Google vil stoppe med at kigge i indbakken
Det er en praksis, som Google har fået kritik for i årevis, og nu har den amerikanske IT-gigant meddelt, at man senere på året vil stoppe med at scanne sine brugeres Gmail-indbakke for at levere personlige reklamer i Gmail.
Tidligere har det været sådan, at Google har sendt sine robotter ud for at snuse i Gmail-indbakken hos en række af Googles almene brugere for at kunne levere flere Google AdWords-annoncer i Gmail, som var skræddersyet til dem.
Google nævner ikke en specifik dato, de regner med at sætte en stopper for scanningen af Gmail-indbakker, de fortæller blot, at det vil blive i løbet af året.
Strømliner brugen af annoncer
I et opslag på Googles Gmail-blog skriver virksomheden, at ”beslutningen bringer Gmail-annoncer ind i samme måde som vi personificerer annoncer i vores andre Google-produkter.” Samtidig skriver Google, at det står brugerne frit for at ændre indstillinger omkring annoncer, når de har lyst.
Ifølge The Verge, som citerer Fiancial Times, siger Diane Greene, der er chef for Googles cloud-enhed, at det skyldes en forvirring hos potentielle kunder af Googles G Suite over Googles forretningstaktik og måde at håndtere følsomt data på.
De seneste år har Google forsøgt at æde sig ind på nogle af de markedsandele i forretningsverdenen, som især Amazon og Microsoft har. På trods af stor popularitet blandt slutforbrugere, er det stadig programmer som Microsofts Outlook, der håndterer e-mails for mange virksomheder.
Selvom Google ikke længere vil kigge med i indbakken på Gmail, vil det stadig være muligt at levere personlige annoncer. Det er dog 1,2 milliarder indbakker, Google ikke længere vil trække data fra, og det må siges at være en større datamængde.
Stadig reklamer i Gmail
Bare fordi Google ikke længere vil scanne indholdet i Gmail, betyder det ikke, at reklamer i indbakken er et overstået kapitel. Google vil fortsat tilbyde sine annoncører at kunne sende annoncer til brugerne direkte i Gmail.
Dog er der nogle grupper, der ikke modtager reklamer gennem Gmail. I 2014 stoppede Google med at sende reklamer direkte gennem Gmail til studerende, efter virksomheden var en del af et søgsmål.
Også Googles G Suite-kunder, der betaler for en business-version af Google-programmer som Gmail, Google Drev og Google Kalender, slipper for at modtage reklamer i indbakken.
Netop de betalende kunder har virksomheden opnået stor vækst ved, og nu er Google oppe på over 3 millioner betalende G Suite-kunder – mere end en fordobling i løbet af det seneste år.
Der er stadig kunder at hente på retargeting
Retargeting vil stadig være relevant og måske endda mere relevant end tidligere.
I stedet for at modtage en e-mail om et bestemt kursus, som ikke har nogen interesse, der kunne blive fanget af Gmail-scanneren, vil det nu være andet, der danner baggrund for disse retargeting-annoncer. Eksempelvis at en bruger selv har besøgt det pågældende kursus’ side.
Er en bruger logget ind med sin Google-konto, er det altså stadig muligt at udnytte den utrolige mængde data, Google har på vedkommende til at målrette sine annoncer efter dem, der rent faktisk er interesserede i annoncens indhold.
Det er det, der gør retargeting så effektivt, fordi man har en vis formodning om, at de, der modtager annoncerne, har en interesse i det, man annoncerer for.
AdWords-annoncer kan gøre dig synlig online
For manges vedkommende skal man påvirkes mange gange, inden man er klar til at købe et vist produkt eller en ydelse – man skal simpelthen se et budskab mere end en gang, ellers er man ikke overbevist.
Her kan AdWords-annoncer hjælpe med at sætte antallet af påvirkninger i vejret, så de potentielle kunder hurtigere bliver ’blødt op’ og på den måde kan konverteres til salg. Og med retargeting får man fat i dem, som må formodes at have en interesse i dit produkt. Så skal der lidt færre påvirkninger til.
Hvis du vil have hjælp til at få sat en Google AdWords-kampagne i søen, så tøv ikke med at kontakte os på telefon eller gennem vores kontaktformular – så finder vi sammen ud af, om vi kan hjælpe dig og din virksomhed.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407