Branchenørderi – Google glemte at fortælle om rel=prev/next

Google glemte at fortælle om rel=prev/nextVi ved godt, vi er nørder. Vi ved også godt, at det her ikke nødvendigvis har din interesse, men tro det eller ej, hvad Google siger og gør betyder faktisk noget for os og vores arbejde. Derfor er det for os en ret stor ting, at Google har glemt at fortælle om rel=prev/next.

Lynhurtig introduktion, hvis du stadig hænger på: rel=prev/next er et stykke HTML-kode, som kan fortælle søgemaskiner og andre systemer, at indhold hænger sammen, selvom det reelt er på forskellige sider.

Det mest oplagte eksempel er en meget lang artikel, som et nyhedsmedie har delt op i mindre bidder for at gøre det mere bekvemt for læseren, eksempelvis for at bringe indlæsningstiden ned. Her burde mediet angive med rel=next, at den første artikel hænger sammen med den næste. Og rel=prev betyder selvfølgelig, at artiklen hænger sammen med den forrige, fordi ’prev’ står for ’previous’.

I praksis fortalte man Google, at der ikke var tale om 4 separate sider med indhold, men derimod reelt 1 enkelt side, som blot er brudt op for læserens skyld.

For resten – vi er ligeglade

På Twitter kom det ud, at Google ikke har brugt rel=prev/next i deres algoritme til at rangere indhold i søgeresultaterne i nogle år. John Mueller, som er højt oppe i hierarkiet inden for Googles søgeafdeling, skrev på Twitter, at ”We noticed that we weren’t using rel-next/prev in indexing for a number of years now, so we thought we might as well remove the docs”.

De dokumenter, John Mueller snakker om, er Googles supportside om netop dette, som lige nu bare siger, at siden ikke kunne findes. I et andet tweet har John Mueller skrevet, at Google slet ikke bruger rel=prev/next.

Man kan sige, at hvad så hvis Google har ændret i deres måde at sammensætte algoritmen, den bliver jo opdateret hele tiden alligevel? Det kan man have en pointe i, bortset fra at Google selv introducerede dette i 2011.

Det har fået nogle af vores kolleger i branchen, primært fra USA dog, til at surmule, fordi alt imens Google er gået væk fra rel=prev/next, har de fortsat anbefalet brugen af det – eksempelvis John Mueller selv i en Hangout – en slags videochat – i januar i år.

Koldt vand i blodet

Du behøver ikke droppe rel=prev/next helt

Selvom Google siger, at de ikke bruger rel=prev/next, betyder det ikke, at du bare skal kaste alt over bord, slette den kode, der ligger på siden, og aldrig bruge den fremover. Eksempelvis bruger Bing stadig dette til en vis grad, og der er også andre funktioner, der kan gøre brug af rel=prev/next.

Derfor er det stadig fornuftigt at bruge rel=prev/next, men man kan bruge denne viden til at tænke over sit indhold. Når Google ikke længere bruger funktionen til at samle indhold som en enhed, kan man overveje, om man skal lave om i sine planer for kommende indhold.

Selvfølgelig skal man lave indhold til sine besøgende og ikke kun til Google, men arbejder man med SEO, har man et øje på Google. Sådan er det. Og det kan betyde, at man i stedet for at lave en ultralang tekst over 4 artikler om et emne, at man så hellere vil lave 2 længere artikler om 2 emner.

Det er en afvejning, man selv må gøre sig.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

Mikkel Guldbjerg Jensen

Mikkel er uddannet journalist ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og er specialiseret inden for skabelsen af fængende og engagerende indhold. Hans baggrund gør ham til en værdifuld sparringspartner for vores kunder inden for strategi og kommunikation i bred forstand.
Mikkel Guldbjerg Jensen
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *