Derfor skal du bruge TikTok – 4 måder at bruge mediet på

En online tilstedeværelse er efterhånden en nødvendighed for virksomheder, hvis de gerne vil opnå større synlighed, brandkendskab eller flere salg. De sociale medier er ingen undtagelse, og hvis du gerne vil øge din synlighed og brandkendskab, bør du overveje at kigge nærmere på det sociale medie TikTok.

TikTok er blevet et fremadstormende medie for unge generationer med hang til dansevideoer. Og så tænker du måske, hvad kan jeg som virksomhed få ud af at være på TikTok? Særligt hvis du allerede er på de andre sociale medier?

TikTok giver dig en anderledes og unik måde at interagere med din målgruppe på, hvis du bruger det rigtigt. Nedenfor kan du læse alt om, hvad TikTok er, og hvordan du kan bruge det i din marketing til at opnå større synlighed.

Vi kommer ind på følgende:

  1. Hvad er TikTok?
    1. Hvordan virker det? – Anderledes algoritme
  2. Hvorfor er det relevant at være på TikTok som virksomhed?
    1. Find ud af, om målgruppen er på TikTok
  3. 4 måder at bruge platformen på
    1. Organisk rækkevidde
    2. Brugergenereret indhold
    3. Annoncering
      1. In feed annoncer
      2. Take over
      3. Hashtag challenges
      4. Brand lenses
    4. Influencer marketing
  4. Gør det sjovt

Hvad er TikTok?

TikTok er et socialt medie som så dagens lys i 2016 i Kina. Under Corona pandemien oplevede mediet en øget stigning i popularitet verden over, og den er fortsat støt stigende. I Danmark er der lige nu ca. 200.000  antal brugere, hvor der på verdensplan er over 1 mia. brugere. TikTok er et medie, hvor brugerne har mulighed for at lave små korte videoer mellem 5 og 60 sek. varighed. Videoerne er ofte ledsaget af musik, og er primært videoer af dans, dyr, humoristiske ting eller andre sjove og uformelle videoer. Med TikTok har du desuden mulighed for at redigere dine videoer med forskellige filtre og tekster.

Hvordan virker det? – Anderledes algoritme

Selvom mediet på sin vis kan minde om mange af de andre sociale medier, så er dens algoritme i en kategori for sig. På TikTok har du to feeds ved siden af hinanden – For You Page (også kaldet FYP) og following page (følgerside). På din FYP vil du få vist videoer som er skræddersyet til dig, baseret på, hvilke videoer du i forvejen har brugt lang tid på at se. Jo mere du interagerer og engagerer i content, jo bedre vil mediet være til at vise dig videoer som interesserer dig. Algoritmen analyserer nemlig dine videoer, og indholdet i disse for at give dig andre lignende videoer. På din Following page vil du kunne se dem, du allerede følger.

Hvorfor er det relevant at være på TikTok som virksomhed?

TikTok er relevant for dig og din virksomhed fordi det er medie der stiger i popularitet. Med så mange brugere, både danske og internationale er der stor mulighed for at nå ud til rigtig mange brugere, og på den måde gøre dig synlig. Endvidere har mediet den fordel, at det har fokus på videoer, og lige præcis video marketing er en vigtig del af enhver marketing strategi. Dermed har du nemt mulighed for at synliggøre dig selv gennem disse videoer.

Find ud af, om målgruppen er på TikTok

Målgruppen på TikTok er i høj grad Gen Z, i alderen 16-24, men både yngre og ældre brugere findes på mediet. Derfor er der også gode muligheder for at opnå stor rækkevidde til en lang række forskellige brugere og aldersgrupper.

Som virksomhed bør du undersøge, om din målgruppe er på TikTok. Samtidig bør du også overveje om det er det rette medie for dig. Da der er stor fokus på underholdningsværdi og uformelle videoer, er det en noget anderledes måde at være synlig på fremfor på Facebook og Instagram. Derfor skal du nøje tænker over, om du er klar til at nedtone det professionelle, til fordel for det mere humoristiske. Er du det, så er der mange gode måder, hvorpå du kan opnå større synlighed på mediet.

4 måder at bruge platformen på

Nu hvor du er klar over, hvad TikTok er for et medie, er du klar til at blive klogere på, hvilke måder du kan bruge mediet på. Som udgangspunkt er der fire forskellige måder at bruge mediet på. Det er enten organisk/eget indhold, brugergenereret indhold, betalt/annoncering eller influencer marketing.

Organisk rækkevidde

På mange måder minder TikTok om mange af de andre sociale medier som eks. Snapchat og Instagram, men forskellen mellem de forskellige medier er, at du med TikTok har mulighed for at opnå en stor organisk rækkevidde.

