Derfor skal du bruge struktureret data – 5 fordele

Hvis du nogensinde har hørt, at struktureret data er søgemaskinernes sprog, er det helt korrekt. Struktureret data har hele tiden været en vigtig del af virksomheders SEO, men rigtig mange udnytter ikke denne type, selvom det rent faktisk er nødvendigt.

Google forsøger hele tiden at blive bedre, hvilket betyder, at de vil give brugerne de bedste og mest præcise søgeresultater ift. brugernes søgning. Når din virksomhed begynder at bruge struktureret data, vil Google blive endnu mere klar over, hvad din side omhandler. Det betyder, at maskinen nemmere kan matche din hjemmeside med søgeresultaterne for at give brugerne det, de efterspørger. Det er en stor hjælp for brugerne, men også en stor hjælp for dig selv, da det kan hjælpe på din SEO.

Her i artiklen kommer vi ind på, hvad struktureret data egentlig er for en størrelse, samtidig med, at du får gjort klart, hvilke fordele der er ved at implementere det.

Vi kommer bl.a. ind på:

  1. Hvad er struktureret data?
  2. 3 måder at lave struktureret data på
    1. JSON-LD
    2. Microdata
    3. RDFa
  3. 5 fordele ved struktureret data
    1. Google finder din side hurtigere
    2. Du får en højere CTR og flere konverteringer
    3. Bliv synlig med Voice Search
    4. Få kontrol over dine informationer
    5. Bliv synlig med “rich results” og knowledge graph”
  4. Slip for besværet 

Hvad er struktureret data?

Struktureret data bliver ofte også kaldt for schema markup. Det er en måde, hvorpå du forklarer søgemaskinerne, hvad det egentlig er, din side omhandler. Men fordi du ikke kan fortælle det til søgemaskinerne, som du ville med en hvilken som helst anden person, er du nødt til at bruge et ordforråd som disse maskiner forstår. Det mest populære ordforråd til dette er Schema.org, som bruges af både Google, Bing og Yahoo. Måden det foregår på er ved at indtaste en HTML kode på din hjemmeside, som således ”oversætter” dit indhold til en kode, som søgemaskinerne bedre forstår.

På den måde giver du Google, og dine besøgende, en masse informationer omkring dit indhold, eks. hvor mange stjerner andre har givet dine produkter, hvilket gør det meget nemmere for Google at finde de rette resultater frem til brugerne.

3 måder at lave struktureret data på

Uanset hvilken type virksomhed du driver, vil struktureret data kunne hjælpe dig. En restaurant vil have gavn af, at kundernes anmeldelser bliver fremhævet, såfremt de er gode, og supermarkeder kan få vist deres åbningstider, hvis der søges på dette. Er du derfor ikke kommet i gang med struktureret data, er det tid til at begynde. Nedenfor kan du læse mere om de forskellige måder at lave struktureret data på.

Alle tre måder at lave struktureret data på kan du finde inde i Schema.org. Her kan du kopiere forskellige kodetyper, og derefter få dem tilpasset, så koderne matcher din hjemmesides og dine behov. Der findes endvidere en udførlig guide til, hvordan du implementerer de forskellige typer af koder.

JSON-LD

JSON-LD er en måde at skrive koden til de struktureret data på, inde i Schema.org. Det er en Javascript kode og er den type kode som Google og bl.a. Yoast anbefaler at bruge. Koden er forholdsvis nem at indsætte, fordi du blot skal indsætte et langt stykke kode, som giver besked til Google om din hjemmesides indhold. Hermed slipper du for at kigge hver side igennem og indsætte kode på flere forskellige sider, hvilket hurtigt kan blive tidskrævende.

Microdata

Microdata er en del anderledes end JSON-LD. Det skyldes, at du med Microdata spreder koden ud over hele siden, for at fortælle Google, hvad det er, din side omhandler, og hvad du gerne vil have med i de struktureret data. Det gør, at det kan være en smule mere omstændigt, hvis du har meget der skal kigges igennem. Derfor anbefales det altid at bruge JSON-LD.

RDFa

Denne måde at lave struktureret data på, fungerer meget lig Microdata, hvor du ”markerer” HTML elementer over hele siden. Koden er dermed spredt lidt mere ud, end ved JSON-LD.

Selvom det hurtigt kan blive lidt teknisk, er det ikke besværligt at lave struktureret data. Det der kan være svært og tidskrævende er at finde ud af, hvad der er nødvendigt at have med i de struktureret data, samt hvis du ikke har lyst til at begynde på kodning. Her kan du få hjælp af et plugin til dit CMS system som kan hjælpe dig på vej.

I vores artikel fra 2016 kan du også læse mere om Schema.org, og om, hvordan du kan implementere de struktureret data gennem et plugin.

5 fordele ved struktureret data

Strukturereret data er, som tidligere nævnt, rigtig vigtige for din virksomheds synlighed. Nedenfor kan du læse mere om fordelene ved at benytte det.

Google finder din side hurtigere

Når du implementerer struktureret data på din hjemmeside, hjælper du Google med at finde frem til din side, samt at indeksere den. Endvidere kan Google også bedre forstå, hvad siden omhandler. Når Google ved, hvad din side omhandler, kan søgemaskinen også nemmere matche søgeresultater med indhold.

Du får en højere CTR og flere konverteringer

Når du bruger struktureret data, rigtigt vel at mærke, så vil du også opleve, at din CTR (klikrate) vil stige. Det skyldes, at disse data giver en ekstra information til brugerne i søgemaskinernes resultater, hvilket betyder, at der er større chance for, at flere finder din side interessant og dermed klikker på den. Brugerne har således mulighed for hurtigt at identificere, om siden indeholder det, de leder efter. Eks. kan en bageopskrift blive vist med bagetid, og anmeldelser kan også blive vist som en del af de strukturereret data. Der er dermed også betydelig større sandsynlighed for, at de køber noget hos dig, hvis de først har klikket sig ind på din side, fordi det har vækket deres interesse.

Bliv synlig med Voice Search

Det er efterhånden blevet mere og mere populært at lave Voice Search på Google. Bruger du strukturereret data har du nemmere mulighed for at dukke op i disse søgeresultater.

Få kontrol over dine informationer

Når du arbejder med strukturerer data, kan du også få en vis kontrol over, hvordan dine informationer bliver vist i Googles søgeresultater og dermed, hvordan de fremstår, når dine kunder søger på nettet.

Bliv synlig med  ”rich results” og ”knowledge graph”

Måske har du før set disse resultater, når du foretager en søgning på Google. Det er de resultater som er fremhævet med ekstra information, udover titel og metabeskrivelse som eks. antal stjerner, detaljer om en opskrift eller lign. Disse resultater skiller sig ud fra mængden, og kan derfor hjælpe dig med at blive mere synlig.

Derudover kan du med struktureret data også få muligheden for at blive vist i en af Googles ”knowledge graphs”. Med denne kan du give dine kunder og besøgende en masse information omkring dit brand, inden de overhovedet er gået ind på din hjemmeside. Det øger også din synlighed og mulighed for at få mere organisk trafik til din hjemmeside.

Vær dog opmærksom på, at der ikke er nogen garanti for, at du bliver vist i disse ”snippets”, selvom du har implementeret struktureret data korrekt.

Slip for besværet

Struktureret data er vigtige at bruge, hvis du ønsker at blive mere synlig i Googles søgeresultater, da du giver besked til Google om, hvad din hjemmeside indeholder. Det giver også dig en kontrol over, hvordan søgemaskinen opfatter dit indhold. Det er med andre ord blevet en nødvendighed for virksomheder at bruge denne type af data. Selvom der findes flere typer af strukturereret data er den bedste og mest anvendte JSON-LD som laves via Schema.org.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du implementerer de struktureret data på din hjemmeside, er du velkommen til at ringe til os på tlf. 70 13 63 23 eller skrive til os på enten mail@onlinesynlighed.dk eller via nedenstående kontaktformular. Vores specialister kan snildt hjælpe dig med opsætningen af dette, så du ikke skal tænke på det.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen