Google skærper krigen mod Trustpilot, TripAdvisor m.fl.

Google skærper krigen med Trustpilot, TripAdvisor m.fl. og lancerer "Google Customer Reviews".

Nyt tiltag: Google Customer Reviews

Virksomheder med webshops bør spidse ører – Google laver nemlig om! I en mindre årrække har Google haft konceptet Google Trusted Stores, som viste onlinehandlende, at den pågældende webshop havde Googles blåstempling med sig, men det bliver nu erstattet af Google Customer Reviews.

Med Google Customer Reviews vil det stadig være muligt for webshops at have et Google-relateret badge på sine sider. Fremover vil det dog være med en gennemsnitlig vurdering i stedet for fluebenet fra Google Trusted Stores.

Google Customer Reviews er allerede tilgængeligt i Danmark, og man kan altså allerede nu tilmelde sin webshop programmet. Google Customer Reviews er forankret i en smule kode, der skal indlejres på ens webshop, og derfor er det af naturlige årsager ikke muligt for butikker, der udelukkende handler offline at blive en del af dette.

Spørgsmål efter købet

For at sikre sig, at man får anmeldelser fra kunder, der rent faktisk har handlet i den pågældende webshop, får kunderne efter et køb mulighed for at svare på et kort spørgeskema, hvor de kan give deres anmeldelse – review på engelsk, deraf navnet.

Google Customer Reviews består nemlig af fire hovedelementer:

  • Google Customer Reviews op-in: Tilbuddet om at kunder efter købet kan sige ”ja tak” til et kort spørgeskema, hvor de kan give deres kundeanmeldelse – det er altså ikke obligatorisk.
  • Google Customer Reviews badge: Det lille badge, der siger til kunder, at man som webshop deltager i programmet, samt hvad ens ’seller rating’ er.
  • Google Customer Review survey: Selve spørgeskemaet kunden får, når købet er gået igennem. Det er her, kundeanmeldelsen gives.
  • Seller ratings: En samlet score, som bliver samlet fra en række kilder, der bedømmer købsoplevelsen. Denne rating kan vises i annoncer i Google AdWords og på Google Customer Reviews-badget.

Man kan læse mere om Google Customer Reviews på Googles supportside som introducerer det nye tiltag eller i Googles eget blogindlæg om Google Customer Reviews.

Eksempel på tendens

Stjernevurdering mennesker måling

Kundeanmeldelser, reviews, vurderinger, erfaringer og dets lige har fået en stor betydning for vores indkøbsvaner. Anmeldelser på Google, Facebook, Trustpilot og så videre betyder noget, når vi skal købe nye t

Det er selvfølgelig noget, Google ved, og derfor har de så stor fokus på brugernes oplevelser. Det gælder både i søgeresultater, og det gælder i tiltag som deres seller rating og Google Customer Reviews.

En af de mere effektive måder at fange en potentiel kundes (positive) opmærksomhed på i en annonce på nettet er også med en flot gennemsnitlig kundeanmeldelse. Googles implementering med stjerner under annoncen eller søgeresultatet er let at forstå for alle og udstråler troværdighed – i hvert fald, når antallet af stjerner er i top.

Kan styrke dit online omdømme

Rating stjerne omdømme

Hos OnlineSynlighed.dk har vi stor fokus på online reputation management – ORM – fordi det er vigtigt, hvad folk og altså potentielle kunder synes om din virksomhed.

Reviews som dem, der er en del af Google Customer Reviews, er med til at forme dit online omdømme, fordi det blive annonceret med det samme. Gode kundeanmeldelser og derigennem en god gennemsnitsbedømmelse viser mange stjerner frem.

Og er de mange stjerner det første, en potentiel kunde bliver mødt med, er der en mere positiv indgangsvinkel til din virksomhed. Også selvom der ikke nødvendigvis er noget salg involveret.

Man kan let forestille sig en ung mand, der googler et bestemt computerspil – måske for at læse, hvornår den næste store opdatering kommer. Din virksomhed, der sælger spillet, dukker op i søgeresultaterne med fem flotte stjerner, og det lægger den unge mand mærke til. Han skal ikke købe spillet, for han har det jo i forvejen, men han så, at andre kunder var glade for at handle hos din virksomhed.

På den måde er online reputation management vigtigt. Måske vil vores unge mand fra eksemplet gerne købe spillets efterfølger, når det engang udkommer, og husker din virksomheds gode kundeanmeldelser. Måske skal en af hans venner købe spillet, og han anbefaler at købe det gennem din virksomhed.

Du skal bruge flere kundeanmeldelser end tidligere

Den førnævnte seller rating, som kan blive vist på et badge på din hjemmeside, havde tidligere krævet 30 kundeanmeldelser eller reviews gennem de seneste 12 måneder, men det tal forhøjede Google sidste år.

Nu er det 150 anmeldelser, der skal til for at få vist sin seller rating, og derudover skal din rating være over 3,5. Det betyder også, at lidet flatterende seller ratings ikke vil blive vist.

Man kan dog sagtens støde på lave ratings, ligesom man kan støde på vurderinger fra 1-10, selvom Google vurderer på en skala fra 1-5. Det er nemlig også muligt at vise såkaldte ’rich snippets’ eller ’struktureret data’ på dansk for at give de søgende mere information ved første øjekast. Ud over anmeldelser eller reviews, kan det være ting som åbningstider, priser på varer og lignende.

Regner man det ud på en månedlig basis, giver det 12,5 kundeanmeldelser om måneden for at få vist denne seller rating, og for mindre virksomheder kan det betyde, man skal kommunikere lidt anderledes. Der skal muligvis mere fokus på at få kunder til at give et review af købsforløbet, noget der kan styrkes gennem god tekstforfatning og online kommunikation.

Eller du kan selvfølgelig gøre som Google håber, nemlig at melde sin webshop til Google Customer Reviews, hvor kunderne efter køb bliver spurgt, om de vil bedømme oplevelsen.

Kundeanmeldelser har høj værdi

Kundeanmeldelser med høj værdi

Det er egentlig ikke så mærkeligt, at kundernes anmeldelser har så høj værdi, og bliver vægtet så højt af Google. I søgemaskineoptimering har ’støtter’ også meget at sige – der er det bare links i stedet for stjerner.

Google ser på mange måder et link som en støtte, et like, en henvisning eller noget lignende, når algoritmen vurderer, hvor ens side skal ligge i søgeresultaterne.

Delvist på samme måde kan man tænke på kundeanmeldelser – de vejer potentielt tungt i kampen om at have så godt et online omdømme som muligt.

Det er let nok at sige, at man selv er den billigste, bedste og mest servicemindede webshop på denne side af Jupiter, men potentielle kunder vil ikke lægge så meget vægt på det. Hvis der derimod er mange kunder, der har samme positive oplevelse, vil flere tro, der er noget om snakken.

Google siger selv i blogindlægget om Google Customer Reviews, at ved at vise sin seller rating i en tekstannonce – den slags der ligger over søgeresultaterne på en given Google-søgning – kan man øge sin CTR med op til 10 procent.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen