En firkantet verden: #hashtaggets muligheder
Du har sikkert stødt på den lille firkant, når du har bevæget dig rundt på de sociale medier. Og selvom det til tider kan virke som volapyk der efterfølger, er der ofte en mening med tingene.
Overordnet set har hashtagget den funktion at samle en række opslag under samme hat, så de bliver nemmere at finde. Og selvom det egentligt gælder på alle sociale medier, er der væsentlige forskelle på, hvordan det i praksis fungerer på diverse platforme.
Eksempelvis indførte Facebook i 2013 muligheden for at bruge hashtags i statusopdateringerne. Her havde de uden tvivl skelet til Twitter og forsøgte at kopiere deres meget vellykkede model. Hashtagget slog dog aldrig rigtig igennem på Facebook og det var de færreste, der nogensinde brugte funktionen. Derfor vil dette indlæg i stedet fokusere på, hvordan det bruges på Twitter og Instagram.
Det store overblik på Twitter
På Twitter bruges hashtags typisk til at emneinddele tweets og på den måde at skabe overblik over, hvilket emne, dit tweet omhandler.
Nogle journalister, lobbyister og politikere overvåger bestemte hashtags, og det giver derfor god mening at bruge disse, hvis man vil gøre sig synlig hos magthavere og interesseorganisationer.
Hashtags du skal kende og bruge:
#dkpol – Bruges om dansk politik i bred forstand. Under dette hashtag vil du typisk finde politikere og interesseorganisationer, der forsøger at udbrede deres budskaber. Fordi hashtagget favner så bredt, kan der også være stor spredning på emnerne. Derfor finder der også flere andre hashtags, der fungerer som undersider for #dkpol. Eksempelvis bruges #sundpol inden for sundhedsområdet, og #uddpol bruges, når der bliver diskuteret uddannelse.
#dkbiz – Bruges om det danske erhvervsliv, ofte af store virksomheder og deres ansatte, samt forskellige analytikere. Samtidig bruges det af diverse medier, der promoverer deres erhvervshistorier under dette hashtag.
#dkfinans – Minder på mange punkter om #dkbiz, men er i højere grad rettet mod finansverdenen. Dog er skellet lidt en gråzone, og derfor vil du også opleve at finde begge hashtags i samme tweet.
#smdk – Bruges til snak om sociale medier. Her kan du finde forskning og nye statistikker om brugen af sociale medier, samt tips, tricks og nye trends.
#twitterhjerne – Bruges til at få svar på alverdens spørgsmål. Faktisk er der ingen grænser for, hvad man kan spørge om på dette hashtag. Alt fra tekniske spørgsmål om Facebooks algoritmer til hvilke restauranter der er værd at besøge i Barcelona. Det er dog værd at følge med, hvis du som virksomhed ligger inde med ekspertviden på et bestemt område. Hvis du er heldig (og hurtig nok), kan det være dig, der kan svare på et af spørgsmålene og dermed skabe opmærksomhed om dine kompetencer på området.
Hashtags for likes
Kigger man på de mest brugte hashtags på Instagram, vidner de om, at det er en hel anden form for indhold, der bliver delt på Instagram. #Love ligger eksempelvis nærmest konsekvent i toppen over flittigst brugte hashtags. Måske fordi det favner så bredt, at det kan retfærdiggøres som tag på alt fra billeder af hunde og babyer til billeder af hjemvendte soldater, der bliver taget imod af deres familie i lufthavnen. Det betyder dog også, at det nok er de færreste, der fast følger dette tag, netop fordi det spænder så bredt.
På Instagram handler det i høj grad om likes, og derfor er hashtags også her en mulighed for at blive set. Modsat på Twitter, hvor du har et begrænset antal tegn til rådighed, er der ikke i samme grad grænser for, hvor mange hashtags du kan give dine Instagrambilleder. Det betyder, at samme emne/begivenhed sagtens kan have flere hashtags. Ser man eksempelvis på Vild med Dans, blev der både brugt #vmd17 og #vildmeddans. Derudover havde alle parrene deres egne tags såsom #dakogthomas eller #sofieogmichael.
Det giver naturligvis flere indgange til samme emne, men kan samtidig gøre det svært at finde ud af, hvilke hashtags du skal bruge, for at ramme flest mulige brugere. Her vælger nogle derfor at bruge dem alle sammen for at være på den sikre side, hvilket i nogle tilfælde også sagtens kan give mening. Dog kan det til tider være svært at finde frem til dem alle sammen.
Hashtags til events
Et sted hvor hashtags derimod virkelig giver mening er i forbindelse med diverse events. Ser man eksempelvis på store musikfestivaler, er der under festivalerne heftig trafik på eksempelvis #rf17 (Roskilde Festival) og #ns17 (NorthSide Festival). Her får Instagram via hashtagget en omfavnede effekt, hvor alle glædeligt deler deres sjove og skøre oplevelser med hinanden.
Netop af denne grund ser man også mere og mere, at arrangører af store events laver et hashtag til begivenheden. På den måde skabes der interesse omkring deres event samtidig med, at det giver arrangørerne mulighed for at finde og interagere med de brugere, der er til stede.
Hashtagget er også blevet populært af bruge i konkurrenceøjemed. Her kan en virksomhed lokke med diverse belønninger til alle, der bruger et bestemt hashtag på deres billeder. Eksempelvis har både TV2 og DR bedt brugerne dele billeder under hashtags som #DRminsommer og #tv2vejret og fortalt brugerne, at de bedste billeder vil blive samlet og vist på tv.
Skal vi hjælpe dig med at udnytte mulighederne med hashtags? Udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig.
DK-31929407