7 SEO-taktikker, du skal kende i 2015

7 SEO-taktikker, du skal kende i 2015

7 SEO-taktikker, du skal kende i 2015Søgemaskineoptimering er et felt, der altid er i hastig udvikling.

Google fintuner konstant deres algoritmer for at levere det bedste resultat til brugeren samtidigt med, at du og dine konkurrenter bliver evigt bedre til at levere det gode resultat, søgemaskinegiganten ønsker at levere.

Men det kan være svært at bevare overblikket, når du først er i gang med dit SEO-arbejde – simpelthen fordi, der er så mange spændende felter at dykke ned i.

Derfor får du her et helikopter-overblik med 7 af de SEO-taktikker, du skal kende i 2015 (du kan passende krydse af, hvor mange af dem, du lige nu er i gang med).

Fokus på ROI – ikke rankings

Hvor mange søgeord du ranker godt på er ikke det, der lægger penge i din forretning.

Du henter din omsætning på de rigtige søgeord. Når du laver din søgeordsanalyse og analyser de søgeord, du allerede er i gang med at arbejde på, skal dit fokus således ikke alene ligge på antallet af søgninger og hvor svære søgeordene er at ranke på.

Besøgende på et søgeord kan være 1 kroner værd – 20 kroner værd på andre søgeord. Måske er der kun en femtedel af de gode at hente, men den endelige forretning er væsentligt bedre.

Hav dette med, når du planlægger hvilke søgeord du skal arbejde på som de næste!

Find de bedste søgeord fra konkurrenten

Ved hjælp af værktøjer som SearchMetrics har du mulighed for at se hvilke søgeord, din konkurrent lige nu henter sine besøgende og derved grundlag for forretningen på.

Kunsten for dig ligger så i at efterligne de bedste søgeord for konkurrenten. Sælger du samme ydelse, så ved du ikke alene, hvor der er penge at hente – men også hvor du direkte stjæler dem fra konkurrenten.

Udover SearchMetrics kan også SEMRush benyttes til formålet. Du kan også bruge værktøjerne til at sammenligne dit SEO-arbejde og resultaterne heraf med dine nærmeste konkurrenter for at se, om du ”udvikler eller afvikler” din forretning.

Gammeldags link-outreach

Måske det mest ”gammeldags” punkt på listen – men samtidigt også et af de mest effektive.

Med link-outreach forstås, at du skriver rundt til webmastere for relevante sider til din virksomhed og beder om at få et link. Du kan bede om links i specifikke indlæg, på ressource-sider eller kategorisider, hvis du har en god grund hertil.

Link-outreach er at spørgsmål om at skrive en personlig mail eller give et kald til de rigtige personer. Det er hårdt arbejde. Men du har også mulighed for at hente nogle af de links, din konkurrent har svært ved at efterligne, fordi at linket kræver hårdt arbejde og ikke ’bare er til at oprette’

Responsivt webdesign

Hvor link-outreach måske er det mest gammeldags punkt på listen, så er et responsivt webdesign måske det vigtigste.

Især efter ”mobilegeddon” her den 21. April 2015, hvor Google skærpede kravene for de sider, der drømmer om besøgende fra de mobile søgeresultater. Google har i lang tid rangeret sider, der ikke giver en god oplevelse på mobilen lavere end de, der gør – og denne skrue blev strammet væsentligt den 21. April.

Du har mulighed for enten at lave en mobil version af din side (m.dinside.dk) eller kode dig ud af problemstillingen med et responsivt webdesign. Her om-arrangeres elementerne på din side afhængigt af hvor stor læserens skærm er.

Sidste løsning – det responsive webdesign – er klart den anbefalelsesværdige løsning. Med mobil-siden har du lige pludseligt to forskellige sider, du skal vedligeholde og opdatere. Med det responsive webdesign risikerer du ikke at miste linkjuice, de besøgende rammer altid siden der passer til deres skærm og du har mindre vedligeholdelse.

En af de få mulige ulemper ved et responsivt webdesign er, det kan være en stor opgave at kode et ældre website om. Her er det sandsynligvis en bedre løsning i stedet for at starte forfra på en ny platform. Vi anbefaler i OnlineSynlighed.dk WordPress og har også bygget vores egen side på dette CMS. WordPress ligger under motorhjelmen på knap en fjerdel af alle websites verden over.

Bliv nævnt med konkurrenterne (co-citation)

Du kan opsætte ”alarmer” på dit personlige navn og navnet på din virksomhed med fx Google Alerts. Her får du en mail, når du eller din virksomhed nævnes i fx et forum eller på et nyhedssite.

Du kan gøre det samme med dine konkurrenter og på den måde holde øje med, hvor i verden de bevæger sig.

På den måde kan du også reagere, hvis dine konkurrenter nævnes i en ”top-10”-liste, på en ressource-side eller på anden måde gør opmærksom på sig selv på neutral grund (sider, konkurrenten ikke selv ejer). Skriv til webmasteren på de sider og se, om ikke også din virksomhed kan få et link hvor konkurrenten har fået det.

Denne taktik kaldes på engelsk for ”co-citation”.

Med de selvsamme Google Alerts har du i øvrigt mulighed for at forvandle ”mentions” (hvor du eller din virksomhed bare er nævnt) til links ved at skrive til den, der har forfattet artiklen eller siden. Er din virksomhed allerede nævnt er der ikke langt til et aktivt link!

Genskab de links, du mister

Ved hjælp af Ahrefs.com har du mulighed for at se de nye links, du får til din side – og lige så vigtigt, så holder Ahrefs.com også øje med hvilke links, du mister.

Du kan miste links af mange årsager – måske er siden død, måske er linket blevet erstattet med et andet eller måske er siden ”møbleret om”.

Uanset hvad årsagen er har du ofte mulighed for at genskabe dit link og på den måde bevare værdien, du fik fra linket.

Det gør du ved for det første at holde øje med hvilke links, du mister – og så skrive til webmasteren for det domæne, hvorfra linket er mistet.

Ofte har du mulighed for at genskabe linket. At genskabe et tabt link er nemmere end at skabe et nyt – ligesom det er nemmere at holde på en kunde i din forretning end at skulle skaffe en helt ny.

Video og brugeradfærd

Video i sig selv giver dig ikke en fordel i søgeresultaterne. Men video er oftest med til at holde brugerne på din side i længere tid og derved forbedre dine ”usermetrics”.

At folk bruger længere tid på din side betyder i sidste ende meget mere end links og tekster for Google – brugeradfærden er den ultimative test.

Video er et fantastisk redskab til indirekte SEO – og det kan bruges til at skabe troværdighed omkring din virksomhed.

John Nielsen