Google My Business skifter navn til Google Business Profile

I starten af november kom det frem, at Google ændrer navn på Google My Business. Fremover skal det nu hedde Google business Profile.

Selvom navneændringen ikke helt er slået igennem på Google i Danmark endnu, går der ikke lang tid inden vi vil opleve de nye ændringer. Udover navneændringen vil der også komme nye funktioner, både for små og store virksomheder. Her i artiklen vil vi komme ind på, hvorfor Google skifter navn, hvilke funktioner eller ændringer der kommer, samt hvad disse har af betydning for dig som virksomhed.

Artiklen indeholder følgende emner:

  1. Hvilke ændringer kommer der?
  2. Sådan fungerer det
    1. Det betyder det for dig
  3. Opsummering

Hvilke ændringer kommer der?

Google My Business har efterhånden eksisteret i en del år. En Google My Business profil er en virksomhedsprofil, som din virksomhed kan administrere. I denne profil har du mulighed for at få vist din adresse, åbningstider, anmeldelser, og udvalgt artikler som du måske har postet genne Google. Google My Business har haft stor betydning for virksomheder, og særligt lokale, der gerne vil findes lokalt. Med en Google My Business profil bliver det altså nemmer for dig at blive synlig i søgeresultaterne, når en bruger søge efter din virksomhed eller produkter, du sælger.

Men selvom Google My Business navnet snart er fortid, og vi skal vænne os til det nye navn, Google Business Profile, vil det stadig minde om det gamle setup. Dog vil der selvfølgelig også være en række andre og nye features, som du som virksomhed kan få glæde af.

Ifølge Google sker navneændringen og de andre ændringer af profilen pga., at de ønsker at gøre det lettere for brugeren.

Udover navneskiftet kommer der andre nye funktioner til, som skal gøre det endnu lettere for virksomheder at redigere deres virksomhedsprofil. Disse funktioner inkluderer bl.a.:

  • Verificering af din virksomhed
  • Mulighed for at modtage beskeder fra kunder
  • Mulighed for at se, besvare og håndtere anmeldelser
  • Mulighed for at få data fra opkald gennem Google Business Profil (ikke i DK endnu, men med tiden vil det formentlig blive muligt.)

Disse nye funktioner vil være tilgængelige direkte i søgefunktionen, når du indtaster din virksomhed her.

Selvom det har været muligt at ændre din virksomheds oplysninger direkte i søgningen i et stykke tid, har det tidligere været gennem Google My Business app’en eller hjemmesiden, at ændringer skulle foretages. Denne app vil i 2022 så småt blive udfaset til fordel for ændringer direkte i Google søgning og Google kort. Der kommer altså langt mere fokus på søgningen og Googles kort frem for tidligere.

Sådan fungerer det

Med Google My business har det tidligere været nødvendigt at lave ændringer gennem den dertilhørende app eller gennem Google My Business siden. Med den nye navneændring bliver det langt lettere for din virksomhed  at komme med foreslåede ændringer og ændre eks. åbningstider eller lokation. Du kan nemlig blot gå ind på Google og indtaste din virksomheds navn i søgefeltet. Herefter kommer din virksomhed frem i søgeresultaterne, og du har nu mulighed for at klikke direkte på ”rediger virksomhedsprofil. Du kan også vælge at tilgå din business profil gennem Google Maps. Her finder du din virksomhed, og du har nu mulighed for at verificere din virksomhed eller komme med ændringer.

Er du en mindre virksomhed, vil Google tilskynde, at du laver dine ændringer direkte i søgefunktionen. Er du derimod en større virksomhed med flere virksomhedslokationer, vil du have mulighed for at ændre dine indstillinger i et interface der mindre om Google My business, blot kaldet for Business profile manager.

Det betyder det for dig

De nye ændringer i navn og features kommer ikke til at betyde det store for dig som virksomhed. Har du en lokal virksomhed som er afhængige af, at dine kunder kan finde dig lokalt, er det essentielt for dig at have en business profil. Med en business profil kan du kontrollere, hvordan din virksomhed ser ud på Google overfor dine besøgende. Samtidig har du, som nævnt, mulighed for nemt at redigere i dine oplysninger så din profil hele tiden er opdateret. Den nye opdatering gør det nemmere for mindre virksomheder at styre sin profil, samtidig med, at der er mulighed for at svare på anmeldelser og kundebeskeder direkte på Google.

Har du ikke allerede en virksomhedsprofil er det en god idé at komme i gang. Sørger du for at lave en indsats med lokal SEO også, vil du få stor glæde af din Google Business Profile. Vil du vide, hvordan lokal SEO foregår, kan du læse vores ultimative guide til lokal SEO. Her kan du også læse om vigtigheden af Google Business Profile (i artiklen omtalt som Google My Business)

Opsummering

Lokal SEO er en af de vigtigste elementer inden for søgemaskineoptimering, hvis du er en lokal virksomhed. Derfor er det enormt vigtigt, at du vedligeholder og opdaterer dine profil, så dinr besøgende nemt og hurtigt kan finde frem til dig.

Med den nye Google Business Profile vil det fremover være lettere for din virksomhed at opdatere dine ændringer. Det betyder også, at lokale i området nemt kan finde frem til din virksomhed og dine åbningstider, hvis du har opdateret din profil.

Hvis dine besøgende ikke søger på din virksomheds navn på Google, men i stedet søger på branchen og by, kan du med solid lokal SEO indsats hjælpe din virksomhed i toppen af søgeresultaterne. Hos OnlineSynlighed.dk har vi stor erfaring i at få lokale virksomheder øverst og med på kortet. Derfor kan vi også hjælpe dig, hvis du har svært ved at blive fundet lokalt. Vi hjælper dig samtidig med at opsætte din Google business Profile, så det vil være nemt for dig i fremtiden. Tag kontakt til os på telefon 70 13 63 23 eller gennem nedenstående kontaktformular, hvis du ønsker hjælp til Google Business Profile eller lokal SEO.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen