Søgehistorik kan gøre din ferie dyrere

Din søgehistorik kan gøre din ferie dyrere

Søgehistorik kan gøre din ferie dyrere

Det lyder utroligt, men det er faktisk sandt. Måske har du også selv oplevet, at den rejse, du har kigget på flere gange, bliver dyrere for hver gang. Det er ikke kun synsbedrag, men et trick som særligt flyselskaber benytter sig af.

Fænomenet kaldes for prisdiskriminering, og selvom du måske ikke har hørt om det før, så er det ikke et nyt fænomen. Faktisk er det et begreb vi har stødt på de sidste par år lige op til sommerferien, hvor alle søger efter sommerferierejser.

Dine spor på internettet kan spores

Grunden til, at du kan opleve prisdiskriminering skyldes, at virksomhederne følger de spor, som du lægger, hver gang du klikker dig rundt på internettet. Dermed kan virksomhederne se, at du måske kigger på den samme rejse flere gange – og det er et tegn på, at du er interesseret i denne rejse, og at du højst sandsynligt derfor også snart køber denne rejse.

Når du viser din interesse gentagne gange for den samme rejse, kan du derfor også opleve, at prisen stiger i forhold til det, du så rejsen til først.

Det er cookies, der er sladderhanken. Når du søger på internettet og klikker rundt på forskellige sider, bliver der lagt cookies på din computer. Cookies er små tekstfiler, der gemmer information om din adfærd, og kan derfor også gemme information om, at du har kigget på en bestemt rejse op til flere gange.

Et spørgsmål om udbud og efterspørgsel

Udbud og efterspørgsel på rejser

Ifølge BT bliver påstandene om denne prisdiskriminering skudt ned af IDAs it-sikkerhedsekspert, Jørn Guldberg. Han udtaler, at det er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel, og at grunden til, at nogen måske har oplevet en ændring i priserne kan være fordi andre har købt billetter i mellemtiden. Når andre køber billetter stiger efterspørgslen, og derfor kan virksomheden også sætte prisen lidt op.

Selvom udbud og efterspørgsel selvfølgelig også påvirker priserne – særligt i rejsebranchen, så er prisdiskrimination ikke kun rygter. Ifølge BT har 40% af de adspurgte i en undersøgelse fra IDA sagt, at de helt sikkert har oplevet prisdiskrimination – og 26% har en mistanke om, at de er blevet udsat for det.

Ikke kun fly- og rejseselskaber

Det er ikke kun fly- og rejseselskaber, der benytter sig af cookies til at justere priserne. En undersøgelse tilbage fra 2014 viste, at personer, der generelt søgte efter luksusvarer også blev præsenteret for dyrere varer andre steder på internettet.

Der har også tidligere været rygter om, at personer, der søger fra en Mac, også bliver eksponeret for dyrere priser – eller at der bliver skelnet mellem ”dyre postnumre”. Om der er hold i disse påstande, er der ikke fundet beviser på endnu, men det kan godt lade sig gøre. Cookies kan nemlig også spore, hvilken enhed en person bruger til at søge fra, lige som personens geografiske område kan kortlægges.

Cookies er ikke farlige

Selvom det er cookies, der gør prisdiskrimination muligt, så er cookies ikke spor farligt. Stort set alle virksomheder (og hjemmesider) anvender cookies. Google Analytics, som tracker brugernes færden på et website, er et eksempel på, at der bliver lagt en cookie. Den information bruger hjemmesideejere typisk til at se besøgsstatistikker (hvor mange besøger hjemmesiden), samt til at se besøgsadfærden (hvilke sider ser brugerne).

Denne viden kan bruges til at optimere hjemmesiden, så den bliver lettere at navigere rundt på, så indhold på siderne kan optimeres, så der kan konverteringsoptimeres m.m. Cookies er med andre ord også til gavn for brugerne.

For en webshop kan cookies også give brugerne/ kunderne en bedre service. Dette gøres ved eksempelvis at huske de varer, som kunden har lagt i kurven. Derudover bruges cookies også til retargeting kampagner på både Facebook og Adwords, så brugerne bliver eksponeret andre steder på nettet for annoncer med produkter, de har kigget på.

Undgå prisdiskrimination

Undgå prisdiskriminationer på rejsesøgningen

Selvom cookies ikke er en dårlig ting for dig, så kan det være rart at vide, at man ikke er i risiko for prisdiskrimination, når man bestiller ferie. Du får her 3 simple råd:

  1. Slet cookies

Når du har fundet den rejse, du vil købe (eller et andet produkt, hvor du synes, at prisen har ændret sig), så slet alle dine cookies inden du bestiller. Du sletter cookies via din browsers indstillinger.

Vær opmærksom på, at når du sletter cookies, så skal du på ny logge ind de steder, hvor du ellers normalt er automatisk logget ind – eksempelvis Facebook.

  1. Bloker cookies

Vælger du at blokere for cookies, skal dette også gøres via din browsers indstillinger. Når du blokerer cookies, vil du heller ikke blive eksponeret for retargeting-annoncer fra de hjemmesider, som du har besøgt.

  1. Surf anonymt

Når du surfer anonymt, bliver der ikke gemt cookies. Det betyder, at der ikke bliver gemt information om din adfærd. De mest anvendte browsere i dag tilbyder hver deres version af en anonym browser:

  • Chrome: Inkognito-vindue
  • Internet Explorer: InPrivate browsing
  • Safari: Privat browser
  • Firefox: Privat vindue
  • Opera: Privat vindue

Bruger din virksomhed cookies?

Cookies er som nævnt ikke farlige, men er derimod et effektivt redskab for virksomheder. Her giver særligt retargeting gode muligheder for at fange de personer, der allerede har vist en interesse for din virksomhed eller for dit produkt.

Vi anser også Google Analytics for at være en selvfølge for alle hjemmesideejere. Uden Google Analytics, hvordan skal du så optimere på din hjemmeside?

Er du i tvivl om, hvordan du kommer i gang med Google Analytics eller med retargeting, så kontakt os. Så tager vi en snak om dine behov og muligheder. Udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig.

 

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen