Derfor skal du bruge exit intent popups på din hjemmeside

,Kender de popups der dukker op, så snart du har valgt at forlade en hjemmeside?

Disse popups kaldes for exit intent popups. De er beregnet til at dukke op, når en besøgende på websitet udfører en bestemt handling, som eks. at flytte musen hen mod at lukke hjemmesiden ned, eller gå tilbage til søgeresultaterne.

Formålet med disse popups er at gøre brugeren opmærksom på et godt tilbud eller lign., således at brugeren bliver hængende på hjemmesiden. Exit intent popups kan være ganske effektive, hvis de bruges rigtigt. Derfor har vi her i artiklen samlet 6 grunde til, at du bør benytte dig af disse popups på din hjemmeside.

Artiklen indeholder:

  1. Øger chancen for konvertering
  2. Brug dem til A/B test
  3. Red den efterladte kurv og få et salg igennem
  4. Få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev
  5. Øg tiden der bruges på din hjemmeside
  6. Exit intent popup generer ikke brugeren
  7. Det får du ud af at implementere exit intent popups

Øger chancen for konvertering

Når en besøgende på din hjemmeside har besluttet sig for at forlade din hjemmeside uden at købe noget, er det sjældent et positivt tegn. Det betyder nemlig, at dine besøgende simpelthen ikke har fundet din hjemmeside eller dit budskab interessant nok,. Som konsekvens heraf, vælger de at forlade dig. Men vent nu lidt. Du har måske en sidste mulighed for at fange dem, lige inden de smutter?

Benytter du en exit intent popup, inden de er ved at klikke sig væk fra din side, får du en sidste mulighed for at få dem til at konvertere. Din popup kan nemlig indeholde et godt tilbud, de bare ikke må gå glip af. Eller måske en tilmelding til dit nyhedsbrev, som giver eksklusiv viden, rabatter eller lign. Ikke alene øger du chancen for konvertering, du øger også chancen for at få fat i de besøgendes kontaktinformationer, som er guld værd i din markedsføring.

Brug dem til A/B test

Hvordan du formidler dine budskaber på din hjemmeside, de sociale medier OG i dine popups på hjemmesiden har stor betydning for, om dine besøgende vælger at blive hos dig eller vælger en anden virksomhed. Det er trods alt budskabet der skal overtale dem til at blive kunde.

Derfor kan du med fordel også teste, hvilken type budskaber dine besøgende reagerer bedst på. Det kan du nemlig gøre med en popup. Når du bruger dine forskellige popups til test af diverse budskaber, kan du efterfølgende analysere på, hvilket budskab eller udseende der har fungeret bedst, ift. antal konverterede kunder. Når du tester budskaber, udseendet/designet gennem popups er det en langt mere budgetvenlig metode, end at teste forskellige landingssider hver for sig.

Red den efterladte kurv med en popup og få et salg igennem

Der kan være flere årsager til, at en besøgende forlader sin kurv. Enten har de ledt efter et bedre tilbud/rabatkode, måske har de fortrudt eller også har de simpelthen glemt at fuldføre købet midt i hverdagens travlhed. Det kan være svært at få de besøgende til at ændre mening, hvis de allerede har fortrudt/skiftet mening om varerne i kurven. Men hvis det er fordi de måske leder efter en rabatkode eller et andet tilbud, kan du ligeså godt komme dem i forkøbet ved at have en popup der tilbyder dem en rabatkode, gratis fragt eller lign. På den måde sparer de besøgende tid på at lede efter det gode tilbud, fordi du forærer dem dette med det samme. Og samtidig får du flere til rent faktisk at færdiggøre dit køb.

Få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev

Som nævnt i første punkt, så er exit intent popups enormt gode til at få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev eller andet marketing materiale, som du bare må have ud til folk. Hvis du benytter dem rigtigt, med en klar CTA og en tydelig tekst der indikerer, hvad de får ud af at afgive deres dyrebare e-mail til dig, kan du øge antallet af nyhedsbrevstilmeldinger, hvis det er det, du ønsker. Sørg dog for, at din popup ikke dukker op, hvis den besøgende allerede er tilmeldt. Det vil bare irritere mere end hvad godt er, og du risikerer at miste en potentiel kunde.

Øg tiden der bruges på din hjemmeside

Når en besøgende bevæger sig hen for at lukke din side ned eller hoppe direkte tilbage til søgeresultaterne, betyder det mindre tid brugt på din hjemmeside. Med en popup der dukker op så snart de er på vej væk, kan du øge chancen for, at de bliver på din side. Enten for at tilmelde sig et nyhedsbrev eller for at færdiggøre et køb. Når dine besøgende bliver længere tid på siden, vil det give dig en lavere bouncerate. Det signalerer til Google, at din side er værdifuld for dine brugere. Dermed kan du opnå en bedre placering i Googles søgeresultater.

Exit intent popup generer ikke brugeren

Mange almindelige popups er lavet således, at de dukker op efter et bestemt tidsinterval er gået på siden, eller hvis du når til midten af en side. Disse popups er meget irriterende for de besøgende, fordi de dukker op midt i en handling. Det betyder, at de bliver afbrudt og dermed irriteret, hvilket ikke øger chancen for at få dem til at konvertere. Når du vælger at bruge en exit intent popup i stedet, generer du ikke brugerens adfærd på siden. De er alligevel ved at smutte, så kan du jo lige så godt forsøge at lokke med noget attraktivt. Selvfølgelig vil der være besøgende som klikker væk med det samme, og forsvinder. Men sandsynligheden for, at flere stopper op, fordi de ikke bliver generet, er større.

Det får du ud af at implementere exit intent popups

Ovenstående fordele belyser tydeligt, at der er en klar fordel i at have denne type popups på sin hjemmeside, hvis de er udført korrekt.

Exit intent popups kan være ganske effektive til at nå dine besøgende en sidste gang, inden de forsvinder fra din hjemmeside. Da de allerede er på vej væk, vil det være knap så generende for dem at møde en popup. Popup’ en kan få dine besøgende til at tænke en ekstra gang. Så kan det være, at de skifter mening og vælger at færdiggøre deres køb. Når de bliver på din side i længere tid, falder din bouncerate som følge heraf, hvilket øger din synlighed i Googles søgeresultater. Derudover er de en effektiv og billig måde at se på, om dit marketingbudskab rent faktisk er effektfuldt nok til, at flere får lyst til at købe hos dig.

Exit intent popups kan derfor være et godt tiltag at implementere som et led i din markedsføringsstrategi. Du skal blot sørge for, at dine popups kommer, når de besøgende er på vej væk, og ikke efter et bestemt tidsinterval.

Selvom en exit intent popup kan hjælpe dig på vej til bedre resultater, så er en effektiv hjemmeside det første skridt på vejen, hvis du vil være sikker på ikke at miste besøgende. En brugervenlig hjemmeside med godt indhold er vigtigt, så du øger chancen for synlighed og flere besøgende.

Hvis du mangler hjælp til opsætning af popups eller hjemmeside, så er du velkommen til at kontakte os på telefon 70 13 63 23 eller via nedenstående kontaktformular. Så tager vi en snak om, hvordan vi hjælper dig bedst.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen