Hvordan OnePlus skaber hype med mangel

Hvordan OnePlus bruger invitation og småt udbud til at skabe hype

Hvordan OnePlus skaber hype med mangelVi skriver meget om online markedsføring her på OnlineSynlighed.dks blog.

Online markedsføring kan være mange ting. Vi har mest fokus på de ting, vi er gode til – det vil sige søgemaskineoptimering, Google AdWords, markedsføring på de sociale medier og opsætning af hjemmesider.

Det er dog sundt at se lidt ud på hvad andre laver en gang imellem og her er vi især imponerede over den kinesiske virksomhed OnePlus lige nu.

OnePlus lancerede for et år siden deres første model – OnePlus One. Den blev hurtigt en stor succes baseret på især to faktorer:

For det første blev den kun solgt af OnePlus selv på egen hjemmeside. Telefonen havde topspecifikationer, men kostede blot ca. 2.500 kroner i danske priser, bl.a. fordi der ingen mellemled er på telefonen.

Og så blev den solgt med et særligt invitationssystem.

Den succes er OnePlus nu i gang med at gentage.

Den nye OnePlus 2 sælges ligeledes kun til dem, der har fået en invitation – og de er ikke helt nemme at få fat på.

Konkurrencer og tidligere kunder

Måden du i dag kan få fingrene i en OnePlus 2 er ved at få en invitation.

Invitationen udløber 24 timer efter, du har fået den og bliver her givet videre til en anden. Det er genialt, da det tvinger personen med invitationen til at reagere nu – ellers kan det tage lang tid før end personen får en ny invitation.

Invitationer gives til tidligere kunder – enten dem, der allerede har fået fingrene i en OnePlus 2 eller dem, der købte den første OnePlus One-telefon. De ”loyale” kunder belønnes således med muligheden for som de første at købe den nye telefon.

Derudover har du mulighed for at tilmelde dig en venteliste, hvor du ryger på en e-mailliste og kan være heldig at blive trukket ud.

Der er i skrivende stund lidt over 1.600.000 personer (!) på denne venteliste og det er således næppe her, du skal regne med at få din invitation.

Småt udbud skaber eksklusivitet

Det ringe udbud – et trick, også Apple er kendt for at benytte sig af – skaber en enorm efterspørgsel blandt brugerne.

Kombineret med at en invitation kun gælder i 24 timer og at det kan tage lang tid at få en ny reagerer mange, når de får en invitation og køber telefonen.

OnePlus køber ikke annoncer i medierne og betaler ikke almindelige butikker for at markedsføre deres telefoner. I stedet for har invitationssystemet vist sig at være en kæmpe succes for den kinesiske producent, der blev stiftet i 2013. I 2014 hvor første telefon blev lanceret blev der solgt næsten en million enheder – flot, for en ny virksomhed med blot et produkt og et skrabet markedsføringsbudget!

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen