5 symptomer på et dårligt valg af SEO-leverandør
Hvis du arbejder sammen med et inkompetent SEO-bureau, kan det gøre betydelig skade på din forretning. Er du ikke teknisk stærk, eller forstår du ikke det grundlæggende i, hvordan SEO fungerer, kan din ansættelse af et bureau endda have ret skræmmende konsekvenser. Dårlig SEO kan ikke alene undlade at tiltrække trafik til din hjemmeside, det kan reducere trafik til dit websted med betydelige negative økonomiske konsekvenser til følge.
Har du mistanke om, at du i øjeblikket samarbejder med et dårligt SEO-firma? Hvis ja, jo hurtigere du finder ud af det, jo bedre. For at hjælpe dig med at finde ud af det, vil denne artikel gennemgå tegn 12 mulige signaler om, at du måske har med et SEO-firma af ringe kvalitet.
Mens dette indlæg er fokuseret på, hvordan du kan afsløre, om din SEO-samarbejdspartner er et problem, kan du bruge mange af disse tips til at evaluere et bureau eller et SEO-konsulent, før du indgår i et samarbejde.
Uanset hvad, skal du ikke blive i et samarbejde med et dårligt firma. Skrid til handling og kom videre!
De mest almindelige problemer
- De vil ikke fortælle dig, hvad de laver. Dette er en klar og umiddelbar indikation af, at det, der sker, er dårlig. SEO er en form for markedsføring. Du ville aldrig lade din PR-firma løbe rundt og gøre, hvad de havde lyst til at gøre, uden at informere dig. Med din SEO samarbejdspartner er det ikke anderledes. Kræv at din SEO specialist forklarer alt, hvad de gør, og hvis de ikke er villige til at gøre det, så skal du fyre dem på stedet.Dette er især gældende for det bureau du har engageret til at udføre content marketing (eller linkbuilding) for dig. Gennemgå hver enkelt site, hvor de foreslår, at placere et link til dit websted, ligesom du ville gøre med dit reklamebureau. Denne del af SEO er en form for PR, og hvert sted, hvor du publicerer indhold, eller få skrevet om din virksomhed eller dine produkter, er en afspejling af dit brand. Sørg for at det er et positivt billede, du spreder derude!Det er måske en udfordring for din organisation at lære, hvad en SEO leverandør gør, men du bør ikke forsøge at undvige dette ansvar. Hvis du endnu ikke har ressourcer til undersøge det, bør du nok afholde dig fr at få foretaget søgemaskineoptimering indtil du gør.
- Du kan ikke forstå deres forklaring. Lige som med det første advarselstegn, gælder det, at hvis SEO-leverandøren rent faktisk fortæller dig om, hvad de gør, men ikke er i stand til at forklare det, så du forstår det, så er de ikke de rette for dig. En vigtig værdi, du skal kigge efter hos enhver SEO leverandør er deres evne til at hjælpe dig med at forstå, hvorfor de gør, det de gør.
“Det er ligegyldigt, hvor meget vi ved. Det der betyder noget, er hvor klart andre kan forstå, det vi ved.”
Frit oversat citat af den amerikanske medieguru Gary Vaunerchu
I nogle tilfælde vil et ringe SEO bureau forklaringer omkring søgemaskineoptimering, få det til at lyde som en form for voodoo.
For eksempel, hvis nogen fortæller at Google kun kan lide sider, der har 300 til 400 ord, bør det får en alarmklokke til at lyde hos dig.
Google ønsker at finde og vise sider med den bedste kvalitet indhold i forhold til hver enkelt Google-søgning. For nogle søgninger vil det give mening at have kun 30 eller 40 ord, hvilket i de tilfælde fint fremhæver de vigtigste fordele ved et givent produkt, mens der på andre sider, med fordel kan være 1.000 – 2.000, eller endda flere ord.Det har altid givet været værdifuldt for folk, der har kunnet forklare ikke-tekniske folk, hvordan noget teknisk fungerer, og hvordan man bruger det. Det er ikke anderledes med søgemaskineoptimering.
Deres garantier lyder for godt til at være sandt.
Dette er en af de sværeste salgsargumenter at modstå, men hvis et SEO firma lover dig en placering som nr 1 på et konkurrencepræget søgeord bør du vide, at de sandsynligvis lyver. Søgemaskineoptimering er en del kunden, og en del teknisk indsigt, men ingen kan vide, hvad der kræves for at rangere som nr 1 indenfor en bestemt periode.
Googles algoritmer er for komplicerede og ukendte til at nogen kan give en konkret garanti. Der er andre varianter af løfter, som er for gode til at være sande. Det gælder eksempelvis “vi vil fordoble din trafik i løbet af tre måneder.” Der er simpelthen for mange forhindringer til at nogen kan love resultater i løbet af en for kort periode. Solid SEO kræver tid til at give succes. I stedet for utrolige salgsløfter, bør du i stedet se efter disse egenskaber ved din SEO leverandør:- De forsøger at forstå dine økonomi, og hvad der skal til for at skabe en merværdi for dig mindst tilsvarende de penge, som du investerer i dem.
- De spørger, hvad dine mål er, og fremlægger en troværdig plan for at nå disse mål.
- De viser dig eksempler på tidligere arbejder, der demonstrerer positivt investeringsprovenue for disse kunder, eller de benytter referencekunder, der vil præsentere de flotte resultater, de opnåede.
Denne fremgangsmåde viser, at SEO leverandøren er fokuseret på din økonomi og dine mål, og at de har præsteret lignende resultater i fortiden.
SEO leverandøren behandler SEO som et isoleret tiltag uden indvirkning på og fra andre ting i online verdenen.
Som tidligere nævnt, er der stærke markedsføringsmæssige komponenter i søgemaskineoptimering. Som følge heraf påvirkes det af andre discipliner, såsom PR, webdesign og brugervenlighed. Nu om dage, bør du også opfatte design og brugervenlighed som SEO faktorer.Googles Panda algoritme begyndte at bringe disse faktorer i spil i februar måned 2011, men der er stigende tegn på, at Google også analyserer kvaliteten af indholdet på andre måder.
PR, traditionel markedsføring, og dine tiltag på sociale medier bør også spille en stor rolle i din indsats for at generere indgående links til din hjemmeside, så det også er vigtigt at overveje disse bestræbelser som led i den samlede SEO strategi.Eventuelle content marketing indsats foreslået af en SEO firma skal være tæt integreret med alle disse andre forhold.
Og, ændringer på hjemmesiden kræver implementering, hvilket betyder, at din SEO indsats bør koordineres med din webudvikler, din udviklingsafdeling eller dit webbureau.
- De har for mange klienter. Hos de fleste SEO-samarbejdspartnere, vil du få tildelt en kontaktperson, der leder og koordinerer arbejdet for dig. Før du hyrer dem, så spørg SEO firmaet, hvor mange kunder din kontaktperson arbejder for på én gang. Skal der være høj kvalitet i SEO arbejdet og ikke blot samlebåndsarbejde, bør de nok ikke være beskæftiget på mere end ti opgaver på samme tid.
Overvej dette: Hvis den person, som er din primære kontaktperson arbejder for 20 klienter, er der en stor sandsynlighed for, at du kun får et par timer om ugen af deres tid. Er det virkelig alt dit websted har behov for?
Dette kan måske fungere, hvis du søger hjælp til SEO for lille lokal virksomhed, men for de fleste andre firmahjemmesider, er den indsats bare ikke tilstrækkelig.
Andre advarselstegn du børe være opmærksom på
Forhåbentlig støder du ikke på nogen af disse advarselstegn på listen nedenfor, men hvis du gør det, bør du også trække dig fra et eventuelt samarbejde med disse typer SEO konsulenter:
- De foreslår at skabe masser af sider ved hjælp af en eller anden form for automatisering. Det kunne give mening i forbindelse med lancering en lokal virksomhedsoversigt eller lignende, men bortset fra det, er det næsten altid en dårlig idé med automatisk oprettede sider!
- Deres forslag til SEO-indsats fokuserer udenlukkende eller primært på at skabe masser af indgående links til dit websted. Den eneste gode måde at gøre det er gennem meget vellykket PR / content marketing, eller via en vellykket viral markedsføringsindsats. I næsten enhver anden sammenhæng er konceptet med at skabe hundredvis eller endda tusindvis af indgående links til dit websted sandsynligvis en dårlig idé.
- De sender dig et forslag, der taler om “optagelse af din hjemmeside i et indeks eller bibliotek” eller “registrering af dit websted.” Dette er kun spam. Bare slet sådanne forslag på stedet.
- Metadata er et centralt omdrejningspunkt i deres salgstale. Meta søgeord er helt uden værdi, og meta beskrivelser har ingen betydning for din placering i søgeresultaterne. Meta beskrivelserne kan øge antallet af kliks, du får dra de som finder dit site i søgeresultaterne, så de er bestemt nyttige. Men meta beskrivelser er kun en lille del af et meget større SEO billede.
- Deres prisniveau virker for godt til at være sandt. SEO i god kvalitet koster penge. Selvfølgelig er højere priser ikke en garanti for bedre arbejde, men hvis nogen tilbyder at udføre søgemaskineoptimering for dig for 2.000 per måned, hvor meget af deres opmærksomhed tror du, du får? To til fire timer om måneden? Er det nok?
- Deres tilbud taler om pris per link. Arbejdet med indgående links bør handle om kvalitet, ikke kvantitet. De bedste links skyldes relationer og værdien af det indhold, du tilbyder, velgennemførte marketingkampagner, eller den brugeroplevelse, du leverer på din hjemmeside. God søgemaskineoptimering og linkbuilding er ikke “pris per link” arbejde.
- De siger, de har insider-information om Googles søgemaskine-algoritme. Det har de ikke. Så enkelt kan det siges. Måske har de lært fragmenter af Googles algoritme baseret på hundredvis eller tusindvis af timers erfaring med arbejde på kunders hjemmesider, men en ting du kan være sikker på: De har ikke modtaget særlige oplysninger fra Google om, hvordan tingene fungerer under motorhjelmen i søgemaskinen.
Kort sagt
Det kan desværre være ganske vanskeligt at fastslå, om den SEO leverandør du samarbejder med, er dygtig nok – eller ej.
Før du hyrer et givent SEO-firma, bør du få referencer eller se kundecases, eller du bør tale med folk, du kender og se, hvem de anbefaler. Hvis du allerede har entreret med en SEO-leverandør, vil denne artikel forhåbentlig hjælpe dig med at identificere, om det er på tide at skifte.
DK-31929407