Markedsføringsloven | En hurtig introduktion til digital markedsføringsdelen

Det kan godt være kedeligt at beskæftige sig med den juridiske del af markedsføring. Men det er desværre ikke et emne, man kan komme udenom. Alle skal overholde Markedsføringsloven. Loven skal nemlig sikre, at virksomheder ikke vildleder forbrugeren ved at afgive falske informationer eller indtryk igennem deres markedsføringsaktiviteter. Den sikrer ligeledes, at virksomhederne konkurrerer på fair og lige markedsføringsvilkår. Du skal derfor sørge for at overholde Markedsføringsloven ved at være bekendt med den. Det kan dog være et sejt træk at gennemlæse loven fra en ende til en anden, så denne artikel vil gennemgå nogle af de essentielle punkter. Forhåbentlig vil du herefter have en bedre forståelse af Markedsføringsloven, så du selv kan kaste dig ud i en dybere undersøgelse.

God markedsføringsskik

§ 3-9 i Markedsføringsloven omhandler bl.a., at du skal overholde god markedsføringsskik. Markedsføringen må ikke være vildledende på sådan en måde, at den gennemsnitlige forbruger træffer deres købsbeslutning på urigtige og uforståelige oplysninger. Du må hellere ikke skjule eller undlade vigtige oplysninger, der skal bruges i beslutningsprocessen. Det er ligeledes ulovligt at chikanere og presse forbrugeren på sådan en måde, at vedkommende ikke længere har valgfrihed. Der skal yderligere tages særlige forbehold, når man markedsfører mod børn og unge, da de er nemmere at præge samt påvirke i en bestemt retning. Dette gælder især på de sociale medier, hvor man tydeligt skal vise, hvis der er tale om markedsføring.

Reglementer for at drive en webshop

Hvis du ejer en webshop, er der flere ting, som du skal have styr på. Du skal altid sørge for, at dine handelsbetingelser er lovlige og opdaterede. Salgs- og leveringsbetingelserne skal være nemme at finde, og kunderne skal aktivt godkende dem, når de foretager et køb. Du skal også vise varens fulde pris inden købet, dvs. at alle tillæg såsom leveringen og moms skal medregnes og præsenteres for kunden. Det er også vigtigt, at dine kontaktinformationer er nemme at finde på din hjemmeside. Dit virksomhedsnavn og CVR-nummer skal også være tydelig på hjemmesiden, så forbrugeren ikke er i tvivl om, hvem afsenderen er. Derudover skal du huske, at reklamationsretten for e-handel er ligesom ved den fysiske handel, det vil sige 2 år.

E-mailmarkedsføring

§ 10 i Markedsføringsloven omhandler elektronisk post; herunder e-mails. Du må ikke udsende direkte markedsføring via e-mails til personer, som ikke har givet deres samtykke til handlingen. En kunde skal derfor afgive sin e-mailadresse, velvidende at denne handling kan resultere i modtagelsen af markedsføringsmateriale. Al elektronisk post skal derfor have modtagerens samtykke. Det vil sige, at du tydeligt skal oplyse kunden om, at e-mailen kan blive benyttet til markedsføring. Når en kunde skal tilmelde sig et nyhedsbrev, skal de aktivt selv godkende betingelserne og modtagelsen af e-mailsene. Du må altså ikke på forhånd have afkrydset sådan et felt for kunden. Derudover skal det også være nemt for vedkommende at melde sig fra igen. Du må dog gerne markedsføre lignende produkter til en kunde, som før har afgivet en e-mail ved et bestemt køb.

Markedsføring via de sociale medier

Det skal fremgå tydeligt, hvis der er tale om markedsføring på de sociale medier. Markedsføring må ikke være skjult på de sociale medier, hvilket betyder, at et givent markedsføringsopslag skal indeholde en af etiketterne; reklame, sponsoreret eller annonce. Derudover skal det være tydeligt, hvem afsenderen er, det vil sige, hvilken virksomhed som direkte eller indirekte markedsfører deres varer.

 

Vi håber, at denne korte introduktion til digital markedsføring i Markedsføringsloven har øget dit kendskab til nogle af de essentielle punkter, du skal holde øje med. Vi anbefaler dog, at du også selv gennemlæser Markedsføringsloven, da denne artikel som sagt kun er et udsnit af selve lovgivningen. Du er også velkommen til at kontakte os, hvis du har nogle spørgsmål til artiklen eller digital markedsføring.

John Nielsen