Facebook introducerer Frame Studio

Facebook Frame Studio

Det er altid spændende, når Facebook introducerer en ny funktion. Det nyeste skud på stammen er Facebook Frames, som er en videreudvikling på den funktion, der gør det muligt at have midlertidige profilbilleder.

Facebook er verdens største sociale medie med omkring to milliarder brugere verden over, som nu får glæde af endnu en ny funktion.

Alle brugere på Facebook har muligheden for at uploade et profilbillede, og med Facebook Frame kan man altså vise sin støtte til alt lige fra fodboldhold til lokale virksomheder – og netop det kan du lære mere om i dette blogindlæg.

Hvad er Facebook Frames?

Facebook Frame Studio

Facebook Frame funktionen giver muligheden for selv at kunne lave rammer til sit profilbillede og til sin Facebook story. Rammen kan deles med alle de følgere og venner, man har på Facebook.

Med Facebook Frames er det kun fantasien, der sætter grænser. Det er nemlig muligt både at tilføje sin lokation, som vi kender det, men også at markere højtider og mærkedage, som vi også har set det førhen med det sociale medie Snapchat.

Facebook Frame for virksomheder

Det er dog ikke blot privatpersoner, der kan udforske og drage nytte af den sociale medie-gigants nye tiltag. Både lokale virksomheder og store organisationer har nemlig også muligheden for at gøre brug af de såkaldte frames.

Ved at lave en ramme til sin lokale virksomhed, giver man sine følgere og lokale kunder muligheden for at vise sin støtte på sociale medier, når de opretter et midlertidigt profilbillede, eller laver en Facebook story.

Som non-profit organisation, lokal sportsklub eller blot lokale initiativer kan Facebook Frames også have relevans. Vi ved alle, at opslag på sociale medier – og særligt Facebook – kan florere hurtigt. Det samme er tilfældet her.

Med Facebook Frame kan man altså markedsføre sit initiativ eller sin forening billigt og effektivt. I mindre lokalsamfund har beboerne nemlig også ofte tendens til gerne at ville vise sin støtte til gode initiativer og budskaber.

Selvom funktionen i forvejen er set på både Snapchat og Instagram, anses det som værende en helt ny måde at markedsføre sig på. Det skyldes blandt andet, at det på Facebook er muligt at opnå en større potentiel rækkevidde.

Med Facebook Frames er det nemlig muligt at bestemme både hvor og hvornår, rammen skal vises. Hvis du administrerer flere sider på Facebook, er det altså afgørende at vælge den rigtige. Tidsrammen er desuden relevant, hvis rammens indhold drejer sig om en specifik begivenhed eller en tidsbegrænset kampagne.

Med Facebooks nye funktion kan man desuden segmentere ud fra lokationer som brugerne har besøgt og indsætte et eller flere nøgleord, der kan associeres med rammen. Det er dermed muligt at ramme relevante brugere, der kan have en interesse i at bruge rammen som profilbillede.

Regler for Facebook Frames

Regler for Facebook Frame Studio

Inden man laver en Facebook Frame, er det dog vigtigt, at man sætter sig ind i hvilke regler, der er gældende på området – uanset om man er privatperson, eller bruger funktionen på vegne af en virksomhed eller en organisation.

Man må nemlig ikke markedsføre ulovlige produkter eller andet kriminelt som for eksempel stoffer eller våben. Listen over dont’s er lang, og omfatter blandt andet:

  • Hasardspil
  • Voksenprodukter og nøgenhed
  • Diskrimination
  • Annoncelignende indhold
  • Fotografier
  • Logoer

Sidstnævnte har dog været med til at skabe debat. Der opstår en problematik, når man som virksomhed ikke kan bruge sit logo eller sit varemærke, da det på en måde er med til at begrænse den værdi, man kan opnå som virksomhed gennem Facebook Frames.  Dog er lokale sportsforeninger, non-profit organisationer samt offentlige institutioner som for eksempelvis skoler undtaget denne regel.

Måske bliver restriktionerne og reglerne inden for Facebook Frames ændret i fremtiden, men indtil videre skal man altså holde sig inden for reglerne, når man benytter Facebook Frame Studio.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.
John Nielsen
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *