Undgå dette på sociale medier

Dette skal du undgå på de sociale medier

Undgå dette på sociale medier

Langt de fleste virksomheder anvender i dag et eller flere forskellige sociale medier. Hvis din virksomhed ikke er på de sociale medier, så bør du oprette en profil med det samme! Der er mange fordele ved at være på de sociale medier. Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal gribe det an, kan de se vores guide til at lægge en strategi for sociale medier.

Der findes ikke en facitliste til, hvordan man bruger de sociale medier korrekt, og langt de fleste har helt sikkert også en mening om, hvad der virker, og hvad der ikke virker.

Det er selvfølgelig forskelligt fra branche til branche, hvad man oplever succes med. Det afhænger også af, hvilket sociale medie, man anvender. Der er dog nogle ting, som du bør undgå, når du arbejder med en virksomheds sociale medier. Vi gennemgår her nogle af de ting, som du som virksomhed bør undgå.

Sociale medier er ikke en direkte salgskanal

Sociale medier er ikke en salgskanal

Mange virksomheder begår den fejl, at de poster en masse gode tilbud ud via deres sociale medier. Dette er dog noget, som langt de fleste brugere finder irriterende. Dog vil brugerne gerne se nogle af dine tilbud på de sociale medier, så det gælder om at finde den gyldne mellemvej.

Du kender det sikkert godt selv – du er heller ikke interesseret i at blive bombarderet med en masse ligegyldige tilbud, men omvendt er det også træls at gå glip af et virkelig godt tilbud.

Har du mange tilbud, bør du altså kun udvælge de bedste at vise på dine sociale platforme. Og så bør du tænke på, hvordan du ellers kan give dine følgere værdi. Om det er med konkurrencer eller en form for freebie – det afhænger af din virksomhed, din branche og selvfølgelig af, hvem dine følgere er.

Del kun relevant viden og information

Del kun relevant indhold på sociale medier

Når en virksomhed oprettet en profil på de sociale medier, er det vigtigt, at virksomheden lægger en strategi for dette. Strategien skal bland andet omfatte, hvad målet med profilen er. Derudover er det vigtigt, at der bliver fastlagt en Tone of Voice.

Denne Tone of Voice angiver, hvad virksomheden vil stå for, og derfor er det også vigtigt at man holder sig inden for denne. Hvis dine følgere ikke kan se en sammenhæng i dine opslag, er der risiko for, at de stoppe med at følge dig.

Det kan også være, at hvis virksomheden bliver ved med at dele nyheder og information, der slet ikke er relevant for virksomheden eller branchen, så ser følgerne ikke nogen grund til at følge virksomheden længere. Når en bruger på de sociale medier vælger at følge en virksomhed, er det typisk fordi brugeren har en form for relation til virksomheden, hvad enten det er som kunde, eller fordi man har en interesse inden for branchen.

Lav ikke for mange opdateringer

Lav ikke for mange opdateringer

Det kan være, at du og din virksomhed har meget på hjerte. Derfor kan det også være fristende at lave rigtig mange statusopdateringer på tværs af de forskellige sociale medier. Her er det dog vigtigt at begrænse sig. Ligesom du kun bør poste relevant viden og information, bør du heller ikke dele alt, hvad du kommer i nærheden af – eller i hvert fald bør du sprede det lidt ud.

For mange opdateringer (typisk flere i løbet af hele dagen) kan opfattes som spam – særligt hvis det er ’tomme’ tilbud eller opslag uden relevans.

Glem ikke at lave opdateringer jævnligt

Selvom du ikke skal lave for mange opdateringer, er det dog stadig vigtigt, at du husker at lave opdateringer. Hvis du ikke bruger dine profiler jævnligt, så glemmer brugerne, at de følger dig.

Desuden – hvis du ikke bruger de sociale medier, hvorfor så have en (inaktiv) profil?

Svar på alle henvendelser

Svar på alle henvendelser

Brugere ser i højere og højere grad de sociale medier, som et kommunikationsrør til virksomheder. Derfor findes der efterhånden også en del virksomheder, som bruger de sociale medier som en del af deres kundeserviceafdeling.

Svarer du ikke på de henvendelser, din virksomhed modtager på de sociale medier, risikerer du, at dine følgere ikke længere vil følge dig. Når der ikke bliver svaret på brugernes henvendelser, lever du ikke op til den værdi, som brugerne forventer. Sker dette, har brugerne heller ikke noget formål med at følge dig, og du risikerer altså at miste kunder og potentielle kunder.

Når du svarer på kundernes henvendelser, får du også mulighed for at forbedre din information eller dine produkter. Lyt til, hvad brugerne siger, hjælp dem med deres problemstillinger og spørgsmål.

Er du i tvivl om, hvad der virker?

Hvis du er i tvivl om, hvad der virker, så søg inspiration blandt dine konkurrenter. Tjek deres sociale profiler. Hvilken type opslag laver de? Hvilke får de flest interaktioner på?

At få inspiration fra sine konkurrenter eller fra andre i beslægtede brancher kan være dit springbræt til at få lagt en stærk strategi for de sociale medier – og dermed også få succes på de sociale medier.

 

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.


Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.
Dorte Haastrup
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *