Dårlig omtale skal ikke ties ihjel online – det skal overdøves

Dårlig omtale

Udsagnet om, at når noget er online, findes det for evigt, er ikke helt forkert. Og så er gode råd jo dyre, når man har været udsat for en uhensigtsmæssig sag, der har genereret omtale på netter, som man ikke er glad for.

Men hvad gør man egentlig i den situation? Når en søgning på ens navn betyder, at de søgende bliver mødt med søgeresultater, der kaster et uønsket lys på en selv eller ens virksomhed? Man udøver online reputation management.

Online reputation management – også forkortet ORM – drejer sig netop om at begrænse gennemslagskraften af den uønskede omtale.

Faktisk er det en langt bedre ide at arbejde med online reputation management, inden man kommer ud i den uheldige situation, at man har brug for at begrænse omfanget af den uhensigtsmæssige omtale, men mere om det længere nede.

Online reputation management skubber på det gode

Helt lavpraktisk foregår online reputation management ved at skubbe det gode indhold over det, man ikke ønsker skal fylde så meget. Meget af det fokuserer på søgemaskiner, fordi det er den vej, man har størst indflydelse på, hvad folk bliver præsenteret for.

Er det uhensigtsmæssige indhold eksempelvis en artikel på en avis’ hjemmeside, kan man ikke styre, hvad avisen skriver eller placerer på sin hjemmeside. Til gengæld kan man gennem et grundigt stykke arbejde påvirke, hvad der dukker op i søgeresultaterne.

På den måde minder arbejdet med online reputation management om SEO, fordi det på sin vis er samme målsætning.

Inden for online reputation management vil det dog oftest være flere resultater, man skal skubbe op over noget bestemt, hvor SEO ofte vil handle om at få et enkelt resultat til at nå så højt som muligt.

Det er et krævende stykke arbejde – men det kan betale sig

Dårlig omtale kræver hårdt arbejde

Netop fordi det er mange søgeresultater, man skal skubbe på, kræver det en vis arbejdsmængde at gennemføre. Og det kræver ikke mindst tid at gennemføre, fordi der skal arbejdes med så mange resultater i søgemaskinerne.

Der er også andre ting end arbejder med søgemaskinerne, men det største arbejde ligger i at skubbe de uhensigtsmæssige søgeresultater væk fra side 1.

Målet om at skubbe et resultat væk fra side 1 lyder ikke voldsomt, men det er faktisk for langt de flestes vedkommende nok, fordi den stående joke i branchen er, at det bedste sted at gemme et lig er på side 2 af Googles søgeresultater.

Simpelthen fordi ingen gider klikke sig videre til de efterfølgende sider, når man har søgt på et eller andet.

Lidt afhængigt af hvilken undersøgelse man kigger på, så er det omkring 95 procent af alt søgetrafik, der kommer fra side 1. Der er altså så godt om ingen, der kigger på side 2 og derefter, og derfor er målet som regel at få bestemte søgeresultater skubbet væk fra side 1.

Du skal ikke sætte din lid til EU

Der kom en del omtale om det nye værktøj, som Google indførte på foranledning af en bestemmelse fra EU, nemlig retten til at blive glemt – right to be forgotten.

I korte træk handler det om, at man skal som privatperson har ret til at forsvinde fra søgemaskinernes resultater, hvis resultatet er forældet.

Er man eksempelvis gået konkurs med en virksomhed for mange år siden, og har den konkurs ikke offentlighedens interesse, kan man søge om at få resultater omhandlende konkursen fjernet.

Det er dog langt fra altid, man får held med disse anmodninger, og som antydet ovenfor er det for privatpersoner. Er det en sag, der har offentlighedens interesse, kan man ikke få fjernet resultater fra søgemaskinerne – til gengæld kan man stadig skabe sine egne resultater og arbejde dem opad.

Den bedste løsning er at komme situationen i forkøbet

Kom den dårlige omtale i forkøbet

Det bedste middel mod dårlig omtale på nettet er at skabe et værn eller et skjold af god omtale. På den måde gør et enkelt uhensigtsmæssigt resultat i søgemaskinerne ikke det store, fordi den søgende vil se det store billede, som er positivt.

Positive resultater kan skabes på mange måder, og der er mange forskellige indgange til at skabe den positive grundholdning.

Mange positive brugeranmeldelser er en god måde at skabe et positivt syn på eksempelvis en virksomhed, artikler i kendte medier kan også være med til at skabe troværdighed, og der er mange andre ting, man kan gøre.

SEO og ORM er begge processer, der tager tid, og derfor ser man først resultaterne af ens arbejde med en forsinkelse. Man bliver altså nødt til at gå gennem en periode, hvor de uhensigtsmæssige resultater dominerer, med mindre man kommer dem i forkøbet og kører en løbende indsats, inden situationen opstår.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen