Kender du SMS-marketing?
– Her er 7 fordele du skal kende

Du sidder sikkert med den i hånden nu. Hvis ikke, så er den i hvert fald ikke langt væk. Det er selvfølgelig din teknologiske bedste ven, mobilen, jeg taler om. Du bruger den hver evig eneste dag til at foretage opkald, tjekke sociale medier eller måske sende en tekstbesked i ny og næ.

Vores mobiltelefoner er blevet uundværlige for os, og derfor er det også nærliggende at bruge den i din markedsføringsstrategi.

Siden 1992 har det været muligt at sende SMS’er til hinanden, og selvom antallet af sendte SMS’er er faldet de seneste år, så sendes der stadig mange SMS’er. Så når nu danskerne alligevel stadig sender SMS’er, hvorfor så ikke bruge mediet til markedsføring af din virksomhed?

SMS-marketing er en effektiv måde at kommunikere til dine kunder. I artiklen her, vil vi komme ind på, hvordan du kan bruge SMS marketing som en del af din marketingstrategi, samt give dig nogle tips til, hvordan du selv kommer i gang.

  1. Hvad er SMS-marketing?
  2. 7 fordele ved SMS-marketing
    1. Højere åbningsrate end e-mail
    2. Større rækkevidde
    3. SMS er personligt
    4. Nemt (og billigt)
    5. Større kendskab til dine kunder
    6. Du kan tracke din SMS-marketing
    7. Fungerer alene og i samspil med andre kanaler
  3. Sådan kommer du i gang
    1. Husk tilladelsen 
    2. Sæt dig nogle mål
    3. Vælg, hvilken type SMS du vil sende
    4. Giv besked om hyppigheden
    5. Personliggøre dine beskeder
    6. Husk CTA
    7. Kombiner med e-mail marketing
    8. Mål dine resultater
  4. Kan give stor værdi, hvis du bruger det rigtigt 

Hvad er SMS-marketing?

SMS-marketing er generelt, og kort forklaret, marketing gennem helt almindelige SMS’er. Det er enhver form for SMS’er til kunder, det være sig enten reklamer, kuponkoder, rabatter, påmindelser osv. SMS-marketing er en tilladelsbaseret marketingform (permissionbased) og kræver, at du har tilladelse fra dine kunder til at sende dem SMS’er. Når først du har din tilladelse, så er det bare om at udnytte de mange fordele ved denne type marketing.

7 fordele ved SMS-marketing

Hvis du endnu ikke er helt overbevist om, at du bør dykke ned i SMS marketing, så får du her 6 gode grunde (fordele) til, at du straks bør overveje det i dit marketingmix.

Højere åbningsrate end e-mail

SMS-marketing har generelt en rigtig høj åbningsrate, hvis du sammenligner med e-mail marketing. Faktisk er åbningsraten helt oppe på 90%, hvorimod åbningsraten for e-mails gennemsnitlig ligger på omkring de 20%. Det betyder altså, at du har langt større chance for, at din sms rent faktisk bliver læst, og endda kort tid efter, den er blevet leveret, hvilket giver større chance for, at dine potentielle kunder klikker sig ind på din webshop, dit link, eller hvad du reklamerer med i din sms.

Den høje åbningsrate kan desuden skyldes, at der ved enhver sms som oftest kommer en lyd eller en vibration, som gør kunderne opmærksomme på, at der er en besked. Telefonen frasorterer ikke dine sms’er som kundens e-mailsystem måske gør det, og derfor er der større chance for levering og åbning.

Større rækkevidde

Med SMS-marketing har du mulighed for at nå ud til mange flere kunder, end med andre marketingelementer. Det skyldes, at alle med en mobiltelefon kan modtage sms’er, også selvom de ikke har en smartphone med adgang til internettet. Med andre ord har du altså mulighed for at ramme både nationale og internationale kunder med en direkte SMS til mobiltelefoner verden over.

SMS er personligt

De fleste af os har et nært forhold til vores telefon, og for mange, er den efterhånden blevet en unødvendig del af hverdagen. Det er bl.a. gennem SMS’er, at vi holder kontakten med venner og familie, og derfor er denne blevet langt mere personligt.

Vi er ofte tilbøjelige til at opgive en mail ifm. et nyhedsbrev, men det er langt sværere at få fat i kunders telefonnummer. Når kunden endelig har givet tilladelse til, at du må sende SMS’er, så er det fordi de stoler på dig og din virksomhed. SMS er er nemlig langt mere personlige end e-mails, og som virksomhed bliver du lukket ind i en langt mere privat sfære. Derfor kan du også meget nemt gøre dine SMS’er personlige ved at skrive kundens navn eller personliggøre dem på anden vis.

Nemt (og billigt)

At bruge SMS’er som en del af din marketingstrategi er faktisk ganske simpelt, og billigt. Grundet det korte format, har du nemt mulighed for at give dine kunder små, hurtige beskeder om vigtige tilbud eller lign., og dine kunder ved præcis, hvordan de åbner og læser dine beskeder.

Derudover er SMS marketing også ganske billigt at komme i gang med, da det oftest ikke koster mange ører at sende, sat op imod, hvor meget du får igen.

Større kendskab til dine kunder

Som nævnt, bliver størstedelen af alle SMS’er åbnet kontra e-mails. Det betyder også, at du nemmere har mulighed for at lære dine kunder bedre at kende, eks. gennem undersøgelser eller andre spørgsmål. Statistikker viser, at 31 % svarer på en undersøgelse, de har modtaget over SMS end en undersøgelse modtaget i e-mails.

Du kan tracke din SMS-marketing

De fleste udbydere tilbyder dig mulighed for at tracke og analysere på din marketing, så du bedre kan se, om dine SMS rent faktisk virker, bliver læst osv. Det gør det nemt for dig at justere på dine SMS’er baseret ud fra din analyse og erfaring.

Fungerer alene og i samsmil med andre kanaler

SMS-marketing er et exceptionelt godt redskab i dit marketingmix. Det giver dig langt højere åbningsrate og en højere ROI end med mange andre marketingkanaler. Men selvom det fungerer godt alene, er det et endnu bedre element at implementere i samspil med andre marketingmetoder, som eks. E-mailkampagner og sociale medier, da du hermed får langt mere ud af din SMS-marketing.

Sådan kommer du i gang

Nu hvor du gerne skulle være overbevist om, at SMS-marketing kan være en god idé, bør vi kigge lidt nærmere på de ting, du bør forholde dig til, inden du går i gang.

Husk tilladelsen

Som nævnt, er SMS marketing permission based marketing, og det betyder ganske enkelt, at du altså ikke må sende SMS’er uden kundens tilladelse. Derfor skal du altså huske at få fat i kundens accept, på skrift, om at du må sende beskeder. Det kan du gøre gennem forskellige formularer på din hjemmeside, eller de sociale medier.

Når du har fået dine kunder med på din SMS subscription liste, så sørg også for at sende dem en SMS med det samme, så de kan bekræfte, at de vil modtage SMS’er fra dig. Giv dem endvidere en tydelig besked om, hvordan de afmelder dine SMS’er. Det skal gerne stå nederst i SMS’en, eks. at de kan svare “AFMELD” i en SMS tilbage.

Sæt dig nogle mål

Som med al anden markedsføring, skal du selvfølgelig også have defineret et klart mål for, hvad du gerne vil opnå med din SMS-marketing. Ellers får du ikke det optimale ud af det, og du ender med at spilde din tid. Sørg for, at målet for SMS-marketing stemmer overens med resten af dit marketingmix. Er målgruppen den samme som til dine nyhedsbreve? Er det unge, gamle, kvinder, mænd? Alt dette kan have betydning for, hvordan du skal udforme dine SMS’er.

Vælg, hvilken type SMS du vil sende

Når du ved, hvem der skal modtage dine SMS’er, kan du nu begynde at tænker over, hvilken type SMS der skal leveres. Her er der tale om to typer. SMS-kampagner eller SMS-automation.

SMS-kampagner minder rigtig meget om e-mail kampagner. Her sender du SMS’er ud til en liste af kunder, hvor du f.eks. promoverer et produkt, giver dem en rabatkode eller fortæller dem korte nyheder.

SMS-automation er lidt ligesom e-mail automation. Vil du vide mere om e-mail automation, kan du læse det her.

Med SMS-automations sender du ikke beskeder ud til en række af kunder. Her sender du i stedet kun beskeder ud til kunder, som opfylder et kriterie, eks. tilmelding af dine SMS’er, eller hvis de har købt et produkt fra dig.

Husk at tage højde for, om dine kunder også modtager dine e-mails, så de ikke modtager de samme beskeder både gennem mail og SMS. Du kan også sagtens vælge at benytte begge typer af SMS, så længe du har styr på, hvilken målgruppe der skal modtage hvilke beskeder.

Giv besked om hyppigheden

Intet kan irritere en kunde mere, end at få uanede mængder af beskeder med korte mellemrum. Derfor gør du klogt i at informere om, hvor tit du har planer om at sende dem en SMS. Det er god service.

Personliggør dine beskeder

En af de store fordele ved SMS-marketing er, at det er personligt. Derfor skal du selvfølgelig også sørge for, at dine beskeder ikke bare er ens for alle. Skriv kundens navn i din SMS eller fortæl om en rabatkode eller tilbud, hvis det er nye kunder. Giv kunden en god grund til at åbne og handle på dem, og vis, at hver en kunde er unik.

Husk CTA

Ligesom du gør det med dine e-mails, så skal du også inkludere en CTA i dine beskeder. Ellers ved dine kunder ikke, hvad de skal. Giv dem direkte link til din hjemmeside, eller opfordr dem til at gå ned i din fysiske butik. Uanset hvad du vil have dem til, så fortæl dem det.

Kombinér med e-mail marketing

Som tidligere nævnt, er SMS en ideel kanal at benytte i samspil med eks. e-mail. Men her er det vigtigt, at du ikke bare gentager processen fra dine e-mailkampagner og overfører til SMS. Måske er mange af dine kunder allerede tilmeldt din e-mail, og derfor skal de ikke modtage samme tilbud, på to forskellige kanaler. Overvej, om du skal give dine SMS-kunder et godt tilbud først, og herefter inkludere det i din e-mail kampagne. Giv kunderne værdi og eksklusive tilbud, fordi de har valgt at modtage netop dine SMS’er.

Mål dine resultater

Du er sikkert vant til allerede at måle og analysere dine andre marketingkanaler, for at finde frem til, hvor mange der tilmelder sig dit nyhedsbrev eller afmelder det. Det samme gør sig gældende med din SMS-marketing. Her skal du også måle på, hvor mange nye, der tilmelder sig, eller afmelder sig. Samtidig bør du også måle på, hvor mange kunder, der rent faktisk foretager et køb på din webshop eller udfører en anden handling som du gerne vil have dem til. Når du ved det, kan du bedre justere dine tekstbeskeder til kunderne.

Kan give stor værdi, hvis du bruger det rigtigt

SMS-marketing er en overset og undervurderet marketingkanal, der kan give dig stor værdi. Men al begyndelse er svær, og det kan måske tage noget tid, før du opnår de ønskede resultater. Med tiden vil du dog opdage, at SMS har andre fordele kontra e-mail, og når du kender til de enkelte kanalers styrker og svagheder, kan du bedre kombinere dem.

Når du vil i gang, er det vigtigt at huske, at overholde reglerne, når du skal have fat i kundernes telefonnummer. Og husk så at give kunderne værdifuld information, som de ikke kan få andre steder. Det gør, at der er større sandsynlighed for, at de køber hos dig.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen