Bliv set i Facebooks nye newsfeed
Langt de fleste har nok hørt, at Facebook laver store ændringer i deres algoritme. Disse ændringer kommer kort fortalt til at betyde, at virksomhedssider skal kæmpe endnu mere for at blive set i brugernes newsfeed. I stedet vil newsfeedet vise langt flere opdateringer fra personer på ens venneliste.
Dette sætter pres på mange virksomheder, da det er blevet mere og mere almindeligt, at generere trafik fra det sociale medie. Særligt nyhedsmedier bruger det sociale medie til at poste deres seneste nyheder – og det gør de gennem hele dagen.
Andre virksomheder, der også benytter sig af de almindelige opslag på virksomhedssiden, bliver også sat under pres.
Hvor stor betydning har opdateringen for virksomhederne?
Selvom det måske lyder alvorligt og som om det vil få store konsekvenser for virksomhederne, er det slet ikke så slemt. Ifølge Mark Zuckerberg vil indhold fra virksomheder og brands vil fylde ca. 4% af newsfeedet. Det lyder ikke af meget, men i dag er det – ifølge Mark Zuckerberg – kun 5% af indholdet i newsfeedet, der kommer fra virksomheder og brands.
Brugerne skal have en god oplevelse på Facebook
Grundlæggende handler opdateringen om, at Facebook gerne vil sikre, at : ”the time we all spend on Facebook is time well spent”. Men hvornår er brugernes tid på Facebook ”well spent”?
Facebook vil gerne have, at brugerne har en god oplevelse, når de er på Facebook. Den gode oplevelse skabes, så snart brugerne interagerer med indholdet. Interaktionen kan bestå af kommentarer, delinger, likes og andre reaktioner. Derfor skal du som virksomhed også stræbe efter at lave indhold, som får dine følgere til at interagere.
Sådan beholder du din plads i brugernes newsfeed
Som nævnt ovenfor, skal du først og fremmest stræbe efter at lave indhold, som dine følgere vil interagere med. Dette skal du selvfølgelig ikke kun gøre for Facebooks skyld – men for dine brugere. Lav indhold, der er direkte henvendt til din målgruppe.
En let måde, at få folk til at interagere på er konkurrencer eller andre opslag, hvor brugerne opfordres til at tagge sine venner, stemme ved hjælp af Facebooks reaktioner, opfordring til at dele opslaget eller bede folk kommentere noget bestemt (fx svar på en konkurrence). Denne type interaktioner vil blive nedprioriteret af Facebook.
I stedet skal du lave indhold, som skaber værdi for dine følgere (og dig selv). Spørg om hjælp, lav opslag som er værd at kommentere på, indhold der er værd at dele og så videre. Du skal altså gøre dine opslag fortjent til interaktionen i stedet for at bede brugerne om at interagere.
Når det er sagt, er der også nogle andre muligheder, som du kan benytte dig af. Herunder gennemgår jeg 3 forskellige muligheder.
1: Lav videoindhold
Ovenfor skrev jeg, at du skal gøre dig fortjent til brugernes interaktion. En god måde at gøre dette på er gennem videoer. Du behøver ikke investere i det dyreste optage-udstyr, for at lave gode SoMe-videoer.
Videoer fylder allerede meget i Facebooks newsfeed. I dag vil vi hellere se videoer, end vi vil læse en lang tekst. Og vi deler videoer! Enten fordi de er underholdende, tankevækkende eller på anden vis fanger vores opmærksomhed.
Derudover kan du også få god gavn af Facebook Live. Denne funktion får oftest folk til at reagere og kommentere – og så bliver de også bundet til at se, hvad det handler om, da du ikke kan spole i en live-video (altså mens den bliver optaget).
2: Facebook-annoncer
Facebook er en virksomhed, der også skal tjene penge – og det gør de på annoncer. Annoncer på Facebook er et rigtig godt redskab, hvor du let kan målrette dine annoncer forskellige målgrupper, du kan splitteste annoncer, og du kan benytte forskellige annoncetyper. Du har et hav af muligheder med Facebook-annoncer, og så er klikprisen tilmed forholdsvis billig.
Hvis der er flere virksomheder, der vil annoncere på Facebook, kan vi dog også forvente, at klikprisen stiger i forhold til, hvad vi kender nu. Dette vil være en naturlig følge af den øgede konkurrence om annoncepladserne.
Hvis du ikke ved, hvordan du laver Facebook-annoncer og har brug for hjælp til at komme i gang, så afholder vi skræddersyede workshops i Facebook-annoncering, hvor vi tager udgangspunkt i din virksomhed og dit erfaringsgrundlag.
3: Opfordr til ”Se først”
Hvis du har loyale og trofaste følgere på din side, kan du opfordre dem til at benytte funktionen ”Se først”. Denne funktion er ikke ny, men den kan være meget vigtig for virksomheder fremadrettet. Aktiverer brugerne denne funktion, vil dine opdateringer blive vist først i brugerens newsfeed.
Opfordrer du brugerne til at aktivere denne funktion, så husk: Alt med måde! Laver du flere opslag om dagen, kan det være en irritationsfaktor, at brugeren skal scrolle forbi alle de opslag, du har lavet i løbet af dagen, når brugeren tjekker sit newsfeed om aftenen.
Opsummering
Facebooks algoritmeændring er langt fra dødsdommen over virksomheders rækkevidde på Facebook. Den størst ændring for virksomheder er måske, at de skal skrue ned for opslag, hvor de ’tvinger’ brugerne til at reagere, kommentere eller dele. I stedet handler det om at gøre sig fortjent til brugernes interaktion.
Har du behov for hjælp til Facebook og annoncering? Vi har stor erfaring med både at lave og administrere annoncer og at undervise dig i, hvordan du selv gør. Vi kan også hjælpe dig med at administrere din Facebookside – læs mere om Community Manager her.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407