Content marketing – hvad er det, og hvorfor er det vigtigt

Content marketing – hvad er det, og hvorfor er det vigtigt?

Content marketing – hvad er det, og hvorfor er det vigtigt

Begrebet ’content marketing’ bliver ofte nævnt, når det drejer sig om marketing, kommunikation, sociale medier og søgemaskineoptimering. Men hvad dækker begrebet content marketing egentlig over, og hvorfor er det så vigtigt for en virksomheds SEO? Det kan du blive klogere på i artiklen her.

Sådan fungerer content marketing

Det lyder måske lidt svært. Før i tiden handlede markedsføring om, at så mange mennesker som overhovedet muligt skulle kende til en virksomhed, og de produkter virksomheden sælger. Sådan er det på en måde også i forbindelse med SEO, men det formål opnås gennem andre metoder end førhen.

Essensen af content marketing er at kommunikere godt indhold. Det handler om at markedsføre sin virksomhed med godt og relevant indhold og uden at tale om den eller om produkterne på en sælgende måde. Det gode og relevante indhold kan optræde både på virksomhedens hjemmeside, nyhedsbreve og på profiler på sociale medier.

Indholdet skal være henvendt til den målgruppe, som virksomheden også gerne vil henvende sig til. Det skal altså være indhold, der er relevant, og skaber værdi for kernemålgruppen. Godt content marketing er kunsten at kommunikere og fortælle om sin virksomhed og produkt uden som sådan at sælge det.

Når man kommunikerer direkte til sin kernemålgruppe, og skaber indhold, der har værdi for dem, vil man automatisk have nemmere ved at tiltrække, engagere og fastholde en særligt defineret målgruppe. På trods af indholdet ikke fremstår sælgende, er tanken bag naturligvis, at det skal være det. Derfor er formålet at få at motivere målgruppen til at bruge tid og energi på de givne produkter.

Tålmodighed er nøgleordet, hvis en virksomhed gerne vil have succes gennem content marketing. Det tager nemlig tid at producere og levere. Derudover går der også tid før, at det får en virkning.

Content marketing og SEO går hånd i hånd

Content marketing skaber i sig selv mere trafik på en virksomheds hjemmeside. Det sker enten gennem egen distribution, redirects på sociale medier eller gennem søgemaskinernes organiske søgeresultater.

Der er flere grunde til, at en hjemmeside i højere grad vil blive fundet i de organiske søgeresultater, når deres content marketing er optimeret. En af grundende omhandler de søgeord, som potentielle kunder benytter, når det skal søge efter et produkt eller en ydelse. Hvis søgeordet der benyttes på Google, er i hjemmesidens indhold, vil man opnå en højere placering i de organiske søgeresultater.

Derudover vil det gøre til generering af leads og flere konverteringer – altså flere relevante besøgende på hjemmesiden. Content marketing er altså en meget vigtig del af en virksomheds søgemaskineoptimeringsindsats.

Gennem content marketing opnår man blandt andet:

  • At tiltrække kunders opmærksomhed
  • At skabe tillid mellem sig selv og kunden
  • At skabe en relation mellem sig selv og kunden
  • At øge efterspørgslen på sine produkter
  • At positionere virksomheden som ekspert inden for branchen
  • At etablere kundeloyalitet

Gennem content marketing kan man altså gøre en forskel i forbindelse med markedsføringen af en virksomhed. Man kan fastholde sine kunder og nå ud til nye potentielle kunder. Unikt indhold giver en højere placering i Googles organiske søgeresultater, og hjælper dermed virksomheden til at blive fundet i langt højere grad. Når man kommunikerer til sine kunder fra en blog eller en profil på et socialt medie, skaber man veje tilbage til virksomhedens hjemmeside, og det giver trafik og flere besøgende.

John Nielsen