Googles seneste fokus: Fake news

Google har fokus på fake news og tager kampen op

I mange vestlige lande og i Danmark især er Google en af de helt store indgange til information. Størstedelen af det indhold, man ikke får serveret i en nyhedsstrøm på et socialt medie, kommer fra søgemaskiner, og det giver søgemaskinerne en stor magt og et stort ansvar.

Det ansvar vil Google gerne gøre sit bedste for at leve op til, og søgegigantens seneste blogindlæg om søgninger udlægger, hvad Google gør for at sikre, at det er det gode indhold, der dukker op i søgeresultaterne.

I blogindlægget deler Google 3 hovedpunkter, hvor de har justeret på dele af søgeoplevelsen – også selvom noget af det er i maskineriet under overfladen – for at vise, at de er aktive i kampen mod fake news og hadefuldt indhold.

Det er nemlig denne form for misvisende indhold, Google gerne vil have filtreret ud af sine søgeresultater, så brugerne kun står tilbage med objektive og verificerede informationer.

De tre ændringer er:

  • Søgerangeringen
  • Direkte feedbackværktøj
  • Større gennemsigtighed

Lille andel af ’dårlige’ resultater – stadig for mange

Selvom det umiddelbart er en meget lille andel af søgninger, der bringer disse resultater, som Google kalder ”stødende eller tydeligt misvisende”, er det nok til, at Google vil gøre noget ved det.

Ifølge Google selv er det omkring 0,25 procent af søgningerne, der viser resultater med stødende eller misvisende indhold. Selvom det som nævnt ikke lyder af mange, er det også værd at tage med, at Google håndterer milliarder af søgninger hver dag.

Siden Google gør noget ved dette, viser det, at Google mener, det stadig er for mange. Det er medvirkende til, at netop disse tre elementer har fået en overhaling.

Søgerangeringen og folkene bag bliver opdaterede

soegerangeringen bliver opdateret

Når det kommer til søgerangeringen, er ændringen sket på to fronter. Den ene er Googles ’ratere’, der har fået opdateret sine retningslinjer, og den anden er en justering i de signaler, søgealgoritmerne bruger til at rangere resultaterne.

Ud over en masse automatiserede processer har Google også en række mennesker, som manuelt gennemgår søgeprocessen og rapporterer tilbage til Google. Disse kaldes på engelsk ’Search Quality Raters’ eller bare raters og på dansk ratere.

Disse ratere har en manual på omkring 150 sider, de skal følge, og det er altså den, der er blevet opdateret. Manualen har fået mere detaljerede eksempler på, hvornår en side skal anses som af lav kvalitet, og hvordan den kan kategoriseres.

Google justerer også løbende på algoritmerne og vigtigheden af forskellige signaler for at optimere på søgeoplevelsen, og det har amerikanerne også gjort i forbindelse med filtreringen af resultater i dårlig kvalitet.

Nemmere feedback direkte i søgeresultaterne

De to funktioner, der hedder Autocomplete og Featured Snippets har fået tilføjet muligheden for at give feedback direkte i søgningen lige under den pågældende boks.

Når man søger på Google, forsøger søgemaskinen som oftest at færdiggøre det, man søger på – det er Autocomplete-funktionen. Her kan man rapportere upassende forudsigelser lige under selve boksen med Googles gæt, hvorefter man vil kunne markere hvilket gæt, det drejer sig om, og hvorfor man finder det upassende.

Også Featured Snippets får en lignende mulighed. Featured Snippets er den boks, der bliver fremhævet, når man laver en søgning, hvor Google er ret sikre på, de har gættet det, du søger. Et eksempel kan være en søgning på en kendt person, hvor det allerøverste vil være en boks med en kort beskrivelse af personen – ofte taget fra Wikipedia.

Her kan man give sin feedback gennem en række svarmuligheder, og man kan indsende kommentarer til valget af Featured Snippet.

Lettere at se, hvad Google synes

Google fortaeller hvad de synes

Det har ikke været en hemmelighed, at Google ikke ville foreslå stødende materiale i Autocomplete-funktionen, men nu er det også nedskrevet og offentligt.

Google har offentliggjort den lettere kortfattede tekst, som uddyber, at Autocomplete ikke vil vise seksuelt eksplicitte forudsigelser, hadefulde forudsigelser, voldelige forudsigelser og farlige eller skadelige forudsigelser.

Her lyder det også, at funktionen ikke i samtlige tilfælde filtrerer upassende forudsigelser ud, men linker til en guide, hvor man kan rapportere de tilfælde, der slipper gennem nettet.

 

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *