Google i kamp mod FAKE NEWS

Google arbejder imod fake news

Information er let tilgængeligt på internettet, men det er ikke altid så let at se, om den information kommer fra troværdige kilder. Med en så vigtig rolle på internettet som Google har, har søgegiganten taget kampen op mod dem, der spreder misinformation og ubegrundede rygter.

Termer som ’fake news’ og ’alternative facts’ eller ’alternative fakta’ er på rekordtid blevet alment kendt både i udlandet og herhjemme. De begreber er symptomer på den drejning, Google gerne vil til livs med deres tiltag Fact Check, som nu er klart i søgeresultater verden over.

Efter en prøveperiode i Google Nyheder for amerikanere og briterne, har Google nu valgt at rulle en feature ud i de globale søgeresultater, om hvorvidt en påstand er faktatjekket, hvem der står for det tjek, og hvad resultatet blev.

Endnu en mulighed med struktureret data

Struktureret data til mere information på google

Muligheden for at få et udsagn og dets faktatjek med under søgeresultatet er endnu et element, der kan frembringes gennem struktureret data.

Gennem de rigtige tags og beskrivelser er det muligt at give Googles algoritme nok information til at tage stilling til, om faktatjekket skal være med under søgeresultaterne. Googles guide til at opsætte det rigtige data kan findes her.

Selvom man udfylder de rigtige strukturerede data, er det ikke sikkert, at Google vil hæfte det lille stempel ved, som kan indikere, at man ikke spreder fake news. Det kræver også, at udgiveren bliver vurderet som en ’autoritær kilde’, som Google siger til Search Engine Land. Google specificerede ikke, hvad en autoritær kilde er, men understregede dog, at man skulle overholde de overordnede retningslinjer, der drejer sig om vold og had for ikke at blive diskvalificeret.

Det er også struktureret data, der kan vise informationer om for eksempel åbningstider, priser og anmeldelser, der giver Googles brugere mere information, inden man klikker sig ind på et søgeresultat.

Google er klar over risikoen for tjekkede alternative facts

Google skriver i deres eget blogindlæg om dette skridt i kampen mod fake news, at det ikke er alle søgeresultater, denne information vil være tilgængelig ved.

De skriver også, at de er klar over, at der kan komme modstridende faktatjek, så man som læser ikke entydigt – på baggrund af dette i hvert fald – kan afgøre, om noget er fake news eller ej.

Det er dog et valg, Google har taget, at de alligevel vil indføre disse mærkater for at give brugerne så meget relevant information som muligt. På den måde er det håbet fra Googles side, at Googles brugere vil kunne tage beslutninger og forme holdninger på et oplyst grundlag.

Som Search Engine Land nævner i sin artikel om emnet, åbner dette også muligheden for, at de der står bag fake news kan oprette sider, der faktatjekker til fordel for deres egne fake news.

Større fokus på kilder

Større fokus på kilder hos google

Alternative facts, fake news og alt hvad der dertil hører har fået flere til at fokusere på, hvor information stammer fra, og om det er troværdig information. Især efter Trump-administrationen opfandt termen alternative facts har en række medier her i landet haft fokus på, hvad man som seer, læser eller lytter egentlig kan stole på.

DR har også søsat initiativet ’I Sandhedens Tjeneste’, som er et tilbud til 8.- og 9.-klasser, der fokuserer på kildekritik og hvor troværdig information er.

Google sender også en kærlig hilsen til det, de kalder ’the fact check community’, og henviser til et projekt, som Duke University har lavet. Her har universitetets Duke Reporters’ Lab identificeret en række organisationer eller enheder verden over, der regelmæssigt tjekker påstande bragt i medierne.

På den liste er DR, som er den eneste organisation i Danmark, der er kommet med på den liste – muligvis på grund af programmet Detektor.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen