivt værktøj til ikke blot at forebygge, men også håndtere en eventuel shitstorm. Det er her brugerne interagerer med hinanden, og hvis virksomheden har en side på Facebook, går de naturligvis derhen for at tilkendegive deres utilfredshed.

Når det kommer til forebyggelse af en shitstorm, er en aktiv tilstedeværelse på Facebook en god måde at opbygge goodwill på tidligere, nuværende og potentielle kunder. Man viser blandt andet, at der sidder rigtige mennesker i virksomheden, og jo mere goodwill, man har hos sine kunder, desto mere tilgivende har de tendens til at være.

Skulle en shitstorm alligevel udrulle for fuld udblæsning, er de sociale medier en rigtig god måde at kommunikere med de utilfredse brugere, samt at bringe sit eget budskab. Hvordan man præcis håndterer en sag, kan du læse mere om i artiklen.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen