5 trin til det gode blogindlæg

Blogindlæg er et godt redskab i din content marketing og dermed din søgemaskineoptimering. Du får mulighed for at dele ud af din viden og vise din ekspertise til dine brugere. Derudover vil det også kunne påvirke din placering i Googles organiske søgeresultater. Der er altså mange fordele ved at skrive blogindlæg, det kan bare være svært at komme i gang.

Hvad skal min blog handle om?

Du ved sikkert, at der findes mange forskellige blogs, som omhandler alt lige fra tøj og mode til gadgets, ligesom det kan være en dagbog for bloggeren, der gerne fortæller om sit liv. Men hvordan passer virksomheder så lige ind i blog-verdenen?

En virksomhedsblog er din måde, at dele din viden på. Det kan være om dine produkter eller services, eller det kan omhandle branchenyheder. Det vigtigste er, at det giver mening for din virksomhed. Sælger du for eksempel biler, vil det kun forvirre læseren, hvis du pludselig begynder at skrive blogindlæg om madlavning.

Den vigtigste regel for din blog er, at du ikke må bruge den som en direkte salgskanal. Brug i stedet bloggen som et redskab til eksempelvis at underholde eller undervise læseren. Hav derfor altid læseren i tankerne: Hvad vil læseren synes om at læse om?

Derfor skal du have en blog

Når du har en blog, som du jævnligt publicerer nye indlæg på, har du skabt en række andre muligheder for dig selv rent markedsføringsmæssigt. Du kan dele blogindlægget på dine sociale medier, for at generere mere trafik ind på din side. Øget trafik kan også lede til øget salg – særligt hvis læseren får indtrykket af, at du er ekspert på dit område.

Du kan også bruge blogindlægget i dine nyhedsbreve, igen for at lede trafik over på din hjemmeside. Du får altså mere indhold at dele med dit netværk på de sociale medier, hvilket kan skabe en vedvarende interesse for din virksomhed.

Bloggen kan også være med til at engagere læserne. Både på de sociale medier og i selve blogindlægget har brugerne mulighed for at kommentere på indholdet. Dette kan give dig ny viden om dine læsere eller emnet. Læserne har måske en anden vinkel til eller viden om emnet. Når brugerne engagerer sig i dit indhold kan du ydermere opnå større rækkevidde, da du særligt på de sociale medier vil nå ud i læsernes netværk også i takt med, at de deler og liker dit opslag.

Blogindlægget vil også kunne blive synligt i Googles organiske søgeresultater, når der bliver søgt på noget af det, som blogindlægget handler om. Hermed får du altså mulighed for at nå ud til personer, som måske ikke kender din virksomhed på forhånd.

Før du går i gang

Hvis du ikke allerede har en virksomhedsblog er det vigtigt, at du overvejer, hvem dine læsere er, hvad bloggen skal omhandle samt hvilke retningslinjer, der skal være for opbygningen og sprogbruget. Derudover er det en god idé at lægge en plan for hvor ofte, der skal publiceres nyt indhold. Find også ud af, hvordan nye blogindlæg skal deles på for eksempel de sociale medier.

Sådan skriver du det gode blogindlæg

Når du har styr på forberedelserne og skal skrive dit første blogindlæg – eller hvis du ønsker at forbedre dine fremtidige blogindlæg, får du her 5 trin til, hvordan du kan gøre.

Trin 1: Lav en søgeordsanalyse

Din blog er et redskab i din søgemaskineoptimering. Derfor bør du foretage en søgeordsanalyse, så du ved, hvilke ord, du gerne vil findes på i søgeresultaterne. Det er vigtigt, at disse ord bliver inddraget i dine tekster – det øger dine chancer for at blive fundet.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal lave en søgeordsanalyse, har OnlineSynlighed.dk lavet en udførlig guide, som du kan bruge: 3 trin til den gennemarbejdede søgeordsanalyse.

Trin 2: Forbered dit blogindlæg

Her kan du bruge de overvejelser du har gjort inden du gik i gang. Først og fremmest er det vigtigt, at du er bevidst om, hvem du skriver til. Derfor er det vigtigt, at du kender din målgruppe, så du også kan tilpasse dit sprog efter dem. Er det fagfolk, bør du anvende fagsprog. Omvendt bør du afholde dig fra at bruge fagsprog, hvis der er en sandsynlighed for, at dine læsere ikke forstår fagtermerne.

Når du ved, hvilket emne du vil skrive om, kan det være en god idé at opsætte strukturen for blogindlægget, inden du går i gang. Hvad skal inddrages i blogindlægget, og hvornår skal det præsenteres? Sammenhængende emner bør også stå samlet i blogindlægget. Hvilke søgeord (fra din søgeordsanalyse) hører til i blogindlægget? Hvilke overskrifter vil du have? Dette hører også sammen med søgeordsanalysen, da overskrifter (headings) har en betydning i forhold til SEO.

Trin 3: Skriv!

Nu har du alle dine forberedelser på plads. Så handler det bare om at skrive. Tag dig god tid til at skrive et udførligt blogindlæg og skriv det kun, hvis det giver mening. Dine læsere gennemskuer det hurtigt, hvis du kun ”skriver for at skrive”. Sørg for at dit indhold bliver interessant at læse – uanset hvad emnet er.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt andre synes det er interessant at læse, så test det. Få en af dine kolleger eller en fra dit netværk til at læse det igennem. Hvis de ikke finder emnet interessant – eller hvis blogindlægget er skrevet på en kedelig måde, hvad er oddsene så for, at din målgruppe gider læse blogindlægget?

Trin 4: Ret blogindlægget

Når blogindlægget er skrevet, skal du selv læse det igennem. Måske er der usammenhængende sætninger, for lange sætninger eller stavefejl. Få rettet alt dette igennem, så du er sikker på, at din tekst fremstår gennemarbejdet og professionel.

For mange sproglige fejl kan være med til at påvirke dit brand. Særligt hvis du henvender dig til en specifik faggruppe, så er det vigtigt, at du bruger de rette fagtermer, og at du i øvrigt bruger et sprog, som de forstår. Husk altid på, hvem din målgruppe er og tilpas sproget i blogindlægget til dem.

Når du retter blogindlægget igennem, er det også en god idé at tjekke, at blogindlægget er SEO-venligt. En del af hensigten med blogindlægget er trods alt at blive fundet i søgeresultaterne. Derfor bør blogindlægget også være søgemaskineoptimeret.

Bruger du WordPress som platform, kan du hente det plugin, der hedder ”Yoast SEO”. Dette plugin fortæller dig både, om indlægget er læsevenligt (ikke for lange sætninger og afsnit m.m.), ligesom du kan angive et fokussøgeord samt tilpasse visningen i søgeresultaterne (titel og metabeskrivelse).

Trin 5: Udgiv

Når blogindlægget er skrevet, rettet igennem, søgemaskineoptimeret og eventuelt illustreret, så er det tid til at udgive indlægget. Det er vigtigt, at du ikke kun nøjes med at udgive blogindlægget på din egen hjemmeside. Du er også nødt til at gøre din målgruppe opmærksom på, at der nu er kommet nyt på bloggen.

Derfor bør du dele linket til dit blogindlæg på de sociale medier, hvad enten det er på Facebook, Twitter, Google Plus, LinkedIn osv. Det er den letteste måde for dig at vise dine brugere og målgruppe, at du har udgivet et nyt blogindlæg. Du vil også kunne nå en større rækkevidde end hvis du ikke deler indlægget.

Hvis du ikke deler indlægget er det kun besøgende på din side, der har mulighed for at se blogindlægget. Deler du det derimod på de sociale medier, har du mulighed for at nå ud til et endnu større netværk i takt med at dine brugere liker og deler dit opslag.

John Nielsen