AMP sætter turbo på dine sider
AMP står for Accelerated Mobile Pages og er et projekt, som Google har været med til at lancere for at gøre det hurtigere at se indhold på nettet. Målet er, at sider skal indlæses næsten øjeblikkeligt, så brugerne hurtigt får det, de leder efter.
Som Google selv siger i deres introduktionsvideo på AMP-projektets hjemmeside, springer 40 procent af de besøgende på en side fra igen, hvis siden ikke er loadet efter 3 sekunder.
Folk er generelt utålmodige på nettet – og mange andre områder nu til dags – og det er et symptom på dette, Google vil levere en hurtigere oplevelse fra mobile enheder. Det er nemlig de mindre og mobile skærme, projektet tilgodeser.
To primære virkemidler
Accelerated Mobile Pages er effektivt på grund af to primære forhold. AMP har sit eget og relativt begrænsede bibliotek af funktioner, så man ikke selv har helt frit spil i HTML-koden, og så bliver siden rent faktisk cashet og loadet fra Google.
Koden til AMP ligner traditionel HTML-kode en del, men for at leve op til kravene i AMP-projektet skal man følge de krav, der er i projektet. De krav indebærer en begrænsning, som eksempelvis betyder, at en del – men ikke alt – JavaScript er uden for rammerne
At begrænse hvad der må ligge på en given side er selvfølgelig med til at gøre størrelsen på siden mindre og dermed hurtigere at indlæse, men den anden primære grund er også en stærk faktor.
Google casher nemlig de AMP-optimerede sider, og derfor vil en Google-bruger teknisk set ikke hente AMP-versionen af siden fra den server, du benytter, men fra en af Googles egne servere.
Imens en bruger indtaster søgeord, vil Google tjekke de mulige søgeresultater for nye versioner af AMP-siderne. På den måde sørger Google for, at det er den sidste nye version af siden, der bliver vist, når en bruger klikker ind på et søgeresultat.
Fordi Google ikke sender sine brugere videre til andre servere, men kan holde dem på deres egne ved at vise den cashede version af en side, kan siden også indlæses meget hurtigt.
Teknikken bliver ofte sammenlignet med Facebooks Instant Articles, der gør noget lignende. Også her bliver man på platformens server, når man læser indhold – i dette tilfælde Facebooks servere.
Ny version eller plugin
For nogle vil AMP-projektet betyde, at der skal laves en ny version af en given side, hvis den skal optimeres til at overholde AMP-standarderne, fordi koden er det mere begrænset, end den normalt er.
Der findes dog også nogle plugins, der kan gøre dette for dig, hvis du enten bruger WordPress eller Joomla, som dit CMS-system. På den måde er der lidt hjælp at hente, da disse plugins kan hjælpe med at skabe en side, der overholder AMP-standarderne og sørger for, Google får øje på dem.
Man kan tjekke, om ens AMP-side er godkendt inden for rammerne gennem projektets egen godkendingsmekanisme (AMP’s validator), og så vil AMP-optimerede søgeresultater have AMP-ikonet under selve linket i en Google-søgning. Det er det lille lyn i en cirkel.
Begrænset HTML – hvad med responsivitet og analytics?
Selvom der er kogt ned i funktionerne på AMP-siderne, er der stadig lidt plads at bevæge sig på. Blandt andet er responsivitet tænkt ind, så responsive websider stadig kan tilpasse sig den skærm, de bliver vist på.
Vil man have responsive sider i AMP-format, handler det om at skrive den rigtige linje HTML-kode, og så skulle der ikke være mange problemer i det.
Det er samme historie med analytics. Google vurderer en række virksomheder, der arbejder med analytics, og flere er allerede godkendt til at måtte indsamle noget data. Det er dog i et begrænset omgang, og det er ikke alle virksomheder, der arbejde med analytics, der får lov – lever man ikke op til krav om privatliv og sikkerhed, kan man blive udelukket.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407