6 webdesign-valg, der kan påvirke din SEO
Når der skal træffes beslutning om layout for din nye eller redesignede hjemmeside, er der en række forskellige aspekter, du bør have med i overvejelserne, ud over ren æstetik.
Du bør også overveje, om dit flotte webite skal være intuitivt at navigere i. Du er samtidig nødt til at sikre, at det vil fungere på tværs af en række enheder, så du blandt andet ikke afskrækker besøgende fra mobile enheder som iPads og iPhones samt andre tablets og smartphones.
Det er en lidt mere kompleks opgave at sikre, at webstedet kommer til at fungere i søgemaskinerne, og at det er let for Googles robotter at indeksere. Nogle gange kan et prangende design være fantastisk at se på, men desværre samtidig påvirke din hjemmesides chance for en god placering i søgemaskinerne. Er det det værd?
Der dukker masser af smarte og iøjnefaldende webdesigns op overalt på internettet.
Men hvordan vil disse prangende designs i givet fald påvirke dit websites SEO?
Lad os tage et kig på nogle af de mest populære webdesign stilarter og overveje, hvad de betyder for SEO.
1: Enkeltside websites
Parallax design betyder, at du bygger hele dit websted på en enkelt side. Dette er helt sikkert slående og anderledes, især når de kombineres med en sjov baggrund, der gør brug af den unikke struktur, eller menuer, der hjælper den besøgende med at hoppe ned på visse punkter på siden. Dette design er særligt effektivt for en virksomheds hjemmeside eller en konkurrence side.
Men fungerer det i forhold til SEO?
På den ene side, kan du med alt dette indhold på en enkelt side, risikere at udvande effekten af flere søgeord, og det kan være svært for søgemaskinerne Google, Bing m.fl. at vide, hvad de skal gøre af alt det forskelligartede indhold. Der er ganske enkelt færre sider at placere i søgemaskinernes resultatliste, hvilket også kan være en ulempe.
På den anden side afhænger det i virkeligheden af hjemmesidens art og formål. Hvis det er en konkurrence side, så vil du sandsynligvis alligevel kun have brug for at blive fundet på et eller to centrale søgeord eller søgefraser, og så kan denne stil stadig være et godt match.
Ønsker du at etablere eksempelvis en konkurrenceside, hvor det giver mening af have alt indhold på én side, kan du kan overveje at benytte et WordPress tema, som er bygget til 1-sides websites. Et eksempel på sådan et tema er Spark Responsive & Retina One-Page WordPress theme.
2: Det uendeligt rullende design
Infinite scroll bliver kaldt autosideskifte, endeløse sider m.m.. Men det er faktisk indhold fra en efterfølgende side, der forudhentes tilføjes direkte til brugerens aktuelle side.
Hvis du kan lide tanken om at have alt dit indhold på en enkelt side, men samtidigt ønsker at sikre, at dit website indlæses hurtigt, så kan du overveje at tage en side ud af Facebooks eller Twitters bog og bruge Infinite scroll. Det er den måde indholdet på de to sociale medier indlæses.
Det betyder, at indholdet vises efterhånden som brugeren scroller ned ad siden.
Uendeligt rullende design er fantastisk til at browse hurtigt gennem en blog, men hvad betyder det gøre for SEO?
Webdesignere anvender uendeligt rullende design (infinite scroll) ved hjælp af et framework som eksempelvis Bootstrap eller Backbone, der bruger søgbar AJAX til at give dig mulighed for at holde alle dine oplysninger på en enkelt side, samtidigt med, at Google stadig kan godtage indholdet. Og det er hurtigt at indlæse, hvilket er virkelig vigtigt.
Er din hjemmeside bygget på WordPress, findes der et udemærket plugin kaldet Infinite-Scroll.
3: Fastlåst navigation
Et andet populært designvalg er fastlåst navigation. Det betyder, at der bruges en menu, der forbliver på plads, mens resten af sitet ruller, hvilket giver brugerne mulighed for hurtigt at springe rundt på hjemmesiden, selv når de er dybt nede på den enkelte side.
Men hvad vil det betyde for din SEO? Heldigvis er effekten ret beskeden. Dit indhold vil stadig blive arrangeret normalt på de enkelte sider. Men med det sagt, bør du naturligvis tilsikre, at din menu-widget stadig kan indekseres, så Google kan finde dine sider.
4: HTML5
HTML5 er langsomt ved at forvandle internettet til et smukkere sted. HTML5 giver bedre mulighed end sin forgænger for indlejrede videoer og animationer, der indlæses hurtigt og er elsket af både brugere og søgemaskiner.
Selv om HTML5 betragtes som en god måde at opbygge websites, vil det dog være nødvendigt at bruge tid på at lære at bruge HTML5 korrekt og sætte dig ind i nogle af de ganske små og raffinerede forskelle i forhold til forgængeren HTML4. Elementer som H1 tag for eksempel er lidt anderledes fortolket i HTML5 i forhold til HTML4, hvilket påvirker den måde, Google indekserer dem. Jo mere du sætter dig ind i HTML5, jo bedre vil resultatet af dit arbejde med webdesignet blive.
Et eksempel på HTML5’s fortræffeligheder, er muligheden for at lave 360-graders produktfotos, som også iPads, iPhones og andre enheder uden Adobe Flashplayer kan vise korrekt. Tidligere var der mange webshops, som havde 360-graders produktfotos kodet i Flash. Det var let at bruge, og grafikere og webdesignere var vant til at kode i det. Men da Apple lancerede de første iPads og iPhones, som ikke kan afvikle Flash, havde det en meget mærkbar og uheldig effekt på visningen af hjemmesiderne med Flash, hvilket gav grimme og tomme felter midt på siderne. HTMNL5 løste de udfordringer til alles store tilfredshed.
5: Infographics
Et andet populært designvalg for tiden er bruge af masser af infografik i stedet for normal redaktionel indhold. Infografik er iøjnefaldende, engagerende, og læsere kan tilsyneladende lide dem.
Men det er værd at huske, at infografik kun er billeder, og indholdet af dem ikke bliver crawlet af søgemaskinernes robotter.
Benyttet rigtigt kan en god infografik dog give en anden og også meget værdifuld ting: Besøgende og indgående links. Populære stykker infografik er set delt på sociale medier og linket til fra tusindvis af blogs og andre hjemmesider. Da links i søgemaskinernes øjne er sidestillet med gode gammeldags anbefalinger, vil en populær infografik alligevel kunne medvirke til bedre ranking for den hjemmeside, hvor den oprindeligt er publiceret.
TIP:
Sørg for altid at supplere din infografik med minimum noget tekst, og husk at bruge Alt-tags og andre indikatorer til at hjælpe Google med at forstå, hvad den forestiller.
6: Responsive Web Design
Responsive Web Design betyder at designe en hjemmeside, der kan reagere på den enhed, det er at blive indlæst på, og dermed tilpasse sig så det passer til skærmstørrelse, input-metoden, og meget mere. I praksis betyder det, at skabe hjemmesider der kan ses på både en pc, en tablet og en smartphone og stadig være optimeret til let navigation.
Er Responsive Web Design dårligt for SEO?
Eftersom Google opfordrer webdesignere til at designe til mobile enheder ved hjælp af teknikken, bør det bestemt ikke være dårligt for SEO, og faktisk anbefaler Google det som en god strategi.
Der er blandt SEO-fagfolk uenighed, om Responsive Web Designs er evigt lyksageliggørende.
Chefen for Google’s Webspam Team, Matt Cutts, forklarer her et synspunkt, om Responsive Web Design i forhold til SEO:
Så igen, det er også værd at bemærke, at Responsive Web Design ikke er mere effektiv ud fra et SEO synspunkt forhold til at bruge to separate versioner af den samme site, hvor versionen til mobile enheder er sat korrekt op.
De eneste ting, du behøver at bekymre dig om, er at have et website, der præsenterer godt indhold og en god brugeroplevelse til både mobile og ikke-mobile enheder.
Responsive Web Design er på mange måder en mere elegant løsning, som betyder, at du ikke skal opdele dit indhold på tværs af to separate URL’er, og derved risikere at forvirre brugere og søgemaskiner og endda risikere udfordringer og straf på grund af duplikeret indhold (duplicate content).
For mange mindre virksomheder vil det derfor give mere mening at have en hjemmeside i Responsive Web Design frem for to versioner af samme indhold, fordi der så kun er ét indhold at vedligeholde og udbygge.
Så kort sagt, Responsive Web Design er ganske udemærket og endda tilrådeligt, hvis det passer på din online strategi, og hvis det passer til det publikum, du har fokus på.
Konklusion
Du er nødt til være opmærksom på, hvilken indvirkning dit valg af webdesign vil have på SEO, men i sidste ende bør du stræbe efter at levere en god oplevelse for dine besøgende.
Tænk over hvordan designet bedst vil kunne passe til målgruppen for dit website, og hvordan det bedst vil kunne give dine besøgende en god oplevelse. Dette naturligvis også med opmærksomhed (og ikke udelukkende fokus) på søgemaskinerne og søgemaskineoptimering.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407