Få succes med direct mail

Selvom flere og flere virksomheder har flyttet fokusset over på digital markedsføring, er direct mail stadig et effektivt redskab. Ja, faktisk er det måske endda blevet endnu mere effektivt i takt med at flere og flere placerer deres markedsføringsbudget på de online kanaler.

Markedsføring som din målgruppe ser

I dag er danskernes liv mere eller mindre blevet digitaliseret. Alt man foretager sig foregår i større eller mindre grad online. Det gælder alt lige fra kommunikation til træning og styring af hjemmet. Danskerne modtager færre og færre breve, og derfor er det også særligt opsigtsvækkende, når der ligger et brev i postkassen.

Netop fordi det er blevet mere ”eksklusivt” at sende breve, har modtageren også stort fokus på brevet, når der en gang imellem lander et brev i postkassen. Når man modtager et brev i dag, føler størstedelen af danskerne en større forpligtelse til at åbne det, for at se hvad det indeholder, end når man bliver spammet med annoncer online.

Directs mails skaber desuden også en anden klar fordel: Det har modtagerens fulde opmærksomhed. Når en person åbner et brev, er fokus på indholdet. Der er ikke lige så mange støjkilder omkring, som der eksempelvis er på nettet, hvor man hurtigt scroller eller klikker sig videre.

Hvorfor ikke bare bruge emailmarkedsføring?

Emailmarkedsføring er et værktøj, der bliver mere og mere populært. Derfor kan det måske være svært at se, hvad fordelene ved traditionel direct mails er.

Emailmarkedsføring har nogle klare fordele: det er billigere, nemmere, og modtagerne modtager emailen kort efter, der er trykket ”Send”. Udfordringen er dog omvendt, at danskerne i en vis grad er blevet immune overfor denne type markedsføringsmateriale – til trods for at danskerne samtidig i stor stil tilmelder sig nye nyhedsbreve.

Når en person modtager en email, er den en del af mængden. Det er altså blot én af mange mails, som personen har modtaget samme dag. Derfor sætter det også større krav til udformningen af emailen.

Modsat emailen er det fysiske brev. Som nævnt tidligere, så er det sjældent, at danskerne modtager fysiske breve, og derfor får det også en større opmærksomhed, når det sker.

Omsætningen steg med 25% som følge af direct mail-kampagner

Det lyder næsten for godt til at være sandt: 25%. Tallet stammer fra en succeshistorie om, hvordan en virksomhed droppede de online kampagner og annoncer til fordel for traditionel direct mail-kampagner.

Denne virksomhed oplevede at prisen for en ny kunde faldt fra 3.000 kr. via AdWords til 350 kr. via direct mail. Virksomheden fik altså en langt højere ROI ved at benytte direct mail.

Klikpris vs. portopris

Med de stigende priser, som Post Nord har givet de almindelige breve, forestiller de fleste sig nok, at direct mail er alt for dyrt. Men det er faktisk ikke så dyrt – for mange brancher kan portoprisen godt konkurrere mod klikprisen på PPC-annoncer. Ifølge Post Nord koster det op til 4,40 kr. pr. forsendelse, hvor klikprisen på eksempelvis Facebook og AdWords er hurtigt kan stige, hvis der er hård konkurrence på markedet.

John Nielsen