Derfor skal du have en marketingstrategi

marketing strategiHar du overblik over din markedsføring? Eller får du kun produceret sporadisk indhold, når det lige passer ind i kalenderen, som ikke giver resultater?

Og hvad med dine platforme. Ved du, hvor din målgruppe befinder sig?

Har du ikke det fulde overblik, får du heller ikke de resultater du ønsker, og det kan hurtigt påvirke både konverteringer og humør.

Med en marketingstrategi får du samlet det hele i én samlet plan, hvor du får overblik over de forskellige platforme, hvordan du kommunikerer til din målgruppe… Det er et af de vigtigste step, du som virksomhed kan gøre inden marketingaktiviteterne bliver skudt i gang.

Er du klar til at komme i gang med din marketingstrategi? Så kan du altid kontakte os via kontaktformularen nederst på siden. Du kan også læse mere om, hvorfor en marketing strategi er nødvendig nedenfor.

Marketingstrategi vs. Marketing plan

Inden vi dykker ned i, hvorfor en marketingstrategi er en god idé, vil vi lige slå fast en gang for alle, hvad forskellen er på marketingstrategi og marketingplan. De to bliver nemlig indimellem forvekslet, og er ikke helt det samme.

I korte træk er en marketingstrategi din virksomheds overordnede strategi. I denne skal du inkludere din virksomheds overordnede mål, målgruppe, kanaler, tone of voice samt ofte også en gennemgang af de 4 p’er og marketingmix.

En marketingplan er i grove træk den plan, du skal bruge, når du vil føre dine marketingaktiviteter ud i livet. Det er således en plan for eksekveringen af aktiviteterne, og indeholder bl.a. KPI’er, budget og roller.

Begge er gode at have, hvis du for alvor vil have succes med din markedsføring og derfor kan du nedenfor læse mere om fordelene ved at have en marketingstrategi i virksomheden.

Kommunikér direkte til målgruppen

En Marketingstrategi indeholder som nævnt flere forskellige emner. En af dem er en klarlægning af, hvem din målgruppe er. Du opnår intet ved at skyde med spredehagl og håbe på, at du rammer en tilfældig kunde. Og du opnår samtidig ingen resultater, hvis du prøver at kommunikere til alle. Det er langt fra alle, der vil synes din ydelse eller dit produkt er et godt match for dem, og af samme årsag bør du derfor have klarlagt, hvem din målgruppe er. Ved hjælp af målgruppedefiniton og personaer kan du finde frem til, hvem din kernemålgruppe er og dermed kan du bedre kommunikere ud til denne gruppe. Det handler ikke om, hvor godt jeres produkt er, eller hvor gode I er. Det handler om, hvilken forskel I kan gøre for en potentiel kunde. Og det kan I få klarlagt i jeres marketingstrategi, så I får kommunikeret klart og tydeligt ud til målgruppen.

Du ved, hvor du skal markedsføre dig selv – og hvor du ikke skal

En marketing strategi gør det klart, hvor din målgruppe befinder sig, og dermed bliver det også klart for dig, hvor du skal markedsføre dig selv. Du får ikke noget ud af at annoncere i aviser, hvis din målgruppe er teenagere på Instagram. Med marketingstrategien sikrer du dig, at dit budget bliver brugt på de bedste platforme til din virksomhed, så du får mest ud af resultaterne.

Hjælper dig i mål

i mål med markedsføringHvordan kan du vide, om din virksomhed er i mål og har opnået den ønskede succes, hvis du ikke kan måle på det? Det kan du ikke. Derfor er en strategi for din markedsføring vigtigt, fordi den tvinger dig til at sætte mål på det, du vil. Når du har opsat forskellige mål, kan du herefter finde frem til, hvordan du opnår disse mål. Og når alt dette er kortlagt, kan du nemt finde måle og finde frem til, hvilke aktiviteter, der har givet dig de ønskede resultater, og hvilke der ikke har.

Giver dig overblik over plan og budget

En god marketingstrategi indeholder også et overblik, hvilke kanaler I skal benytte alt efter hvor jeres målgruppe er. Når I har styr på kanalerne, vil det være fornuftigt også at have en decideret marketing plan og et marketingbudget inkluderet i jeres strategi. På den måde ved I med sikkerhed, hvor pengene skal bruges og hvad I skal lave af indhold å de forskellige kanaler.

Samtidig er jeres marketingstrategi med til at sikre, at jeres ressourcer bliver brugt effektivt og fornuftigt, så I opnår de bedste resultater for virksomheden.

Sikrer en klar tone of voice

Det er langt fra alle virksomheder der har én enkelt eller to, der konsekvent laver indhold til brug i markedsføringen. Er I flere der producerer forskellige typer af indhold til brug på forskellige kanaler, kan marketingstrategien være guld værd for jer. I denne strategi vil I nemlig også, hvis I har lavet en god strategi, finde information omkring, hvordan virksomhedens tone of voice skal være på alle kanaler. Med strategien kan I definere, hvordan I ønsker at der kommunikeres, så kommunikationen forbliver ens og skaber genkendelighed.

Sætter jer foran konkurrenterne

markedsføring vindereEndeligt kan en marketingstrategi være med til at adskille jer fra jeres konkurrenter ved at få styr på jeres samlede aktiviteter, så alle i virksomheden ved, hvilket mål I arbejder hen imod. I vil have et klart mål og alle ved, hvilke egenskaber der adskiller jer fra konkurrenterne. I opnår med andre ord bedre resultater, fordi hele virksomheden arbejder mod et samlet fælles mål.

Større synlighed og brand awareness

Når jeres strategi er på plads, vil I uden tvivl have et bedre udgangspunkt for jeres markedsføring. Med denne vil I således bedre kunne skabe resultater og opnå større synlighed og brandkendskab. Og tiden der bruges på at producere strategien er givet godt ud.

Få styr på din marketing én gang for alle

Som du kan læse af ovenstående, er der flere fordele ved at have en marketingstrategi i din virksomhed. Den vigtigste fordel ved en marketingstrategi er, at du som virksomhed får det fulde overblik over, hvordan I opnår jeres individuelle mål og KPI’er.

Men nu hvor du ved, at sådan en strategi er særdeles vigtig, er tiden kommet til at lave en. Synes du det virker uoverskueligt? Så fokusér på det, du er god til, og lad os klare det, vi er bedst til. Vi kan hjælpe dig med en solid marketingstrategi, der hjælper dig i mål med din markedsføring. Og i sidste ende giver dig mere trafik og flere leads og konverteringer. Nedenfor finder du vores kontaktformular, som du kan udfylde, hvis du også gerne vil have hjælp til din strategi. Vil du hellere tinge til os, kan du også gøre det, på telefon 70 13 63 23.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen