AMP sider i Googles søgeresultater fra februar 2016

AMP-sider i Googles søgeresultater fra februar 2016

AMP sider i Googles søgeresultater fra februar 2016Det er ingen hemmelighed, at Google som søgemaskine gerne vil henvise sine mange brugere til sider, der indlæses hurtigt.

Det gør sig gældende især når brugeren er på en mobiltelefon med begrænset regnekraft. Tunge billeder og en dårligt opsat server giver en dårlig brugeroplevelse, og dette manifesterer sig i form af dårligere placeringer til dine sider.

For at sætte skub i udviklingen støtter Google et projekt ved navn AMP – en forkortelse for Accelerated Mobile Pages.

Det er en standard, der skal gøre det muligt for hjemmesideejere at gøre deres indhold tilgængeligt på mobiltelefoner endnu hurtigere end det er muligt.

AMP-projektet blev formelt lanceret den 7. oktober 2015 og nu har Google meldt ud, at vi allerede i februar 2016 kan se et særligt mærkat til AMP-sider i søgemaskinerne – sandsynligvis mærkatet ”Hurtig”, hvis du søger fra en mobiltelefon.

Supplerende til ”Mobilvenlig”

I forvejen får din side mærkatet ”Mobilvenlig”, hvis du har et responsivt webdesign. Det er bevist, hvordan mærkatet markant øger din CTR (Click Through Rate) i søgemaskinerne.

Mærkatet ”Hurtig” bliver således et supplerende mærkat til det i forvejen eksisterende.

Som tommelfingerregel øger alt du kan tilføje dine søgeresultater også din CTR. Udover mærkaterne bør du især kigge på muligheden for at tilføje schema-markup (rich snippets), der lader dig vise anmeldelser, datoer, priser på produkter og en lang række andre ting direkte i søgeresulaterne.

Opgave for din udviklingsafdelingOpgave for din udviklingsafdeling

At få mærkatet ”Hurtig” gennem AMP bliver en opgave først og fremmest for din udviklingsafdeling eller webudvikler.

AMP er endnu ikke endeligt udgivet, men bliver det snart. At leve op til standarden betyder, at din side skal sættes op på en måde, hvorpå Google har meget nemt ved at crawle den og hvorved mobile brugere hurtigt kan indlæse den. Det betyder blandt andet, at tunge elementer som store billeder, beregnere og lignende, du i dit responsive webdesign alligevel ikke viser til dine brugere, ej heller må blive indlæst.

Bruger du WordPress som CMS er du heldig. Der er frigivet en række gratis plugins, der gør det nemmere at leve op til de nye AMP-standarder kort tid efter at de er blevet udgivet.

Udover at leve op til AMP anbefaler vi, at du:

  • Komprimerer dine billeder automatisk ved hjælp af et WordPress-plugin eller en service med direkte adgang til din server med FTP – se blandt andet Kraken.io
  • Undlader at have for mange plugins installeret på dit website
  • Bruger en velopsat server fra eksempelvis UnoEuro
  • Bruger et caching-modul på din side

Og sørger for, at dit websites HTML er pæn og sematisk, så Googles robotter ved, hvad det er de læser.

Prøv AMP allerede nu

Hvis du ønsker at se AMP allerede nu, kan du få adgang til en demo på din mobile enhed her

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.
John Nielsen
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *