Få flere konverteringer med disse 5 direct response metoder

Brev der lander ved husHar du nogensinde købt et produkt, fordi du så en annonce for et produkt? Også selvom du ikke havde planer om at købe?

Det er der rigtig mange der har. Og selvom du ikke har, kender du garanteret et eksempel på en annonce, der direkte opfordrer til handling fra brugeren af. Dette er direct response marketing.

I denne artikel ser vi nærmere på, hvad direct response marketing er, fordelene ved metoden, og hvordan du kan bruge det til at skabe flere konverteringer.

Artiklen indeholder følgende:

  1. Hvad er direct response marketing?
  2. Derfor skal du bruge direct response marketing
    1. Målrettet markedsføring
    2. Målbar markedsføring
    3. Personalisering
    4. Kommunikation sker direkte til brugeren
    5. Budgetvenlig metode
  3. 5 direct response marketing metoder
    1. Direct mail
    2. Facebook annoncering
    3. Call-to-action
    4. Konkurrencer
    5. TV-reklamer
  4. I tvivl? Tal med en professionel

Hvad er en direct response marketing?

Direct response marketing handler om at få potentielle kunder til at konvertere med det samme. Hvorimod andre marketingmetoder, som eks. content marketing, fokuserer på at skabe et forhold og tillid til kunderne, inden de forhåbentlig får lyst til at købe hos dig, er direct response markedsføring en metode, hvor du reklamerer for dit produkt, og forsøger at få konverteret dine potentielle kunder/leads til betalende kunder.

Formålet med direct response markedsføring er at få kunder og besøgende til at udføre en specifik handling hurtigst muligt efter de har set din annonce/reklame. Med andre ord handler det om at få flere konverteringer, hvad enten konverteringerne er et køb eller tilmelding til nyhedsbrev.

Derfor skal du bruge direct response markedsføring

Der er mange fordele ved at bruge direct response kampagner i sin markedsføring, hvis ellers du formår at gøre det korrekt.

Både store og små virksomheder kan have gavn af at bruge direct response markedsføring til at få flere konverteringer. Generelt set er det en effektiv metode for mindre virksomheder som ikke har et stort budget at lægge på markedsføringsposten. Med direct response marketing målretter du din markedsføring, annoncer, kampagner, mail etc. mod potentielle kunder. Oftest består kampagnen af en klar og tydelig call-to-action som skal være med til at få flere til at konvertere og give en høj ROI (Return on Investment).

Målrettet markedsføring

Med direct response marketing kan du nemt målrette dine kampagner og andet markedsføring til dine potentielle kunder. I stedet for at lave en kampagne der skal favne alle og enhver, gør du med direct response marketing brug af din data, så du på den måde nemt kan målrette specifikke kampagner til specifikke kunder. Du har desuden mulighed for at personliggøre din marketing, hvilket gør den endnu mere målrettet.

Målbare kampagner

Når du benytter dig af direct response marketing, så vil du også kunne måle på dine resultater. Det betyder med andre ord, at hver gang en potentiel kunde udfører en specifik handling, som du gerne vil have dem til, så får du besked om, hvor og hvornår de har klikket. Dermed kan du med sikkerhed vide, om dine kampagner rent faktisk giver dig de ønskede resultater. Det betyder også, at du nemt kan måle på din ROI, når du nemt kan måle effekten af markedsføringen.

Personalisering

Med direct response marketing har du mulighed for at personliggøre dine kampagner og din markedsføring generelt til dine potentielle kunder. Det gør også, at flere finder dig interessant og dermed viser interesse i dit brand og din virksomhed.

Kommunikationen sker direkte til brugeren

I stedet for at lave indhold, som måske tiltrækker dine brugere efter et stykke tid, er direct response marketing en mulighed for at kommunikere direkte med kunderne og få svar fra kunden med det samme. Dette hurtige svar på, om kunden er interesseret eller ej, giver hurtigere resultater og gør, at du hurtigt kan justere på din markedsføring.

Budgetvenlig metode

Direct response marketing er en god markedsføringsmetode, hvis du ikke har mange penge til markedsføring, eller hvis du er en mindre virksomhed. Det koster ikke meget at lave en effektfuld kampagne, og du kan hurtigt se resultater af denne. Hvis ikke det virker, ændrer du blot i din kampagne eller fjerner den helt. På den måde spilder du ikke en masse tid og kræfter på markedsføring, der måske ikke virker.

5 direct response marketing metoder

Oftest bliver direct response marketing forbundet med direct mail, men selvom dette også er tilfældet, er der flere måder at bruge direct response marketing på. Dem kan du læse nedenfor.

For at få flere konverteringer er det vigtigt, at din kampagne er klar og præcis i sit udtryk med en tydelig CTA, så du hurtigst muligt får kunderne til at konvertere.

Direct mail

Direct mail er, som nævnt, en af de kampagner/metoder som forbindes med direct response marketing. Det bliver også ofte betegnet som alm. post (snail mail). Med en direct mail i postkassen hos dine potentielle købere har du mulighed for at adressere dine potentielle kunders problem på en helt anden måde end mange andre medier. Dit brev bliver langt mere personligt og målrettet, når det kommer til kundens fysiske adresse. Hvis du sørger for at din direct mail er målrettet til din specifikke målgruppe, så er der stor sandsynlighed for, at potentielle kunder bliver interesseret i din ”besked”. Dermed også sandsynlighed for, at de gerne vil gøre det, du vil have dem til; eks. at tilmelde sig et nyhedsbrev eller klikke sig ind på hjemmesiden.

Facebook annoncer

Du kender sikkert annoncerne på Facebook, og er sikkert også blevet eksponeret for dem i din private brug af mediet. Facebook annoncer er et godt eksempel på, hvordan du kan bruge direct response marketing. Med en annonce på Facebook benytter du dig af data der kan gøre din annonce mere målrettet, så du når ud til den målgruppe, du ønsker. Dermed rammer du ikke alt for bredt, og du kan nemmere få konverteringer gennem dine annoncer.

Call-to-action

En yderst god måde at lave direct response marketing på er ved at have klare og tydelige call-to-actions. En call-to-action der har en klar og tydelig tekst og billede, gør det nemt for besøgende at klikke sig ind og dermed konvertere til leads.

Konkurrencer

Selvom du ikke nødvendigvis sælger mere af et produkt, hvis du laver en konkurrence blandt dine kunder, så er en konkurrence/give away også et godt eksempel på direct response marketing. Med en konkurrence er formålet at få flere potentielle kunder til at se dig og dit brand og dermed interagere i form af deltagelse. Dette kan altså også ses som en konvertering, og hvis du laver konkurrencen gennem de sociale medier er der stor sandsynlighed for, at potentielle kunder vil være mere tilbøjelige til at deltage.

Tv reklamer

På trods af, at mange af os ser mere streaming end almindeligt flow tv, så må vi ikke glemme de klassiske tv-reklamer. For når du ser TV, er der typisk reklamepauser, som du ikke lige kan spole væk fra. En Tv-reklame er et klassisk eksempel på direct response markedsføring, og derfor er det også en måde at få flere konverteringer på. Med en Tv-reklame kan du nemt opfordre til handling ved at nævne et telefonnummer, hjemmeside eller mail, kunderne skal henvende sig på.

I tvivl? Tal med en professionel

Direct response marketing er særdeles effektivt for særligt mindre virksomheder, da det er en meget budgetvenlig løsning der samtidig giver data på dine kampagner. Det giver selvsagt din virksomhed rig mulighed for at justere på din markedsføring, så du kan få flere konverteringer.

Der findes efterhånden et væld af måder, hvorpå du kan bruge direct response marketing. Men er du stadig ikke helt sikker på, hvilken metoder der egner sig bedst til din virksomhed, så kan du altid snakke med os. Vi har mange års erfaring i at skabe flere besøgende og leads til vores kunder. Ring til os på tlf. 70 13 63 23 eller skriv til os via nedenstående kontaktformular, så tager vi en snak om, hvad der fungerer for dig.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen