Direct mail eller magasinpost – Hvad skal du vælge?

Fysisk post har mange fordele, og selvom mængden af fysisk post falder med årene, er det stadig et rigtig godt alternativ til online markedsføring. Der findes dog mange muligheder, når det kommer til udsendelse af fysisk post, og det kan derfor være svært at finde ud af, hvad man skal sende ud, og hvorfor.

Her beskriver vi derfor to af de primære muligheder, der findes inden for udsendelse af fysisk post: Magasinpost og direct mail. Lær om forskellen, og hvornår du skal udsende hvad, herunder.

Direct mail til de nye kunder

Rigtig mange virksomheder benytter fortsat direkte markedsføring, og herunder også fysiske direct mails. Det skyldes i høj grad, at direct mail kan give modtagerne en følelse af at være VIP’s, hvilket giver virksomhederne gode muligheder for at nå igennem til modtagerne med deres budskab.

Direct Mail er på den måde en virkningsfuld markedsføringsmetode til at tiltrække nye kunder og skabe trafik til din hjemmeside på. Direct mails kan dog også bruges til at opbygge en relation til dine eksisterende kunder.

Ofte bruges direct mail til at få den specifikke kunde til at foretage en handling. Det kan være at gå ind på din hjemmeside, tilmelde sig et arrangement eller melde sig ind i virksomhedens kundeklub. Når du laver en direct mail, er det derfor også vigtigt, at du indtænker din målgruppe og finder frem til, hvad der er med til at påvirke netop denne målgruppe.

Med direct mail er det vigtigt, at budskabet er personligt og gennemtænkt, og at den giver modtageren en række forskellige handlemuligheder. Tænk over, hvad der får den potentielle kunde til at konvertere og tænk ud af boksen, når du laver din direct mail for at øge sandsynligheden for, at modtageren bliver kunde hos dig.

Magasinpost til eksisterende kunder

Selvom det er vigtigt for virksomheden at skaffe nye kunder, er det ligeså vigtigt at fastholde de eksisterende kunder. Det kan magasinpost især bruges til. Med magasinpost kan du sende medlemsblade eller andre magasiner til dine kunder op til flere gange om året.

Ved at udsende magasinpost kan virksomheden videregive faglig viden til kunderne eller medlemmerne. Dermed fungerer magasinet eller medlemsbladet også som en form for branding af virksomheden, hvor der videregives informationsrigt, fagligt indhold, der giver værdi til modtagerne.

Med et medlemsblad eller et magasin kan du dermed give dine kunder vigtig information og læsestof om det der er relevant for dem. På den måde er magasinpost også med til at styrke relationen til dine eksisterende kunder.

Hvilken løsning skal du vælge?

Om du skal vælge at udsende magasinpost eller direct mails afhænger derfor i høj grad af, hvad virksomhedens formål med at udsende fysisk post er. Vil du gerne skaffe virksomheden flere nye kunder, eller vil du give værdi til dine eksisterende kunder? Eller måske begge dele?

Direct mail fungerer godt og kan være en god løsning, hvis virksomhedens ønske er at skabe opmærksomhed og få nye eller eksisterende kunder til at fortage en handling og konvertere ved at besøge virksomhedens hjemmeside eller fysiske butik.

Magasinpost fungerer derimod godt, hvis virksomheden ønsker at videreformidle viden og give mere værdi til eksisterende kunder og medlemmer med henblik på at øge kundeloyaliteten.

Er budgettet til det, kan din virksomhed også vælge at benytte både magasinpost og direct mail for både at tiltrække og fastholde kunder.

John Nielsen