Disse hacks gør dig til en fantastisk Google-ninja

Bliv en Google-ninja

Vi bruger alle sammen Google – i hvert fald hvis man kigger på sitet Global Status’ Statcounter, som holder styr på en række forskellige statistikker om onlineadfærd. I skrivende stund siger deres optælling, at over 95 procent af alle danske søgninger foregår via Google.

Google er også ganske smart, og søgealgoritmen bliver bedre og bedre til at finde det, du søger efter.

Vi er dog ikke helt der, hvor Google kigger direkte ind i ens hjerne og hjælper med at finde det, man tænker på. Der er dog hjælp at hente.

Indbygget i Googles søgemaskine er en række funktioner, som faktisk er ret smarte. Der er både redskaber, som kan gøre dine søgninger bedre, og så er der funktioner, som bare er lavet for at være bekvemme.

Googles søgemaskine er en lommeregner

Vi starter med de funktioner, der har mere med bekvemmelighed at gøre, end at man bliver en decideret søgeninja. Google er nemlig også en lommeregner for dem, der ikke gider bruge lommeregneren på telefonen eller computeren.

Kommandoerne er meget simple:

  • Plus: +
  • Minus: –
  • Gange: *
  • Divider: /
  • Potens: ^

Derudover er der andre funktioner som procentregning, som er ved at skrive ”x% of x”, hvor x’et selvfølgelig skal erstattes af de tal, man vil have procent af. Eksempelvis 24% of 73992. Bruger man procentregneren, dukker Googles lommeregner frem, og det gør den også, hvis man søger på ”lommeregner”.

Google kan også hjælpe med valutakurser. Det er blot at skrive tallet og møntfoden ”i” møntfod. Her er det en god ide at bruge forkortelserne, selvom Google ofte godt kan finde ud af det, hvis man skriver forkortelserne ud. Eksempelvis 34 jpy i dkk – det giver 34 japanske yen i danske kroner.

Det samme gælder mange andre former for konvertering som celsius og fahrenheit eller pund til kilogram.

Den lille udvidelse af Google-repertoiret

For dem, der ikke arbejder med Google på daglig basis, men som gerne vil kunne lidt mere end bare at indtaste lidt ord og trykke enter, er der noget at hente her.

Disse tips er ikke til dem, der skal lave de store analyser, men bare gerne vil søge lidt mere præcist.

Hvis man sætter en del af en søgning eller hele søgningen i citationstegn, vil Google lede efter præcis den frase, der er inden for citationstegnene. Søger man på ”Danmarks bedste” kage, kan man komme ud for både pandekager, lagkager og andre slags, men der vil altid være den præcise kombination af ord, som er i citationstegnet, nemlig ”Danmark bedste”.

Det er til tider også praktisk at kunne søge efter den ene eller den anden ting. Så skriver man blot ”OR” mellem ordene. Det kunne være hornfisk OR fladfisk, man søger efter – så er det enten hornfisk eller fladfisk, man vil søge efter.

Med et minus i en søgning, som ellers indeholder tekst, kan man ekskludere ord. Det vil sige, at hvis man vil søge efter pirater, men ikke skæg. I det tilfælde skriver man pirater -skæg. Så slipper man for Sortskæg.

Nogle af disse kan i øvrig kombineres. Man kan ekskludere en eksakt formulering ved at sætte minus foran noget, der står i citationstegn ved at gøre -”sådan her”.

Det ultimative Google-niveau – for Google-nørderne

Google-kommandoer

De følgende kommandoer og tricks er nok ikke for dem, der ikke arbejder med SEO eller lignende til daglig. Så skal man være meget nysgerrig i hvert fald.

Ikke desto mindre er det fine redskaber for os, der skal bruge et hurtigt overblik i professionelt øjemed af den ene eller den anden årsag.

Der er en række kommandoer, som er værd at kende. Blandt dem er:

Site:

Denne kommando begrænser søgningen til den side, der er nævnt efter kolon. Det kunne være site:onlinesynlighed.dk – den søgning viser de sider og undersider, der er på domænet onlinesynlighed.dk.

Den kan også bruges til at lave søgninger på et bestemt domæne. Hvis man søger på site:onlinesynlighed.dk seo får man en søgning på seo, som kun søger hos os.
Inurl:
Hvis man vil have, at noget bestemt skal stå i URL’en, så er det denne kommando, man skal bruge. Den søger nemlig efter resultater, hvor delen af søgningen efter kolonet er i sidens URL.

 

Cache:

Noget der faktisk kan være ret praktisk er at se, hvilken cachelagret version af en side, som Google har gemt på. Det kan især være smart, hvis en side er blevet slettet eller ændret af en eller anden grund.

 

Intitle:

Denne kommando fortæller Google, at de kun skal lede efter sider, hvor søgefrasen er i sidens titel. Der er flere variationer af denne kommando, som hedder allintitle: og inposttitle: – de drejer sig om, at alle dele af søgefrasen skal være i titlen, og at der skal søges i blogindlægs titler.

 

Inanchor:

Her søger Google i de ankertekster, der er rundt omkring. Google laver en søgning som alle andre, men det er altså kun i den tekst, der er et link, der bliver kigget. Ligesom ovenfor kan den også bruges som allinanchor:

 

Filetype:

Hvis du leder efter en bestemt type fil, så er det denne kommando, du skal kaste dig ud i. Den dikterer de filtyper, der søges efter – eksempelvis ppt for PowerPoint eller pdf for PDF, sjovt nok.

 

Med det håber vi, at du er godt klædt på til at træne dine Google-skills – der er i hvert fald nok at prøve af.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *