Forbedre dit netværk

8 hurtige tricks: Sådan kan du forbedre dine profiler på sociale medier

Forbedre dit netværkDe sociale medier er ikke alene behagelige pauser (og tidsspilde) på arbejde – de er også redskaber, vi kan bruge i forbindelse med vores arbejde.

Også – eller måske især – vores personlige profiler.

Det er vores personlige profiler, en potentiel kunde og samarbejdspartner finder, når de Googler efter os. Profilerne er også brugbare redskaber til at øge vores synlighed generelt i erhvervsnetværk.

Vi kommer her med 8 hurtige tips om, hvordan du kan forbedre dine personlige profiler og høste den øgede synlighed, der følger med:

Udfyld alle bios

Udfyld alle biosBåde på Facebook, Twitter og LinkedIn har du mulighed for at udfylde en kort tekst om dig selv. Brug lejligheden. Det hjælper de der søger efter dig, da det bekræfter at de har fundet den rette person – og med mere tekst giver du Google et bedre grundlag for også at vise dine sociale profiler i søgeresultaterne.

Husk, at du på Twitter har de sædvanlige 140 tegn – her gælder det om at begrænse sig.

Brug det samme billede alle steder

Vær konsistent med de profilbilleder du bruger.

Det samme billede hjælper dine følgere, venner og kolleger med at finde dig og derved interagere med dig på tværs af alle medier.

Få anbefalinger på LinkedIn

På LinkedIn har andre forbindelser mulighed for at give dig anbefalinger (ikke endorsements, selvom de også er værd at gå efter). Anbefalinger er når dine forbindelser skriver om samarbejdet med dig.

Det skaber troværdighed på din profil, at andre på denne måde står inde for dig og anbefaler dig. Et par troværdigheder sætter din profil langt foran de fleste andre LinkedIn-profiler.

Brug coverphoto smart og i de rigtige dimensioner

Brug coverbilledeBåde på Facebook, Twitter og LinkedIn har du mulighed for at vælge et coverphoto. Det er et stort billede, der vises over dit profilbillede.

Her skal du være opmærksom på 2 ting.

Først og fremmest skal du sikre, dit billede er uploadet i den rigtige (og maksimale) opløsning. Det sikrer et klart og sprødt billede.

Herudover kan du med fordel bruge profilbilledet til at vise dine kontaktinformationer eller på anden måde konvertere dem, der ser din profil. Du kan eksempelvis placere en pil, der peger mod ”Følg”-knappen på Twitter eller skrive ’Ekspert inden for ”mit emne”’. På denne måde gør du hurtigt opmærksom på hvad det er,  du kan hjælpe de, der ser din profil med.

Tilføj keywords til profiltekst for SEO

Når du skriver en beskrivelse bør du inkludere dine vigtigste keywords. Det kan være ”søgemaskineoptimeringskonsulent”, ”ledelsesrådgiver” eller noget helt tredje.

Når der bliver søgt efter dine evner på de sociale netværk – som det er meget almindeligt eksempelvis på LinkedIn – bliver din profil mere synlig.

Det er i dag blevet almindeligt at bruge især LinkedIn til rekruttering og headhunting. Ved at tilføje dine vigtigste keywords til profilen er du synlig, når du gerne vil være det.

Tilføj indlæg på LinkedIn

I dag er det muligt for alle at tilføje indlæg på LinkedIn.

Indlæg er synlige for alle dine forbindelser og bliver derudover indekseret af Google.

Derfor opnår du 2 fordele ved at bruge tid på at skrive gode indlæg på LinkedIns blog:

  • Du minder alle dine forbindelser om, hvad du arbejder med og dermed også hvad du kan hjælpe dem med
  • Google bringer løbende nye læsere ind til dit indlæg

Ét godt indlæg på LinkedIn kan blive en af dine bedste investeringer i virksomheden, da den kan bringe nye kunder ind måned efter måned.

Lad folk se din Facebook-profil – men ikke dine indlæg

Lås visse dele af din profilDu har mulighed for at lukke din Facebook-profil for de, du ikke er venner med.

Du kan med fordel lukke af, således at det kun er dine venner, der kan se dine faktiske indlæg og opdateringer – men lad andre personer se dit profilbillede og de grundlæggende informationer om dig.

Din Facebook-profil er et resultat du har kontrol over. Du kan selv vælge et professionelt profilbillede og coverphoto. Derfor har du også interesserede i at det bliver vist, når en person aktivt søger efter dig fremfor et resultat, du ikke har samme kontrol over (som eksempelvis en avisartikel).

Pin et tweet på din profil

Sidst, men ikke mindst, har du mulighed for at pinne et tweet på din Twitter-profil. Det betyder at dét tweet altid er øverst, når en person går ind på din profil.

Vælg et godt tweet, der eksempelvis linker videre til din firmahjemmeside eller blog. Personer der ikke kender dig bliver derved sendt videre til et sted hvor de kan læse mere og blive overbevist om, at hvad du sælger er det rette til at løse deres udfordring.

 

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen