Forudsigelser for online markedsføring i 2018

Forudsigelser for online marketing i 2018Inden længe er det tid til at rive de sidste dage ud af kalenderen for år 2017, og det betyder naturligvis, at vi også går et nyt år i møde. Derfor er det på tide at kigge lidt fremad på det, vi kommer til at se i det kommende år.

2018 tegner til igen at blive et spændende år i branchen. Som altid bevæger teknologien sig med syvmileskridt, og det går kun fremad, og (for)brugernes adfærd og præferencer ændrer sig til stadighed.

Derfor er det også umuligt at sige, præcist hvad der kommer til at ske i det kommende år. Dog kan man give sine bedste bud, og det vil vi også gøre – vi mener, vi har nogle gode bud på, hvad man kan forvente inden for online synlighed og online markedsføring i 2018.

Inden vi når dertil, er det dog på sin plads at kigge tilbage på det år, der er gået.

Vi forudså sidste år, at brugeroplevelsen ville blive vigtigere end nogensinde, og der ramte vi plet. Googles fokus på brugeroplevelsen er kun blevet større, gennem det år vi bevæger os ud af. Det ses blandt andet gennem vigtigheden af et hurtigt site og et sikkert site, der er krypteret med et SSL-certifikat.

Derudover forudså vi også, at videoer og især livevideo ville fortsætte med at blive mere udbredt og fylde mere. Det har også vist sig at holde stik, da flere og flere producerer videoer og især arrangerer livesessions. Især på Facebook har vi set flere kreative anvendelser af livevideoer i løbet af det seneste år, hvor interaktionen og brugen af live har været meget effektiv.

Noget vi ikke var inde på i forudsigelserne fra sidste år, var den fortsatte succes for podcasts. Væksten i antallet af podcasts har været eksplosiv inden for de seneste relativt få år, men det har åbnet døren for en ny type indhold, der kan bruges i ens content marketing-strategi.

Forudsigelser for sociale medier i 2018

Forudsigelser for sociale medier i 2018

Det er ikke tilfældigt, at den første kategori inden for forudsigelser i onlinebranchen handler om sociale medier. De fylder meget, og intet tyder på, at de vil gå tilbage, og derfor er det reelt et krav at være til stede på sociale medier, hvis man vil noget med sin markedsføring online.

Potentialet for salg på sociale medier er fortsat stort – noget vi også var inde på i sidste års forudsigelse. Giganten Facebook prøvede sidst i 2016 en funktion af, hvor virksomheder kunne tagge produkter, og det er slået mere og mere igennem i 2017. Det viser ganske godt, at der er fokus på at sælge på sociale medier.

Overskrifterne for forudsigelserne om sociale medier i 2018

  • Data bliver (endnu) større i 2018
  • Mailadresser krydser medier

Data bliver (endnu) større i 2018

Den første reelle forudsigelse for 2018 for branchen er, at data kommer til at spille en endnu større rolle i 2018. Det er ikke den mest sexede forudsigelse, fordi tendensen med datas vigtighed startede for længe siden, men mere og mere data bliver stillet til rådighed for professionelle, og det skal udnyttes.

Vi kan meget vel komme til at se den information, de sociale medier (og andre) har om os, brugt på en ny måde. Lokationsbaseret markedsføring på helt lokalt niveau er eksempelvis ikke så udbredt endnu, selvom det i sig selv ikke er en ny ting. Det kunne godt være i 2018, at vi begynder at se de første reelle skridt mod markedsføringen på helt lokalt niveau.

Kombineret med udbredelsen af chatbots, forestiller man sig, at når man går ind i en butik, der satser på dette. Man får man en notifikation på Facebook om, at man kan chatte med butikkens bot på Messenger, hvis man har spørgsmål. På den måde bliver du taget i hånden, uanset om der er personale eller ej.

Mailadresser krydser medier

Stort set alle har oplevet, at hvis de har besøgt en hjemmeside med en bestemt cookie, kommer der reklamer fra den hjemmeside. Det er en del af gamet, fordi du må formodes at have en interesse i produkterne, når du nu har besøgt siden.

Fremover kan du måske også blive målrettet annoncer på grund af dine forbindelser på LinkedIn. Det business-rettede sociale medie giver muligheden for at trække blandt andet e-mailadresser fra forbindelser ud af LinkedIn. Disse e-mails kan bruges til markedsføring.

Det vil sandsynligvis være mest relevant for B2B-segmentet, fordi ens kontakter på LinkedIn typisk afspejler de professionelle forbindelser, man har. Det betyder dog ikke, at det ikke kan bruges på eksempelvis Facebook – selv forretningsledere er også mennesker, der har Facebook, så hvorfor ikke også nå dem her?

Forudsigelser for SEO i 2018

Forudsigelser for SEO i 2018

En af vores spidskompetencer er SEO, og derfor er der selvfølgelig også dedikeret et afsnit til det, vi tror på, kommer til at ske inden for søgemaskineoptimering.

I Danmark kan man ikke sige søgemaskine uden at sige Google, som fortsat er altdominerende på markedet for internetsøgninger. Derfor vil dette også centrere sig om den måde, Google håndterer søgninger.

Overskrifterne for forudsigelserne om SEO i 2018

  • Mobile First Index’et rammer os
  • Indlæsningshastighed bliver endnu vigtigere
  • Linkbuilding kan få en renæssance

Mobile First Index’et rammer os

Det er ikke den allerfarligste forudsigelse, siden snakken har været i gang om Mobile First Index’et siden sidste halvdel af 2016, men derfor skal det stadig nævnes – det kan nemlig være lidt af en game changer i SEO-øjemed.

Som navnet antyder, vil der blive lagt vægt på mobile enheder, som flere og flere bruger til at surfe nettet tyndt med.

Og når Google introducerer dette index, risikerer hjemmesider, som ikke er mobilvenlige eller responsive at falde bag om dansen, fordi de ikke vil dukke op på det mobile index – i hvert fald ikke før, det er ligegyldigt.

Og hvad bliver så det næste?

Google, Apple og andre giganter har investeret massivt i udvikling af “stemme assistenter”.  Jeg forudser, at der i de kommende år vil ske en øget udvikling af teknologien på mobile enheder, og at både brugerne og digital markedsføring vil flytte fokus fra det relativt nye Mobile First til et nyt begreb: Voice First.
Mere om det i en kommende forudsigelse. Men nu læste du det her. :-)

Indlæsningshastighed bliver endnu vigtigere

Googles fortsatte fokus på brugeroplevelsen, koblet med tendensen om at mere og mere internettrafik kommer fra mobile enheder, kunne let betyde, at indlæsningshastigheden bliver vigtigere – også for rangeringen i søgeresultaterne.

Som folk bliver mindre tålmodige, er vores forudsigelse, at Google vil skrue op for vigtigheden af, at brugerne ikke skal vente på det indhold, de gerne vil finde.

I Danmark har vi generelt god trådløs dækning og mange har råd til smartphones, der har en vis regnekraft, men i andre markeder er det ikke ligesådan. Det er markeder, Google også gerne vil have fat i, og derfor kunne søgegiganten godt tilgodese sider, der indlæses hurtigt.

Det skaber et pres, fordi en anden strømning peger i den anden retning – billeder, grafik og videoer vil fylde mere, og det betyder mere data, der skal indlæses. Det er en udfordring for alle webdesignere, som skal tages højde for.

Linkbuilding kan få en renæssance

Den gang da far var dreng, kunne man bare lave links fra alle mulige og umulige steder, og så fik man løftet sin sides placering i søgeresultaterne. Det førte til en masse spamlinks og en masse hurtige løsninger, som ikke havde noget substans bag sig.

På den baggrund er det ikke mærkeligt, at linkbuilding har fået et dårligt ry. Siden da er Google dog blevet væsentligt bedre til at opsnuse hvilke links, der rent faktisk er gode, og som giver de besøgende værdi.

Derfor kan der komme et skift i opfattelsen af linkbuilding – også selvom det begynder at blive kaldt ting som ekstern SEO i stedet.

Vigtigheden af de anbefalinger, der ligger i links, bliver ikke mindre, og derfor kan fokus (og lødigheden) godt vende tilbage til linkbuilding. Det bliver dog nok ikke et skift fra den ene dag til den anden.

Der er forskel på anbefalinger, ligesom der er forskel på links. Det er ikke det samme, om det er et link, man har fortjent (earned links), eller om det er et link, man har anskaffet eller købt (aquired links). Derfor bør man lave indhold af høj kvalitet, som fortjener at blive delt – altså så man får earned links.

Forudsigelse for forbrugeradfærd online i 2018

Forudsigelser for forbrugeradfærd i 2018

For at for alvor være effektiv i sin markedsføring, skal man forstå sin målgruppe. Derfor skal vi også runde forbrugeradfærd i 2018. Selvom vi arbejder med B2B er det værd at huske på, at det altså er mennesker, der styrer virksomhederne. Derfor er der mange dynamikker fra B2C, der kan bruges i B2B – i hvert fald i en vis udstrækning.

Den hurtige belønning vinder endnu mere frem

Der er en del snak om, at folk på nettet og generelt får mindre og mindre koncentrationsevne, og at vi på sin vis bliver dummere af al vores teknologi. Om det helt holder vand, skal vi ikke gøre os kloge på, men faktum er, at der er uendeligt med tilbud, som gerne vil have de besøgendes tid.

Derfor forudser vi, at der vil komme endnu mere fokus på det ’let-fordøjelige’ indhold. Indhold som er let at afkode, og som giver en umiddelbar belønning eller værdi. Det er i øvrigt også sådan teenagere tænker, set lidt overordnet.

Et typisk eksempel på denne type indhold er det, der drejer sig om humor. Selvfølgelig vil det for langt størstedelens vedkommende omhandle en reference til et produkt eller en ydelse, men humoren er trækplasteret.

Memes og gifs har allerede gået sin sejrsgang blandt unge mennesker, og flere og flere hopper med på bølgen. Det er netop den lette afkodning og den umiddelbare belønning/værdi, der er tiltrækkende – man griner og får det godt.

Det gør OnlineSynlighed.dk i 2018

Afslutningsvis runder vi lige os selv. Her kommer et lille indblik i, hvad vi kommer til at lægge fokus på i vores daglige arbejde med vores kunder.

Fordi vi evner mange forskellige opgaver og varetager mange forskellige funktioner for vores kunder, kommer vi ikke ind på det hele – jeg fokuserer på to ting, som kommer til at fylde meget for os i 2018.

Overskrifter for OnlineSynlighed.dk’s fokus i 2018

  • Sikkerheden er vigtig – også for marketing
  • Godt indhold kommer endnu mere i fokus

Sikkerheden er vigtig – også for marketing

At sikkerhed er vigtigt kan forstås på to måder i denne forbindelse. Den første er, at i SEO-øjemed er noget som SSL-certifikat en rankingfaktor, og dermed er der en direkte positiv effekt af at øge sikkerheden på ens hjemmeside.

De fleste kender til fordelen ved at ligge højt i Googles søgeresultater, så enhver mulighed for at styrke sin position der er kærkommen.

Desuden sender det et signal til kunder og potentielle kunder, at man som virksomhed passer på de besøgendes data. Signalet i at have en side, som ikke er sikker, men som beder om kortoplysninger og andre følsomme oplysninger, er ikke heldigt.

Der er altså noget signalværdi i at passe på sine besøgende og sine kunder.

Godt indhold kommer endnu mere i fokus

Det at skabe indhold, som har en høj kvalitet, kommer til at fylde mere og mere, og derfor vil vi også sætte endnu mere fokus på, at indhold skal være godt.

Det vikler sig nemlig ind i flere af de emner, vi allerede har været inde på. Google bliver bedre til at gennemskue tyndt indhold, forbrugerne gider ikke noget, de ikke får noget ud af – og de deler det i hvert fald ikke.

Og så er det også et dårligt signal at sende, at man ikke kan eller vil lave noget af kvalitet.

Når jeg ser frem på 2018, så er det med en god mavefornemmelse. Der er mange strømninger inden for hele den store onlineverden, som bliver mere og mere indflydelsesrig på vores liv, og der er mange muligheder.

Derfor ser jeg frem til at fortsætte de mange positive samarbejder vi har med vores nuværende kunder, og jeg ser frem til at starte nye samarbejder med nye kunder. Mulighederne er mange, og det kommende år ser spændende ud for branchen såvel som for OnlineSynlighed.dk.

Med disse ord vil jeg gerne ønske dig et fantastisk 2018!

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *