Er din webshop synlig lokalt?

lokal seo fpr webshopsMed en webshop har lokale forretninger mulighed for at sælge deres produkter til hele landet – og til udlandet, hvis man ønsker det. En webshop åbner altså for et langt større marked end blot lokalområdet, som en fysisk forretning er afgrænset til.

For at nå ud til andre dele af landet er det dog altafgørende, at webshoppen er synlig i søgeresultaterne. Der er derfor behov for søgemaskineoptimering (SEO), ligesom der er med alle andre hjemmesider.

SEO for webshops

Har du en webshop er din hjemmeside bygget lidt anderledes op end en ”almindelig” hjemmeside, der eksempelvis præsenterer serviceydelser og lægger op til, at kunden skal tage kontakt. På en webshop skal kunden kunne handle uden at tage kontakt til virksomheden. Købsprocessen skal altså køre automatisk. Derfor er det også særligt vigtigt, at din webshop er søgemaskineoptimeret.

Vi har tidligere skrevet et blogindlæg om SEO tips til webshops, hvor vi blandt andet giver tips til både strukturen på hjemmesiden, sideoptimering, brugeroplevelse, linkstruktur og andre eksterne faktorer. Blogindlægget fungerer som en god tjekliste, som spænder vidt. I dette blogindlæg zoomer vi ind på nogle af de vigtigste og mest markante forhold, der skal behandles.

Unikke produkttekster

Det kan ikke siges nok gange, at det er vigtigt, at du har unikke tekster på din hjemmeside. Dette gælder også produktteksterne. Det kan være fristende at låne producentens tekster – det har du jo fået lov til, men gør du dette laver du duplicate content.

Google belønner unikt indhold, og derfor er det også så vigtigt, at du skriver unikke produkttekster for alle dine produkter. Så er du også sikker på, at din tekst er anderledes end de af dine konkurrenter, der kopierer indholdet fra producenten – og dermed kommer du et skridt foran.

Synes du det virker uoverskueligt at skulle skrive unikke produkttekster for alle dine produkter, så start med de bedst sælgende produkter. Overvej hvad det er dine kunder søger efter, når de leder efter disse produkter, og sørg for at flette disse søgeord med i produktteksterne.

Gør din hjemmeside interessant i søgeresultaterne

Når din webshop bliver vist i søgeresultaterne er den præsenteret med en titel og en beskrivelse. Det er dette, der skal lokke kunderne ind i din online forretning. Derfor er det også vigtigt, at du bruger denne tekst til at vække kundens interesse.

Til at kunne påvirke, hvad der skal stå i titlen og metabeskrivelsen, kan WordPress pluginet Yoast SEO med fordel benyttes. Her kan du selv angive både titel og metabeskrivelse. Sørg for at bruge dit vigtigste søgeord for hvert produkt i titlen, da denne er en vigtig rankingfaktor.

lok brugere ind på din hjemmeside med en god seotitel og metabeskrivelse

Metabeskrivelsen er derimod ikke en rankingfaktor, men det er med denne, at du kan påvirke brugerne til at klikke sig videre til din webshop. Den er altså ikke helt uden betydning, selvom den ikke direkte påvirker placeringen i søgeresultaterne. Indirekte kan man dog sige, at den påvirker søgeresultaterne lidt. Ved at have en god tekst, klikker brugerne sig videre til din hjemmeside – du får altså en højere klikrate (Click Through Rate/ CTR). Herfra skal du så sørge for, at brugerne bliver på din side og klikker sig videre eller køber produktet – så undgår du også, at din afvisningsprocent (bounce rate) stiger.

Strukturerede data er særligt vigtigt

Strukturerede data er den måde, hvorpå du kan fortælle søgemaskinerne, hvad din hjemmeside handler om. Det gælder også på webshops, hvor du har mulighed for at angive data om produktbeskrivelser, priser, lagerstatus, anmeldelser m.m. Dette bidrager til, at brugerne får mere information om produktet, inden de klikker sig videre til din webshop.

Strukturerede data virker for mange teknisk og kompliceret, men sådan behøver det ikke at være. Yoast har også lavet et WordPress plugin (Local SEO), der netop kan håndtere de vigtigste strukturerede data for dig – så slipper du selv for at skulle kode.

Glem ikke det lokale marked

Alt det ovenstående bidrager til øget synlighed i søgeresultaterne. Det påvirker altså ikke kun de lokale søgeresultater, men er gældende i hele landet. Selvom en webshop kan handle med personer i hele landet, bør webshoppen ikke glemme det lokale marked.

Er webshoppen i forlængelse med en butik, burde det så ikke være muligt for kunden selv at afhente sine varer, der er bestilt online – og dermed spare fragten? Bør kunden ikke også hurtigt kunne få rutevejledningen til din forretning/ afhentningsstedet? Og bør kunden ikke også kunne se åbningstiderne for, hvornår varerne kan afhentes?

Svaret til ovenstående spørgsmål er selvfølgelig: Ja. Derfor bør du som webshopejer også fokusere på lokal SEO. Du har nok lagt mærke til, at når du søger efter noget på Google, så finder søgemaskinen først og fremmest lokale resultater. Dette er særligt en fordel for dig, der tilbyder afhentning fra din fysiske butik.

Lokal SEO bygger blandt andet på strukturerede data. Det betyder, at du bør angive adresse og åbningstider i dine strukturerede data. På den måde vil din webshop også blive fundet på Google Maps.

Er din webshop bygget i WooCommerce er det let for dig, at arbejde med lokal SEO for din webshop. Igen har Yoast udviklet et plugin specielt til formålet: Local SEO for WooCommerce. Her kan du altså angive adresse og åbningstider med henblik på strukturerede data.

Derudover giver pluginet også mulighed for at du kan udvide din kontaktside, hvorfra brugeren kan indtaste sin egen position og derfra få en rutevejledning til din forretning. Pluginet tilføjer også ”Local Store Pickup” til WooCommerce-menuen for Forsendelse/ Shipping.

lokal seo i woocommerce

Kilde: Yoast

Hvorfor er lokal SEO vigtig for webshops?

Når du har en webshop, konkurrerer du også i et meget konkurrencepræget marked. Øget konkurrence er en naturlig følge af et større marked. Derfor kan du omvendt også se, at konkurrencen bliver mindre, når der kun ses på det lokale marked.

Det er ikke alle webshops, hvor det giver mening at arbejde med lokal SEO. Har du en fysisk forretning giver det i høj grad mening. Tilbyder du, at dine kunder selv kan afhente de bestilte varer, så giver det også mening. Er dette ikke tilfældet, bør du måske ikke give dig i kast med lokal SEO.

Giver det mening for dig og din webshop med lokal SEO, så kan det vise sig at være meget givende for din forretning. Når personer søger efter en lokal forretning er det oftest fordi de er købsmodne. Det betyder, at de søger efter en forretning, hvor de kan købe en specifik vare. Her kan din webshop hurtigt give kunden den ønskede information om varen, om varen er på lager, og hvornår kunden kan få varen (fx afhentning senere samme dag).

Vil du vide mere om, hvordan du ellers kan arbejde med lokal SEO, kan du læse vores blogindlæg om emnet: Har du en strategi for lokal SEO? Som webshopejer kan du også med fordel anvende Google Shopping Ads. Læs vores blogindlæg om Shopping Ads her.

 

Har du brug for hjælp til SEO og lokal SEO? Så kontakt os!

 

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

 

John Nielsen