Hvis du ikke er helt sikker på, om din målgruppe er på Tiktok, eller om mediet er det rette for dig, kan det være en god idé at undersøge mediet nærmere. Derfor skal du til at starte med ikke begynde på annoncering, da du først skal lære mediet at kende, samt finde frem til din målgruppe. Det har du mulighed for med organisk indhold. Ved at oprette en konto på mediet, kan du kreere letfordøjelige og sjove små videoer som underholder brugerne. Du skal have fokus på sjovt og anderledes indhold, som brugerne har lyst til at se og dele. Du opnår flest visninger af dit indhold, jo flere der deler det. Sørg for, at du fanger brugerne inden for 1-2 sek. af din video. Ellers så har du ikke en chance for, at de rent faktisk vil se videoen til ende.
Tænk desuden over, hvordan du kan lave spændende videoer. Det kunne eks. være, hvordan et produkt bliver lavet, hvordan det er at arbejde hjemmefra, en typisk dag på kontoret, give viden til dine brugere osv. Det vigtigste aspekt at huske på er, at du ikke skal være formel. TikTok er et medie, hvor der er plads til at vise andre og skæve sider af din virksomhed eller dig som person.

Brugergenereret indhold

Du behøver ikke nødvendigvis at lave dit eget indhold, hvis du gerne vil opnå succes på TikTok. Du kan i stedet vælge at benytte dig af brugergenereret indhold, (også kaldet UGC). Her kan du vælge, at det i stedet for dig, er dine kunder som fremviser dine produkter, eks hvordan de bruger dine produkter i videoer, og tagge dit produktnavn. Dermed kan du nemt og gratis opnå en stor eksponering og øget synlighed. Du sparer samtidig en del tid, da du ikke selv skal stå for en masse indhold. Du har dog ikke nogen kontrol over, hvad brugerne lægger op i dit navn.

Annoncering

TikTok er selvfølgelig også hoppet med på vognen med annoncering. Og her er der rigtig mange muligheder for at være med. Der er nemlig hele 4 typer af annoncering på platformen. Derfor har du gode muligheder for at opnå en større synlighed gennem forskellige annoncetyper. De fire typer er:

In feed annoncer

Denne type annonce vises i feedet mellem de mange forskellige videoer. Videoannoncerne leder dig ofte videre til virksomhedens hjemmeside. Disse annoncer er ikke ret dyre, men til gengæld er ulempen også, at brugerne nemt kan scrolle forbi dem. Med disse annoncer har du mulighed for at få flere besøgende og flere konverteringer, såfremt du rammer den rette målgruppe.

Takeover

Med en takeover på TikTok bliver der vist en annonce i fuld skærmstørrelse, ligeså snart brugeren åbner app’en. Reklamen leder brugeren videre til din hjemmeside.

Hashtag challenges

Hashtagget kender du sikkert fra andre medier. På TikTok har du mulighed for at sponsorere en hashtag challenge. Når du sponsorerer en hashtag challenge får du et banner vist i TikToks Discover sektion. Denne form for reklame/annoncering opfordrer brugerne til at engagere sig med dit brand.

Brand lenses

Brand lenses giver din virksomhed mulighed for at lave et filter, som brugerne kan anvende i deres videoer. Denne type filter er en rigtig god måde at inddrage dine brugere på, fordi de får mulighed for at engagere sig i dit brand. Det kan med tiden give flere konverteringer. Når du skal lave et filter, vil det være bedst at lave et, der er i tråd med din virksomhed.

Der er således rigtig mange muligheder for at annoncere på TikTok og derigennem nå din målgruppe. Her handler det om at prøve sig frem og se, hvad der fungerer for dit brand.

Influencer marketing

Du kender med garanti influencer marketing fra bl.a. Instagram. Det er da heller ingen undtagelse, at du på TikTok også har mulighed for influencer marketing. Du skal dog være opmærksom på at udvælge de rette influencere, som har den målgruppe/de følgere, som du sigter efter at nå. Det nytter ikke at vælge en influencer som fokuserer på en helt anden branche end du er. Kan du finde den/de rigtige, er der gode muligheder for at få promoveret dit brand eller produkt ud til rigtig mange følgere gennem influencere. Proceduren for influencer marketing ligner meget den på Instagram.

Gør det sjovt

TikTok er et medie i rivende udvikling, men som mange virksomheder endnu ikke har fået øjnene op for. Derfor kan du med fordel hoppe med på TikTok bølgen og komme foran dine konkurrenter. Du har mulighed for at opnå et større brandkendskab og synlighed, når du vælger at være på TikTok. Det gælder uanset, om du vælger at være tilstede gennem organisk indhold, betalt indhold, via annoncer og influencere eller gennem brugergenereret indhold.

Hvis dit mål er at nå ud til særligt den yngre del af befolkningen, er TikTok et rigtig godt medie. De vil nemlig ikke bombarderes med traditionelle reklamer og tydelige salgsannoncer, men foretrækker autentisk og underholdende indhold. Derfor er TikTok et ideelt medie at nå lige præcis denne målgruppe. Du skal blot huske på, at det ikke skal være formelt og fint, men i stedet sjovt og anderledes. Brug blot telefonen til at filme sjove ting fra hverdagen og læg op til, at brugerne engagerer sig i din virksomhed. På den måde kan du på sigt skabe synlighed og konverteringer.

Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage

Maria Røser