Profil

Derfor er en professionel LinkedIn-profil vigtig for dit arbejdsliv

Profil

Vi kender vist alle ordsproget: ”Døm ikke en bog på dens omslag”.
Men dog gør vi det alle sammen lidt alligevel. Og dette gælder især på de sociale medier, herunder også LinkedIn, hvor vi bladrer løs i et tempo, som resulterer i, at vi ofte kun hurtigt når at skimme diverse budskaber og overskrifter igennem.
Flere undersøgelser har vist, at det kun tager 2,5 sekunder for en bruger at bedømme, om en LinkedIn-profil fremstår professionelt eller ej, hvilket er helt afgørende for, om vedkommende studerer profilen nærmere.
Og netop derfor er det så vigtigt at pleje det førstehåndsindtryk, som du giver de besøgende på din LinkedInprofil.

Denne artikel indeholder:

  1. Derfor skal du være på LinkedIn.
  2. LinkedIn er ikke kun til rekruttering.
  3. Giv et godt førstehåndsindtryk.
  4. Se din profil som et alternativt CV.
  5. Sådan måler du din profilstyrke.

Derfor skal du være på LinkedIn

Derfor skal du være på LinkedIn

LinkedIn er verdens største erhvervsorienterede sociale medie med knap 700 millioner brugere, som i dag er fordelt på mere end 200 forskellige lande – heraf er ca. 2,6 millioner danske brugere.
Formålet med LinkedIn er at give fagfolk i hele verden muligheden for at etablere netværk, som kan gøre dem mere succesfulde og produktive.
Og netop fordi at LinkedIn er det største erhvervsorienterede sociale medie i verden, er det blevet den professionelle standard i langt de fleste brancher, at man er aktiv på denne platform.
Derfor vil mange altså forvente, at kunne finde dig på LinkedIn – eksempelvis dine samarbejdspartnere, kunder og ikke mindst rekrutteringsvirksomheder og arbejdsgivere.

LinkedIn er ikke kun til rekruttering

LinkedIn er ikke kun til rekruttering

Mange tror fejlagtigt, at LinkedIn udelukkende skal bruges til at søge nyt job, da hele din profil jo er bygget op omkring dit CV. Og det er da også helt rigtigt, at LinkedIn er en god mulighed for at få din profil præsenteret for folk, som er på udkig efter kompetente medarbejdere.
Men dog er dette kun én af de mange muligheder, du har som LinkedInbruger.
Eksempelvis kan platformen også bruges til at skabe synlighed omkring din person, udstille din faglighed og ekspertise, opbygge troværdighed og tillid i dit netværk og arbejde målrettet med branding af din person.
Det allerbedste ved LinkedIn er dog, at du kan bruge platformen til at kommunikere til og med dit eget- samt dit netværks netværk. Og derfor kan du potentielt set nå rigtig langt ud med dine budskaber, når du slår en artikel eller et indlæg op.
Desuden er dette sociale medie også et oplagt værktøj til at holde dig opdateret på de nyeste trends og viden inden for dit fagområde.

Giv et godt førstehåndsindtryk

Som tidligere nævnt har du kun lidt over to sekunder til at efterlade et professionelt og godt indtryk til vedkommende, som har besøgt din profil. Og derfor er det altså helt afgørende, at din profil er ajourført og har et professionelt look, så den kan bestå testen på de 2,5 sekunder.
For helt grundlæggende handler det hele jo om, at du skal virke tiltrækkende – og ikke det modsatte – uanset om du bruger din profil til at søge nyt job, til netværksopbygning eller noget helt tredje.
Derfor er det altså et must, at du holder din profil opdateret for at være søgbar.
Her er det eksempelvis værd at vide, at opdaterede profiler bliver vist op til 20 gange så ofte i rekrutteringsfolks søgninger, som ikke-opdaterede profiler gør.

Se din profil som et alternativt CV

Se din profil som et alternativt CV

Egentlig er din LinkedInprofil en form for online-CV, men alligevel adskiller den sig fra det klassiske CV, da din profil som udgangspunkt er åben, og kan læses af alle, der besøger dig på LinkedIn, fordi den kan ikke målrettes til én bestemt stilling, fordi du kun kan have én profil, og fordi at ingen vil læse din profil, hvis den er inaktiv og halvtom. Og netop derfor er det vigtigt, at du får udfyldt den bedst muligt.
Start med at vælge et godt profilbillede som virker troværdigt og som henvender sig til den branche, du arbejder i.
Væk derefter interesse med din overskrift og resume, for at sælge dig selv og dine kompetencer bedst muligt. Spørg hertil altid dig selv: Havde jeg åbnet min profil, hvis jeg kun var i stand til at se navn, billede og overskrift?
Udfyld herefter alle dine uddannelser samt dine erfaringer ved at udfylde titel, arbejdsplads og tidsrum for alle dine tidligere stillinger og afslut med at få dine tidligere eller nuværende kollegaer til at anerkende dig og din indsats på din profil i form af anmeldelser, da dette bidrager til at verificere- og troværdiggøre dig.
Husk desuden også fremadrettet at være aktiv på platformen ved at like, dele og kommentere relevante opslag i din nyhedsstrøm og sørg på samme tid også for at dyrke relationerne i dit netværk og udvide det med nye relevante kontakter.

Sådan måler du din profilstyrke

Sådan måler du din LInkedIn-profils styrke

Ønsker du at følge med i, hvor stærk en profil du har, kan du under din profil se din profilstyrke, som er vigtig at gøre stærk, da denne er med til at finde dig, og på samme tid øger din synlighed i diverse søgninger.
Her starter du på niveauet ”Begynder”, og ender som ”Stjerne”, hvilket betyder, at din profil er komplet på dette stadie.
Dog betyder det ikke nødvendigvis, at du er færdig, da din profil altid kan forbedres og gøres stærkere.
Desuden er det også muligt at se, hvor aktiv du er på LinkedIn via deres såkaldte SSI – eller Social Selling Index, som du finder på www.linkedin.com/sales/ssi.
Her vil du få vist fire søjler, som vil give dig et billede af, hvor godt din profil er udfyldt, hvor stærk du er til at bruge søgefunktionen til at finde relevante personer, dit aktivitetsniveau på platformen samt størrelsen og kvaliteten af dit netværk.
Og ud fra dette kan du så forbedre din profil endnu mere.

Og er det så ikke bare om at finde dit yndlingskrus frem, fylde det med din foretrukne drik og gå i gang med optimeringsarbejdet på din LinkedInprofil?
God fornøjelse!
Husk at vi altid står klar til at hjælpe dig, hvis du skulle ske at have spørgsmål.
Kontakt os på telefon: 70136323 eller ved at udfylde formularen herunder.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen