Google opdaterer søgealgoritmen – hvad kommer der til at ske?
Google har tilsyneladende udrullet en ny opdatering i torsdags – den 15. december 2016. Mange har meldt om faldende placeringer i søgeresultaterne, men ingen ved, hvad opdateringen påvirker. Alle, der har udtalt sig om opdateringen, afventer stadig en afklaring på, hvad algoritmeændringen påvirker.
Noget af det, som der er snak om er:
- Long tail søgninger vinder frem
- Fald i trafikken fra organiske søgninger
- Ændringer i organisk søgning skal få folk til at købe Adwords
- Test af mobil-søgeindekset
Fra Googles side har det ikke været muligt at finde frem til konkrete nyheder om den seneste ændring af algoritmen.
Men hvad er Google så ved at ændre?
Google ændrer konstant på sin algoritme. Faktisk sker der op mod 600 opdateringer af algoritmen hvert år. Mange af disse ændringer bemærker vi nærmest ikke, men af og til kommer der store ændringer – som eksempelvis mobil-søgeindekset, som er på vej.
Netop mobil-søgeindekset er noget af det, der har været snak om. Er Google gået i gang med at teste det? Hvis Google er gået i gang med at teste mobil-søgeindekset, så vil det ikke gælde for alle brugere endnu. Det betyder også, at hvis du ikke allerede har mobiloptimeret din hjemmeside, så er det på tide, at du kommer i gang. Hvis Google er gået i gang med at teste denne store opdatering, så kan vi også forvente at se den implementeret i starten af det nye år.
Google har også lavet en tilføjelse til Google My Business. Siden den 15. december 2016 kan du sammenligne antallet af billedvisninger med virksomheder, der minder om dig. Dette gælder dog kun, hvis der er et tilpas antal virksomheder, der minder om dig, i nærheden.
En anden ting, som for nyligt er blevet ændret, er Googles retningslinjer for strukturerede data. Her er der tale om, at anmeldelser med vulgært eller på anden måde upassende sprog ikke bliver vist som rich snippets i søgeresultaterne. Det betyder, at du enten skal fjerne de anmeldelser med upassende sprog eller fjerne din strukturerede data herfra.
Fokuserer Google på lokale søgninger?
Hos OnlineSynlighed.dk har vi også selv oplevet disse udsving blandt nogle af vores søgeord. Her har vi særligt lagt mærke til store ændringer blandt de lokale søgeresultater. Det kan altså betyde, at lokal SEO bliver endnu vigtigere.
Vi har også oplevet, at der er begyndt at ske en forskel i søgeresultaterne fra henholdsvis computer og telefon. Det betyder altså at Google mobil-søgeindeks er ved at blive rullet ud i Danmark også. Derfor gentager vi også vores anbefaling: Hvis du ikke har en mobilvenlig hjemmeside endnu, så er det på tide at få det. Et responsivt webdesign vil kunne løse denne problemstilling forholdsvis let.
Har du oplevet større eller mindre udsving på dine søgeord over de sidste par dage?
DK-31929407