Facebook dropper clickbait
Clickbait er en effektiv måde, hvorpå du kan lokke adskillige besøgende til din hjemmeside ved hjælp af enkelte og fangende overskrifter. Stort set alle Facebook-brugere kender til fænomenet, selvom det måske ikke er alle, der er opmærksomme på det.
En overskrift som: ”Verdens VÆRSTE kæreste? Her lader han hende styrte ned fra en klippe” efterlader meget til fantasien. Man kan næsten ikke lade være med at klikke på artiklen, som viser sig at omhandle en pige, som ganske frivilligt springer i vandet fra en klippe. Overskriften viser sig altså misvisende i forhold til indholdet og vigtig information er udeladt. Dette kaldes clickbait. Medierne snyder brugerne til at klikke, og indfrier ikke vores forventninger til artiklen.
Ny opdatering skal komme clickbait til livs
Især kommercielle medier prioriterer clickbait fremfor nyhedsværdi og relevans, fordi det skaber trafik til deres hjemmeside. Denne form for interaktion har Facebooks algoritmer hidtil brugt til at regne ud, hvilke sider, der skal fylde mest i brugernes News Feed. Men fordi clickbait er kommet til at fylde meget på de sociale medier, vil Facebook nu gøre oprør mod det, hvilket de har meldt ud i et blogindlæg i deres News Room.
Formålet med Facebooks News Feed er nemlig, at de historier, der har interesse og relevans for den enkelte bruger findes øverst. Dette forsøger Facebooks system at bestemme ud fra de emner, man liker, og det netværk, man interagerer mest med. Dette ødelægger clickbait, og derfor vil Facebook nu forsøge at fjerne de historier og artikler, som ikke fremstår autentiske, og forringer brugernes oplevelse.
Facebook har udarbejdet en opdatering til deres News Feed, som skal hjælpe med at undertrykke clickbait ved ikke blot at vurdere ud fra likes, klik, kommentarer og delinger, men bruge systemet til at frasortere clickbait overskrifterne. Det skal sikre, at relevante historier vil være at finde øverst i vores News Feed. Der vil altså stadig være nyheder, kommercielt indhold og andre artikler i dit newsfeed, så længe de ikke opfattes som clickbait.
Ved hjælp af den nye opdatering vil Facebook kunne identificere de sætninger, som ofte bruges i forbindelse med clickbait, og på den måde udelukke dem – på samme måde som spammail kan identificeres, og ikke ender i den rigtige indbakke. For at identificere disse såkaldte clickbait-sætninger, er Facebooks nye opdatering opmærksom på hvilke overskrifter, der holder på information, og tvinger folk til at klikke, samt hvilke overskrifter, der virker misvisende overfor læseren.
Derudover vil sider, der ofte deler clickbait, generelt ryge længere ned i dit News Feed. Det vil derfor ikke være en fordel for medier og virksomheder at benytte disse overskrifter længere, da det ikke vil gøre dem mere synlige – tværtimod. Sider, der benytter clickbait på en stor del af deres indlæg, vil fremover kunne mærke, at deres synlighed bliver forringet som følge af denne nye opdatering.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407