Derfor er SEO vigtigt for din virksomhed

Derfor er SEO vigtigt for din virksomhed

Derfor er SEO vigtigt for din virksomhed

Der kommer mere og mere efterspørgsel på søgemaskineoptimering fra alle former for virksomheder. Det er nemlig så småt ved at stå klart for virksomhederne, at de skal være tilstede der, hvor deres kunder også er. Vi bruger Google og sociale medier mere end nogensinde – både til at netværke privat, professionelt og til at finde de ydelse og produkter vi søger. Hvis man som virksomhed vil sælge et produkt eller en ydelse, er det altså vigtigt, at man er synlig på nettet, og det er her, at søgemaskineoptimering kommer ind i billedet.

Hvorfor er SEO vigtigt?

Vi bruger enkelte søgeord til at finde de produkter, vi søger efter. Ofte når vi ikke længere end første side på Google, fordi vores tålmodighed er lille når vi bruger søgemaskinerne. Vi forventer, at det produkt eller den ydelse, vi efterspørger er i de øverste placeringer på Google. Det er en af grundene til, at SEO er vigtigt for en virksomhed. Hvis man ikke er placeret på side 1 i Googles organiske søgeresultater, bliver man ikke fundet af potentielle kunder.

SEO er mange ting, og der skal mange forskellige indsatser til for at rykke op i søgeresultaterne. Der findes flere hundrede millioner hjemmesider på nettet, som alle konkurrerer om at være synlig. Derfor er SEO en nødvendighed for at kunne begå sig i branchen.

Helt grundlæggende er søgemaskineoptimering vigtigt, da det skaber synlighed på nettet. Det gør, at man er tilstede lige præcis der, hvor ens kunder også er. Synlighed på nettet skaber højere omsætning, hvilket må siges at være målet for enhver virksomhed.

Fordele ved SEO

Søgemaskineoptimering er, ifølge eksperter, en af de bedste strategier inden for online markedsføring. Det er blandt andet fordi, at man løbende og meget enkelt kan justere og optimere en hjemmesides tekster, så de passer til de søgeord, som de potentielle kunder benytter sig af, når de søger efter virksomhedens produkt eller ydelse.

Derudover er søgemaskineoptimering også forholdsvis billigt, da man arbejder med Googles organiske søgeresultater. Man skal altså ikke betale pr. klik, og det bliver derfor ikke dyrere når flere og flere klikker ind på siden, som er tilfældet med for eksempel Google Ads.

Når man investerer i SEO, er det altså optimeringen og vedligeholdelsen af det, man køber. SEO er aldrig gjort færdig, da det skal vedligeholdes løbende. Derudover er SEO kun en fordel, hvis det bliver udført korrekt. Hvis man investerer i det såkaldte Black Hat SEO, der handler om at manipulere med søgemaskinernes søgeresultat på en uetisk måde, kan det i sidste ende have en meget negativ effekt på placeringen i søgeresultaterne.

5 gode råd

En af vigtigste facetter af i søgemaskineoptimering er, at hjemmesiden er søgemaskinevenlig og optimeret. Det gøres blandt andet ved, at de søgeord som kunderne benytter, også findes forskellige steder på hjemmesiden. Der er masser af fordele ved SEO, men det kræver, at man gør det korrekt:

  1. Placer søgeordene korrekt
  2. Optimer alle sider så der er en god sammenhæng
  3. Konverteringsoptimer siden så flere besøgende får lyst til at handle og blive til kunder
  4. Tilføj call-to-actions
  5. Linkbuilding – skaf indgående links til din side fra andre relevante sider
  6. Kvalitet fremfor kvantitet – hellere færre besøgende der handler end mange besøgende, der ikke gør
John Nielsen