Gentænkning af traditionel marketing
Nu spørger du måske dig selv, hvorfor du skal lære og/eller forholde dig til endnu en ny form for marketing. Svar: Fordi størstedelen af forbrugerne har lukket af for den traditionelle verden af marketing. Nu kan man springe over tv-reklamer, ignorere magasin/avisreklamer, og forbrugerne er blevet så dygtige til at begå sig online, at de enten kan ignorere fx bannere eller installere ad blockers.
Smarte marketingfolk har erkendt for længst, at den traditionelle form for marketing bliver mindre og mindre effektiv, og at der findes en bedre metode. De skarpe inden for marketingbranchen fx Seth Godin og mange andre har konkluderet, at content marketing er ikke bare fremtiden, det er nutiden.
Når du beslutter dig for at give dig i kast med content marketing og skabe værdifuldt og relevant indhold for dine (potentielle) kunder, er der faktorer, der spiller ind, og spørgsmål, du skal tænke over.
Sådan begynder du med content marketing
Som det første skal du forholde dig til to forholdsvis simple elementer, der er essentielle for en effektiv content marketing strategi: Forståelse af dit mål og en missionsformulering. Disse er vigtige, da de hjælper dig med at bestemme hvilket content, der er en god ide at formulere, men de fungerer også som en guide, hvorigennem du for eksempel kan undersøge, om der er ideer eller emner, du allerede kan udelukke. På den måde kan du finde frem til, hvad der vil være relevant for dine kunder at vide, der kan løse deres ’problem’ eller besvare deres spørgsmål.
Det vil sige, at du skal forholde dig til følgende:
- Strategi, strategi, strategi
Udarbejd en plan for, hvor du vil arbejde med content marketing. Hvilket indhold skal du skabe og hvornår skal det lanceres? Skal indholdet på websitet eller via andre kanaler?
- Mål
Hvad er succeskriteriet? Hvad ønsker du at opnå?
- Hvad leder min målgruppe efter?
I den forbindelse skal du sørge for at analysere din målgruppe nøje. Lokalisér de rigtige søgeord, og inkorporer dem i dit indhold. Du kan eventuelt lave et antal personas, for at have noget at gå efter, og hjælpe dig på vej.
- Hvad er mine kunders udfordringer?
Find ud af, hvad dine kunders udfordringer og spørgsmål, og hvad de mangler. Tilpas indhold og materiale, som kan hjælpe dem med dette.
- Skab unikt og relevant content
Sørg for at have målgruppen for øje. Dit indhold skal løse deres udfordringer eller bevare deres spørgsmål. Gør kommunikationen personligt og skarpt samtidig med, at du henviser til dine virksomheds kompetencer.
Vigtigheden af en content marketingstrategi
En dokumenteret strategi er altafgørende i mange, hvis ikke alle virksomhedsmæssige sammenhænge. Det kan være inden for kommunikation, sociale medier, bæredygtigtig eller samarbejde. Det gælder også for content marketing, da en stærk strategi kan være det, der adskiller effektive fra mindre effektive content marketingfolk. Resultatet af en stærk strategi betyder for de pågældende marketingfolk blandt andet at de:
- Har større chance for at anse dem selv om effektive
- Føler sig mindre udfordret med aspekterne af content marketing
- Overordnet anser dem selv som mere effektive i deres brug af alle content marketing taktikker og kanaler inden for sociale medier
- Kan retfærdiggøre at bruge en større andel af deres marketingbudget på content marketing
En content marketingstrategi er derfor afgørende på det strategiske, men også mentale niveau.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407