Gå efter de langhalede søgninger på din blog og fang flere kunder

Gå efter de langhalede søgninger på din blog og fang flere kunder

Hvis du kender bare lidt til os, så ved du, at vi synes, at SEO er meget vigtigt. Der er så mange mennesker, som finder det, de leder efter, gennem Google hver dag. Der er også andre søgemaskiner, men situationen i Danmark er den, at Google er altdominerende – derfor er SEO reelt optimering for Google i Danmark.

Folk søger efter alle mulige forskellige ting, når de leder efter et eller andet – også selvom det egentlig er det samme, de leder efter. Hvis du eksempelvis har en side med lækre opskrifter på nem mad, kan de to søgninger ’nem kartoffelsuppe med bacon’ og ’hvordan kartoffelsuppe hurtig’ sagtens begge lede efter den samme opskrift på din side.

Så kommer der jo lidt af et dilemma, for skal man optimere mod den ene eller den anden søgning?

Udfordringen er ikke kun begrænset til sider med opskrifter. Heldigvis kan man bruge sin virksomheds blog (hvis man altså har en) til at fange de små variationer af søgningerne og særligt de lange søgninger – dem der bliver kaldt long tail. Det navn er grunden til, at jeg var så frisk at kalde indlægget her for de langhalede søgninger.

Din blog bliver til minilandingssider

Generer trafik med din blog

Okay, teknisk set bliver dine blogindlæg, hvis de er sat rigtigt op, til fuldgyldige landingssider, når folk lander på dem. Min pointe er, at du ikke behøver sætte den helt lange landingsside op, som du bruger utallige timer på at optimere og justere.

Med blogindlæg kan man fange de lange og mere nuancerede søgninger og herfra lede trafikken hen til den egentlige landingsside, som passer til emnet.

Forestil dig, at du er en bilforhandler. Du laver et blogindlæg om brændstofeffektiviteten hos et bestemt mærke for at fange søgningen ’bedste udnyttelse og økonomi i benzinbiler’, men fra blogindlægget leder du folk over på den række hybridbiler, du sælger.

Siden med hybridbiler er sandsynligvis sat op til at fange søgeord som netop ’hybridbiler’ eller lignende, men det er ikke det, blogindlægget er optimeret mod. Alligevel er det hybridbilerne, du gerne vil vise ham eller hende, som leder efter biler med en god brændstoføkonomi.

Blogindlægget spiller altså sammen med din primære landingsside og fungerer som et ekstra net, der kan kastes ud i havet af søgende, der leder efter dine produkter eller ydelser.

Begynd med analysen – altid!

Start altid med en søgeordsanalyse

Det her kan ikke siges nok: Inden du begynder en SEO-indsats, skal du have styr på din søgeordsanalyse. Her ligger en udfordring, som vi har set utallige gange, og hvis man tænker sig om et øjeblik, giver det rigtig god mening, at man skal have lavet sin analyse, før man går i gang.

Årsagen er naturligvis, at hvis du ikke ved, hvad folk bruger af søgeord og søgefraser, når de leder efter dine produkter, kan du ikke optimere mod dem. Når du ikke kan optimere mod dem, kan du ikke fange folk gennem Google, som du ellers har potentiale til.

Du ville jo heller ikke begynde at bygge et hus, uden du vidste, hvordan det skulle se ud, ville du?

Vi hjælper naturligvis gerne med både at lave analysearbejdet forud for en fokuseret SEO-indsats og det udførende, når planen er lagt. Bare brug kontaktformularen herunder.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

Mikkel Guldbjerg Jensen

Mikkel er uddannet journalist ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og er specialiseret inden for skabelsen af fængende og engagerende indhold. Hans baggrund gør ham til en værdifuld sparringspartner for vores kunder inden for strategi og kommunikation i bred forstand.
Mikkel Guldbjerg Jensen
0 replies

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *